اهواز- شهردار اهواز با بیان اینکه متروی اهواز ۶۰۰ میلیارد تومان برای اجرا نیاز دارد، گفت: شهرداری بیشتر از دولت برای مترو کار کرده است.

متروی اهواز ۶۰۰ میلیارد تومان برای اجرا نیاز دارد

به گزارش قدس آنلاین، منصور کتانباف امروز در برنامه مطالبات شهری در جمع دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز اظهار داشت: اهواز به عنوان یکی از کلان شهرهای کشور باید دارای شاخصه‌های باشد که از این شاخصه‌ها تنها وسعت و جمعیت را داراست و سایر شاخصه‌های دیگر را هنوز به دست نیاورده است.

وی با بیان اینکه هر کجا مدیری توانمند، دلسوز و متخصص داشتیم حرکت به سوی پیشرفت بود، افزود: باید کارهای صورت بگیرد تا اهواز به شاخصه‌های کلان شهری برسد، شبکه‌ معابر باید از حداقل پیش نیازها برخوردار باشند و حمل و نقل شهری تعدیل شود. مهم‌ترین اقدام این است که ما به جای ساکنین شهر شهروند باشیم زیرا شهروند حس مشارکت در ارائه خدمات به شهر خود را دارد.

شهردار اهواز بیان کرد: شهرداری اهواز ۵ ماه است که حقوق کارکنان فضای سبز و حتی کارمندان و نیروی پیمانی را نداده است و اتوبوس‌های حمل و نقلی شهری نیز بیمه نیستند و حتی توان پرداخت بیمه تعداد قلیل اتوبوس‌های موجود را ندارد.

وی ‌در پاسخ به اشاره یکی از دانشجویان در رابطه با مشکلات فاضلاب اهواز گفت: حلقه مفقوده در اداره شهری شهرهای ایران مدیریت واحد شهری است که اهواز نیز تابع این موضوع است. خدمات فاضلابی در گذشته نه چندان دور زیر نظر شهرداری بود اما بنا به تصویبی به سازمان‌های منطقه‌ای وزارت نیرو منتقل شد و سپس به شرکت‌های آبفا تبدیل شدند.

کتانباف ادامه داد: متصدی جمع‌آوری و تمام امور مربوطه به بخش فاضلاب شرکت آبفا است و تنها باید هماهنگی نزدیکی با شهرداری داشته باشد. مشکلات فاضلاب شهر اهواز در تمام نقاط اعم از قدیمی و نو مشاهده می‌شود و رقم‌های مورد نیاز برای بازسازی بالا اما دریافتی هزینه‌ها کم است.

وی در پاسخ به موضوع مطرح شده در خصوص گرد و خاک شهر اهواز خاطرنشان کرد: بخشی که مربوط به حریم شهر است از جمله فضای سبز، پارک‌های درون و برون شهری و کمربند سبز زیر نظر شهرداری است که باید به عهده بگیرد.

شهردار کلان شهر اهواز گفت: در اهواز قبل و بعد از انقلاب اسلامی ۱۴ کیلومتر و در دوره ۲۷ ماهه بنده ۱۸ کیلومتر ساحل سازی ایجاد شد،  شهرداری تنها مسئول هماهنگی کمربند سبز است اما به دلیل عدم همکاری دستگاه‌های مربوطه در همان دوره ۱۰۰۰ هکتار کمربند سبز توسط شهرداری ایجاد شد.

وی با بیان اینکه ۸۰۰ هکتار از کمربند احداث شده پایدار است، افزود: کیفیت اولیه این کمربند حفظ نشده است زیرا درختان عمر معینی داشتند. قطعا برای بهبود این وضع باید سرانه‌های فضای سبز درون شهری را تبدیل به فضای سبز محله‌ای و فرا منطقه‌ای کنیم و حتما باید توسعه فضای سبز و کمربند سیز داشته باشیم.

کتانباف در پاسخ به پرسش یکی از دانشجویان در رابطه با متروی شهری اهواز اظهار داشت: در جلسه با مالک شرکت کی‌سون در تهران عدم وجود نقدینگی در بخش شهرداری و دولتی مطرح شد که دلیل تعطیلی بیش از یکسال کار مترو است. بنده به مالک این شرکت گفتم که با متروی اهواز بد نام شدید و با راه اندازی مترو اعتبار از دست رفته خود را به دست خواهید آورد.

وی در همین خصوص ادامه داد: دلیل عدم موفقیت در متروی مشهد نیز ناکار آمدی این شرکت در اهواز است و به گونه‌ای رفتار کردیم که دیگر در ایران کار مترو به این شرکت داده نشود.  سهم دولت در خصوص مترو ۵۰ میلیارد است که ادعای ما بر این است که شهرداری بیشتر از دولت برای مترو کار کرده است.

شهردار اهواز بیان کرد: مترو تنها با پول حرکت می‌کند و نه با قول و وعده و وعید. مترو ۶۰۰ میلیارد تومان نیاز دارد تا کار آن پیش برود، در بهترین شرایط و حالت سهم دولت بیش از ۵۰ میلیارد تومان است و مابقی هزینه را شهرداری تهیه می‌کند.

کتانباف تصریح کرد: شهرداری زمین، پروانه و سایر اقدامات دیگر را برای راه اندازی متروی شهری اهواز ارائه کرد اما برای اینکه تنها بخش اول مترو راه اندازی شود تهیه کردن ۶۰۰ میلیارد تومان است که ۵۰ میلیارد تومان آن از طریق اسناد خزانه تهیه شد.

وی تاکید کرد: ۴۰ میلیارد دیگر را می‌توانیم از طریق دولت تهیه کنیم. مهم‌ترین کار این است که پیمانکار را پای کار بیاوریم که در حال انجام است اما مسئله این است که آمدن پیمانکار بدون پول موضوع را حل نمی‌کند.

شهردار اهواز در خصوص مشکلات پارک بانوان گفت: این حق۵۰ درصد جمعیت شهر اهواز است. من شما را به پارک بانوان دوره پیش بنده دعوت می‌کنم در بازدید هفته گذشته مشاهده کردم که نه تنها اینکه آجری بر آن اضافه نشده بلکه تخریب نیز شده است چرا پارکی که برای آن هزینه شد و تقریبا آماده بهره برداری بود جولانگاه حیوانات رها شده شهری است؟ امید است که در کوتاه‌ترین فرصت پارک بانوان احیا شود.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.