مشهد- اگر خدای ناکرده یکی از دوستان و آشنایان شما فوت کند برای نفس نکشیدن وی هم نیاز به امضایی دارید که این امضاء توسط «دکتر سید محسن رضا زاده شجاعی» صادر می‌ شود یعنی رئیس سالن تشریح اداره کل پزشکی قانونی خراسان رضوی.

نفس نکشیدن هم امضاء می خواهد

قدس آنلاین-گروه استان ها-هنگامه طاهری: حالا که هیچ، اما اگر فوت کردید، جواز فوت تان را «دکتر سید محسن رضا زاده شجاعی» صادر می‌کند. یعنی رئیس سالن تشریح اداره کل پزشکی قانونی خراسان رضوی.

مردی ۴۹ ساله و متخصص پزشکی قانونی که با روپوشی سفید، پشت میز کار، ملاقاتش می‌کنیم.

با اینکه انتظار داشتیم به خاطر شغلش با مردی خشن رو به رو شویم، اما روحیه‌اش بر خلاف کارش بود. این را از چیدمان روی میزش هم می‌شد، فهمید... چند کتاب مربوط به شغلش از جمله پاتولوژی قانونی یا آسیب شناسی قانونی و پرونده گواهی فوت کنار یک قاب زیبا از زندگی خودنمایی می‌کند. تصویر یک زن و مرد مسن سر میز غذا با لبخندی شیرین در فضایی روشن که نمادی دلچسب از زندگی است.

آخرین دکتر دنیا

قرار ما گپ و گفتی دوستانه است با مردی که هم جواز فوت صادر می‌کند و هم سر صحنه جنایت حاضر می‌شود.

خودش می‌گوید «دیروز سر صحنه بودم؛ مردی ۵۰ ساله که جسدش را انداخته بودند در زمین‌های کشاورزی سمت کلات، اما اولین صحنه‌ای که رفتم، یادم نمی‌رود. نوجوانی ۱۶ ساله بود که حین دعوا، دوستش چاقو را زده بود به قفسه سینه‌اش و تا قلبش فرو رفته بود. خیلی ناراحت شدم. حس آن روز را هرگز فراموش نمی‌کنم.»

با اینکه می‌گوید از محل کار که خارج می‌شود، دیگر به فوتی‌ها فکر نمی‌کند، اما هنوز مرگ کودکی ۶ ساله که به دست پدرش کشته شده بود، گهگاه گوشه‌ای از ذهنش را مشغول می‌کند: «مقتول فرزند طلاق بود که با نامادری‌اش سازگاری نداشت. پدر هم بچه را چنان پرت کرده بود که سرش خورده بود به چارچوب در. سرش را که کالبد شکافی کردیم، داخل آن پر از خون بود.»
بعد هم تأکید می‌کند: خارج از محیط کار فقط به قتل هایی که روز بعد باید درباره نمونه‌ها و تشخیص آن‌ها کار کنم، فکر می‌کنم.

در باره روحیه خودش که قضاوت می‌کند با کمی تأمل می‌گوید: روحیه هنری ندارم، ولی شما بگویید؛ مردی که اولین بار در اتاق تشریح با مشاهده جنازه در حال کالبد شکافی شوکه می‌شود، می‌تواند روحیه لطیف نداشته باشد!

از آنجا که همه دنبال محیط کاری بی دغدغه هستند، دکتر ما هم دلش می‌خواهد اگر قرار بود، شغل دیگری داشته باشد در رشته‌های بدون استرس پزشکی یا پیراپزشکی کار می‌کرد که هم آرامش دارد و هم درآمدش خوب است.

مردی که هر روز به طور میانگین ۱۰ جواز مرگ صادر می‌کند، می‌گوید: تاکنون برای آشنایان جواز دفن صادر نکرده‌ام.

او می‌گوید: برادرم هم پزشک است. جواز دفن پدر بزرگم را او نوشت و جواز مرگ مادرم را هم پزشک بهشت رضا.

جدیت در برخورد با قصور پزشکی

«با قصور پزشکی شوخی نداریم» این را با تأکید می‌گوید و بعد ادامه می‌دهد: پرونده‌های قصور پزشکی و قتل نیاز به بررسی بیشتر دارند. برخی از پرونده ها، نیاز به آزمایش بیشتر یا بررسی گزارش کارشناسان ارگان‌های مختلف دارد، مثل اداره کار،آتش نشانی و... به همین
خاطر گاه جوابش بین دو تا سه و نیم ماه طول می‌کشد. پرونده‌های قصور پزشکی هم می‌رود «کمیسیون قصور پزشکی» که هم کارشناسان پزشکی قانونی هستند و هم پزشکان مرتبط با آسیب وارده؛ همه هم معتمد.
بین صحبت هایمان همکارانش مدام می‌آیند و خبرهایی از اتاق تشریح یا آزمایشگاه می‌آورند. اصطلاحاتشان علمی است و من از اصل موضوع سر در نمی‌آورم، اما دکتر خودش دو سه مورد را برایم توضیح می‌دهد:
مرگ دو مادر باردار، مسمومیت یک جوان ۲۰ و چند ساله به خاطر خفگی با گاز و یک جسد تصادفی که بخشی از دستگاه گوارش او به خاطر پارگی پرده دیافراگم رفته بود، داخل قفسه سینه.

آمار پرونده‌های فوتی و سقط جنین

از ابتدای سال جاری تا آخر مرداد ماه مرگ ۱۶۹۴ فوتی در پزشکی قانونی ثبت شده که فقط ۴۹۲ مورد آن به دنبال تصادف رخ داده است. در حالی که سال ۹۵ از ۱۶۳۳ فوتی ۵۲۶ مورد ناشی از تصادف بوده. علاوه بر این در پنج ماه نست سال ۹۶، پرونده ۲۷۷مورد سقط جنین در پزشکی قانونی بررسی شده که ۲۳۶ مورد با صدور مجوز وپرونده ۲۳ مورد بدون مجوز و به دلایل مختلف اتفاق افتاده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.