کالاهای وارداتی که از مبادی رسمی وارد می‌شود ۶۵ درصد بازار داخلی اقلام آرایشی را به خود اختصاص می‌دهد و سهم تولیدات داخلی به ۳۰ تا ۳۵ درصد می‌رسد. این درحالی است که بنابر آمارهای سازمان غذا و دارو اعضای انجمن تولیدکنندگان محصولات آرایشی و بهداشتی قادرند تا۹۰ درصد این اقلام مصرفی وارداتی را در کشور تولید کنند.از همین رو سازمان غذا و دارو که در کمیته فنی خود باید وضعیت واردات را تصویب کند، دستورعملی را تصویب کرده مبنی بر اینکه وقتی در کشور خودمان امکان تولید محصولی وجود دارد، هیچ ضرورتی به واردات این گونه محصولات وجود ندارد.

واردات اقلام آرایشی به کشور ۴ برابر افزایش داشته است/۶۵ درصد کالاهای آرایشی و بهداشتی موجود در بازار از مبادی رسمی وارد شده‌اند.

قدس آنلاین- دبیر انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران با اشاره به این مطلب گفت:حجم واردات اقلام آرایشی به کشور ما سالانه ۲ میلیارد دلار است که تا سال گذشته از این میزان ۱۰ درصد به طور رسمی وارد می‌شد و بقیه از محل‌های غیر رسمی و قاچاق به بازار راه پیدا می‌کرد. از این رو بنابر تأکیدات رهبر معظم انقلاب و تعامل افزون‌تر نهادهای متولی همانند انجمن صنایع شوینده و آرایشی و هماهنگی با معاونت سازمان غذا و دارو و البته ستاد مبارزه با قاچاق کالا، مسئله کنترل و مقابله با آفت قاچاق کالا شدت گرفت. به این ترتیب بنابر آمار رسمی از واردات ۲ میلیارد دلاری مرسوم کالاهای آرایشی و بهداشتی حجم واردات رسمی از ۱۰ درصد آمار گذشته به بیش از۴ برابر افزایش داشته است. از این رو به جرئت می‌توان گفت درحالی که در گذشته ۲۰۰ میلیون دلار واردات رسمی وجود داشت که حال بنا برپیش بینی‌ها تا پایان سال جاری این رقم به بیش از ۸۰۰ میلیون دلار واردات رسمی خواهد رسید. به طور طبیعی نیز به همین میزان از واردات کالای قاچاق در این حوزه کاسته خواهد شد.

این تولید کننده ایرانی تأکید کرد: کالاهای وارداتی که از مبادی رسمی وارد می‌شود ۶۵ درصد بازار داخلی اقلام آرایشی را به خود اختصاص می‌دهد و سهم تولیدات داخلی به ۳۰ تا ۳۵ درصد می‌رسد. این درحالی است که بنابر آمارهای سازمان غذا و دارو اعضای انجمن تولیدکنندگان محصولات آرایشی و بهداشتی قادرند تا۹۰ درصد این اقلام مصرفی وارداتی را در کشور تولید کنند. از همین رو سازمان غذا و دارو که در کمیته فنی خود باید وضعیت واردات را تصویب کند، دستورعملی را تصویب کرده مبنی بر اینکه وقتی در کشور خودمان امکان تولید محصولی وجود دارد، هیچ ضرورتی به واردات این گونه محصولات وجود ندارد. بنابر این کمپانی‌های خارجی می‌توانند، برای عرضه محصولات خود در کشور ما یا واحدی تولیدی ایجاد کنند یا با توجه به ظرفیت‌های موجود تحت لایسنس داده و اجازه دهند تولید کننده ایرانی متولی تولید باشد.

وی در مزیت این شیوه گفت:در شرایطی که روند تولیدی در کشور صورت بگیرد امکان کنترل واردات مواد اولیه از سوی سامانه رسمی معاونت غذا و دارو وجود دارد. همچنین بسترهایی برای به کارگیری نیروی کار وطنی فراهم می‌شود.

مهندس فروزش خاطر نشان کرد:کالاهایی که از مبادی رسمی وارد کشور می‌شوند از کشورهای کره، ترکیه و اروپا هستند، اما کالاهای قاچاق اغلب از چین و کشورهای همجوار به بازار داخلی تزریق می‌شوند. البته برای برخورد با کالاهای قاچاق سامانه هایی از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا ایجاد شده؛ زیرا این محصولات اغلب کالاهای بی کیفیتی هستند که می‌توانند سلامت مصرف کنندگان را به خطر اندازد.

وی با هشدار نسبت به هرگونه خرید محصولات آرایشی و بهداشتی از طریق فضای مجازی افزود:از آنجا که کنترلی بر ورود این کالاها وجود ندارد و حتی روند معاملات به دلیل صادر نکردن فاکتور، شفاف نیست. از این رو از مصرف کننده ایرانی تقاضا داریم لااقل در مصرف کالاهای آرایشی و بهداشتی که با سلامت آن‌ها مرتبط است، فریب این گونه تبلیغات غیرواقعی را نخورند.

مهندس فروزش همچنین گفت: از این نظر که در مصرف اقلام آرایشی در خاورمیانه مقام دوم را دارا هستیم، هیچ شکی وجود ندارد، اما از این نظر که بنابر آمار موجود در جامعه جهانی هفتمین مصرف کننده محسوب می‌شویم، نمی‌توانم آمار قطعی دهم.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.