قزوین-رئیس کمیته فرهنگی وآموزش ستاد مرکزی اربعین گفت:پیش بینی میشود امسال ۳ میلیون زائر ایرانی در پیاده روی اربعین شرکت کنند که رعایت مقررات،دریافت روادید و احترام به مرجعیت عراق ضروری است.

امسال ۳ میلیون زائر ایرانی در پیاده روی اربعین شرکت می کنند

به گزارش قدس آنلاین، جلسه ستاد اربعین استان قزوین روز سه شنبه با حضور حجت الاسلام احمدی مسئول آموزش بعثه مقام معظم رهبری، زاهدی استاندار، نعمت اللهی مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین، مدیران دستگاههای اجرایی و شهرداران و مسئولان تبلیغات شهرستانها در استاندار تشکیل شد.

حجت الاسلام احمدی در این جلسه گفت: اساس حرکت اربعین یک کار فرهنگی است و با عشق و ارادت به سالار شهیدان برگزار می شود لذا همه باید در این مسیر احساس تکلیف کرده و در اجرای باشکوه و شایسته برنامه ها همکاری کنند.

وی اضافه کرد: با شکل گیری ستاد ویژه اربعین در وزارت کشور با کمک دولت زمینه برگزاری مطلوب راهپیمایی اربعین در کشور شکل گرفته و با حضور تشکل های مردمی شاهد حرکت بزرگ فرهنگی و معنوی در سراسر کشور هستیم که جهانیان را به تفکر واداشته است.

۱۰ درصد زائران در سال گذشته غیرقانونی وارد خاک عراق شدند

احمدی بیان کرد: در سال گذشته از مجموع دو میلیون و ۵۰۰ هزار زائری که به کربلا رفتند حدود ۱۰ درصد به صورت غیرقانونی و بدون مجوز وارد خاک عراق شدند که این موضوع پیامدهای امنیتی و اجتماعی زیادی داشت و این حرمت به هیچ وجه زیبنده مردم ایران و عاشقان حسینی نیست.

وی اضافه کرد: به دلیل شرایط ویژه کشور عراق در سال جاری از همه زائران انتظار داریم فقط از طریق قانونی و مراجع صلاحیت دار با گرفتن پاسپورت و روادید اقدام و از رفتن بدون ویزا به این کشور خودداری کنند.

رئیس کمیته فرهنگی و آموزش ستاد مرکزی اربعین اظهارداشت: زائر ایرانی نباید خارج از قانون حرکتی انجام دهد و امسال با تاکید مقامات عراقی برای کسانی که بدون روادید و مجوز وارد این کشور شوند مجازات شش ماه تا یک سال حبس پیش بینی شده و اجرا می شود و ما نیز نمی توانیم از حقوق مردم دفاع کنیم.

وی بیان کرد: تکریم ملت عراق و احترام به مرجعیت شیعه، احترام به فرهنگ، آداب و رسوم و سنتهای مردم این کشور باید از سوی زائران بدقت مورد توجه قرار گیرد و بدانیم که همه ما میهمان عراقیها هستیم و رعایت ضوابط کشور میزبان ضروری است.

حجت الاسلام احمدی گفت: مردم عراق در این ایام با یک عشق و ارادت خاصی با همه مشکلات اقتصادی و کمبود مواد غذایی از زائران حسینی استقبال و پذیرایی می کنند که این احساس زیبا باید احترام گذاشته شده و مورد قدردانی قرار گیرد.

وی اظهارداشت: امسال پیش بینی می شود بیش از شش میلیون پرس غذای گرم در میان زائران توزیع شود و کمک های مردمی در این زمینه بسیار مهم و حیاتی است.

احمدی اضافه کرد: اساس اربعین یک کار فرهنگی است و هر کس در این مسیر گام برمیدارد عشق حسینی دارد و نگاه اداری در این موضوع جوابگو نیست.

توقف در کربلا کوتاه باشد

وی گفت: به دلیل موقعیت کربلا، محدودیت خدمات زیربنایی، روبنایی، امکانات و تجهیزات اقامتی و پذیرایی باید زائران در این شهر مذهبی کوتاهترین اقامت را داشته باشند و اگر به دلیل ازدحام جمعیت نتوانستند به نزدیک حرم و یا ضریح برسند باید بدانند حضور در این مکان ثواب کافی را دارد.

احمدی تصریح کرد: امسال قرار است موکب های ایرانی شناسنامه دار شوند تا بتوانیم هم پاسخگوی زئران باشیم و هم اگر اشکالی وجود داشت مسئول مستقیم بتواند برای حل آن اقدام کرده و به ستاد پاسخگو باشد.

مسئول آموزش بعثه مقام معظم رهبری تصریح کرد: در سال گذشته بیش از یک میلیون زائر ایرانی قبل از اربعین از کربلا بازگشتند و ۵۰۰ هزار نفر نیز در روز اربعین به سایر مناطق رفتند و کمی سرویس دهی ممکن شد و امسال هم باید اقامت در کربلا به حداقل برسد تا مشکل ساز نشود.

وی گفت: با اطلاع رسانی مطلوب و تبلیغ بموقع توسط رسانه ها باید زائران با رعایت همه اصول ایمنی، مراقبتی، درمانی، فرهنگی و رفتاری با برنامه ریزی مناسب در راهپیمایی اربعین شرکت کنند تا این سفر معنوی با کمترین مشکلات جانبی و بیشترین بار معنوی برگزار شود.

۱۶۰۰ خبرنگار مراسم اربعین را پوش می دهند

احمدی در ادامه گفت: بیش از ۱۶۰۰ خبرنگار و عکاس مراسم اربعین حسینی را پوشش خواهند داد تا این اجتماع عظیم میلیونی بخوبی در رسانه های داخلی و خارجی منعکس شود.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.