مشهد- شنیدن این خبر که آلودگی هوا با افزایش ۴۲ درصدی مرگ ناشی از سیستم گوارش فوقانی و ۳۵ درصدی افزایش مرگ ناشی از سرطان‌های کبد، مثانه، مجاری ادراری و لوزالمعده همراه است، زمانی بغرنج‌تر به نظر می‌رسد که اعلام شود سهم مشهدی از هوای پاک سال ۹۶ فقط ۹ روز بوده است.

سهم مشهدی‌ها از هوای پاک ۶ ماه گذشته فقط ۹ روز بوده است

قدس آنلاین-گروه استان ها:مهناز خجسته نیا: در حالی که تحقیقات علمی اثبات کرده که در بین زنان، افزایش قرارگیری در معرض آلودگی هوا با افزایش ۸۰ درصدی مرگ ناشی از سرطان سینه و در بین مردان، میزان بالای آلودگی هوا افزایش ۳۶ درصدی ریسک مرگ ناشی از سرطان ریه همراه است، اما زنان و مردان کلانشهر مشهد مجبور بوده‌اند که ۲۲ روز از روزهای امسال را در هوایی با کیفیت ناسالم برای گروه‌های حساس تنفس کنند که گواه این ادعا هم آمار مرکز پایش آلاینده‌های زیست محیطی مشهد است.

مدیر اجرایی مرکز پایش آلاینده‌های زیست محیطی مشهد در گفت‌وگو با گزارشگر ما می‌گوید: از ابتدای سال ۹۶ تاکنون تنها ۹ روز هوای این کلانشهر پاک بوده است.

رضا اسماعیلی می‌افزاید: این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل ۱۵ روز هوای مشهد پاک بوده است.

وی با اشاره به اینکه تا امروز ۲۰۳ روز از سال ۹۶ را پشت سر گذاشته‌ایم، اظهار می‌دارد: از این تعداد روز سپری شده وضعیت هوا فقط در ۱۷۲ روز سالم ثبت شده است.

به گفته وی ۲۲ روز هم کیفیت هوای مشهد در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس بوده است.

مدیر اجرایی مرکز پایش آلاینده‌های زیست محیطی مشهد در ادامه به مقایسه کیفیت هوای مشهد با مدت مشابه سال قبل اشاره می‌کند و می‌گوید: سال گذشته تا تاریخ ۱۷ مهرماه از مجموع ۲۰۳ روز ۱۵۵ روز کیفیت هوا سالم ثبت شده است.

به گفته وی ۳۲ روز هم ناسالم برای گروه‌های حساس و یک روز هم ناسالم برای همه گروه‌ها بوده است.

هوای مشهد در وضعیت هشدار

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی هم شاخص کیفیت هوا در مشهد طی روزهای اخیر را در وضعیت هشدار اعلام می‌کند.

حمید صالحی به ایرنا می‌گوید: بر اساس گزارش‌های دریافتی از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای مشهد، میانگین شاخص کلی کیفیت هوای صبح روز گذشته با ۱۰۲ پی.اس.آی بیش از حد مجاز و در وضعیت هشدار بوده است.

وی اظهار می‌دارد: منطقه چمن با ۱۲۴، سمزقند با ۱۱۹، خیام شمالی با ۱۱۷، شهید مفتح با ۱۱۶، سرافرازان و شهید کریمی هر یک با ۱۰۹، شهید آوینی با ۱۰۴ و امامیه با ۱۰۳پی.اس.آی بیشترین حجم آلودگی هوا در مشهد را داشته‌اند.

وی با اشاره به اینکه در صورت افزایش رفت و آمد و ورود حجم بیشتر آلاینده‌ها در هوا، منطقه الهیه نیز دچار آلودگی بیش از حد مجاز می‌شود، می‌گوید: استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی و پرهیز از بکار گرفتن خودروهای شخصی ضروری است.

این مقام مسئول از بیماران قلبی و تنفسی، کودکان، زنان باردار و سایر گروه‌های آسیب پذیر می‌خواهد تا حد امکان از منزل خارج نشوند یا از حضور در مناطق پر رفت و آمد، هسته مرکزی شهر و مناطق آلوده خودداری کنند و عموم مردم نیز از فعالیت‌های ورزشی در فضای باز بپرهیزند.

به گفته وی روزانه تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو در کلانشهر ۵/۳ میلیون نفری مشهد رفت و آمد دارند.

گفتنی است شاخص کلی کیفیت هوا در محدوده ۱۰۱ تا ۱۵۰ پی.اس.آی به معنای وضعیت هشدار برای افراد حساس و کودکان، بین ۱۵۱ تا ۲۰۰ پی.اس.آی هشدار برای همه سنین، بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ پی.اس.آی حالت اضطرار است و آلودگی بیشتر از ۳۰۰ پی.اس.آی نیز وضعیت بحرانی را نشان می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.