نشست خبری نکوداشت هفته خوشنویسی با حضور غلامحسین امیرخانی رئیس شورای عالی انجمن خوشنویسان، یدالله کابلی، علی شیرازی و امیراحمد فلسفی به عنوان اعضای شورای ارزشیبای انجمن خوشنویسان، محمدحسین ساکت نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی اشرف صندوق آبادی و براتی مدیر اجرایی انجمن خوشنویسان روز گذشته در سالن امیرخانی خانه هنرمندان برگزار شد.

حقوق استادان خوشنویس به اندازه کرایه تاکسی‌شان هم نیست

قدس آنلاین- نشست خبری نکوداشت هفته خوشنویسی با حضور غلامحسین امیرخانی رئیس شورای عالی انجمن خوشنویسان، یدالله کابلی، علی شیرازی و امیراحمد فلسفی به عنوان اعضای شورای ارزشیبای انجمن خوشنویسان، محمدحسین ساکت نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی اشرف صندوق آبادی و براتی مدیر اجرایی انجمن خوشنویسان روز گذشته در سالن امیرخانی خانه هنرمندان برگزار شد.

در ابتدای این جلسه امیرخانی با اشاره به پیشینه شکل‌گیری انجمن خوشنویسان ایران عنوان کرد: در ابتدای مشروطیت اشتیاق و انگیزه‌ای برای تشکیلات، سازمان‌ها و انجمن‌ها داشتیم و در آن زمان ۴۸ انجمن تشکیل شد که خود به تنهایی نشان دهنده این است که مردم شوق و انگیزه خود را به چنین تشکیلاتی نشان دادند.

وی در ادامه افزود: اما یک سال نشد که تمام این انجمن‌ها از هم پاشید و نتوانستیم آنها را به دلیل بی‌تجربگی ادامه دهیم اما خود این حرکت یک تمرین در عرصه عملی  و تمرینی بود تا این گفتمان به هم‌افزایی تبدیل شود. در حال حاضر هم که انجمن خوشنویسان شکل گرفته و به اینجا رسیده است، نتیجه تلاش و زحمات ماست و همه می‌دانیم که چراغ روشن این سازمان موجب چه برکاتی شده است.

وی افزود: حقوقی که اساتید ما در ۳۲۰ شعبه انجمن می‌گیرند حتی به اندازه کرایه تاکسی آنها هم نمی‌شود و همگی از سر ذوق و علاقه کار می‌کنند. خوشنویسی ما از پشتوانه خوبی برخوردار است و جوانان مستعد و هنرمند بسیاری وارد این عرصه شده‌اند.

در بخش دیگری از این نشست نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ‌عنوان کرد: امروز هر صنف و هر گروهی تحت عنوان رفتار سازمانی و اخلاق سازمانی دارای یک وظایف و بایسته‌هایی است که در یگانگی بخشی و یکپارچگی آن صنف و موسسه تأثیرگذار است. اما هنر در هیچ چارچوب و بندی قرار نمی‌گیرد اما خوشبختانه امروز اخلاق سازمانی جایگزین همه سلیقه‌های فردی شده است.

ساکت در ادامه اظهار کرد: به زودی مجمع تهران و مجمع سراسری برگزار خواهد شد و ساختمان بزرگی که قبلاً در خیابان صائب و توسط رئیس وقت تملک شده بود، ‌پس‌ گرفته و مرکز و کانون آموزش خوشنویسی خواهد شد. همچنین امسال همایش ملی بانوان خوشنویس را برگزار می‌کنیم، چون شمار زیادی خانم‌ها دارای مدارک ممتاز و فوق ممتازند و این امر اثرگذاری‌های بسیاری بر کشورهای حوزه خلیج فارس خواهد داشت.نماینده وزیر ارشاد در انجمن خوشنویسان ایران در پایان سخنان خود تأکید کرد: وزارت ارشاد تمام تلاش خود را برای اصیل‌ترین و دیرین‌ترین هنرمان یعنی خوشنویسی به کار خواهد گرفت.

شعر، پر پرواز خوشنویسی و موسیقی

در ادامه یدالله کابلی با اشاره به ۶ دهه پیشینه انجمن خوشنویسان ایران عنوان کرد: دو هنر دیرینه ما یعنی خوشنویسی و موسیقی از شعر و ادب به عنوان پر پرواز استفاده برده‌اند و گمان می‌کنم فعالیت انجمن خوشنویسان در گسترش خوشنویسی در ۳۲۰ شعبه کشور و تربیت جوانان نخبه، توانسته دوام و قوام این هنر را ضمانت کند. با توجه به سابقه دیرینه این انجمن می‌توان آن را تنها کانون هنری دانست که رسمی‌ و مستقل فعالیت می‌کند.

فلسفی عضو دیگر شورای ارزشیابی انجمن خوشنویسان ایران نیز گفت: امیدوارم اصحاب رسانه این هدف را بیشتر مورد توجه قرار دهند تا آرزوهای نسل‌های آینده با امید بیشتری بتواند به موفقیت نزدیک شود. بیش از ۱۷۰۰ سال پیشینه خوشنویسی مستمر داریم و شاید اگر کشورهای دیگری جای ما بودند، خیلی بیشتر و بهتر از این سابقه بهره می‌گرفتند اما ما نسبت به آن کم‌کاری می‌کنیم. امروز بیش از ۲۰ هزار فارغ‌التحصیل خوشنویسی داریم و صدها نفر به مرحله استادی رسیده‌اند که موفقیت بزرگی است، موفقیت هنرمندان امروز ما چه در زمینه خوشنویسی کلاسیک و چه در زمینه خوشنویسی مدرن (نقاشی‌خط) از کشورهای عرب همسایه و ترکیه سرآمد است.شیرازی دیگر عضو شورای ارزشیابی انجمن خوشنویسان ایران اظهار داشت: در سنین نوجوانی با انجمن و فضای معنوی، اخلاقی، صمیمی ‌و هنری آن آشنا شدم و احساس کردم انجمن به من هویت می‌بخشد، این نه تنها مختص بنده بلکه اکثر اعضای انجمن، موفقیت خود را مرهون این انجمن می‌دانند و ما همه به آن تعلق داریم.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.