کنگره آمریکا در مصوبه اخیر خود سپاه پاسداران را به بهانه حمایت از تروریسم در فهرست تحریم های این کشــور قرار داد اما ظاهراً این ســطح از تندروی هم نتوانســته ولع دونالد ترامپ برای تنش آفرینی و آنچه وی راهبرد یک مواجهه همه جانبه و گسترده با ایران و سیاست های جمهوری اسلامی عنوان کرده اســت را فروبنشاند.

پاســداری ایران از سپــاه

کنگره آمریکا در مصوبه اخیر خود سپاه پاسداران را به بهانه حمایت از تروریسم در فهرست تحریم های این کشــور قرار داد اما ظاهراً این ســطح از تندروی هم نتوانســته ولع دونالد ترامپ برای تنش آفرینی و آنچه وی راهبرد یک مواجهه همه جانبه و گسترده با ایران و سیاست های جمهوری اسلامی عنوان کرده اســت را فروبنشاند. به گفته منابع آمریکایی، حــالا او تصمیم دارد از این حد هم فراتر رفته و ســپاه پاسداران ایران را به عنوان یک ســازمان تروریستی معرفی کند. این اقدام بخشــی از راهبرد جدیدی است که تیم امنیت ملی ترامپ بــرای او تدوین کرده اند تا از این مســیر، مواجهــه و رویارویی بــا ابزارهای قدرت منطقه ای و تأثیرگذاری جمهوری اسلامی که قدرت آن در تحولات ســوریه و عراق کاملاً نمایان اســت را موجه نشان داده و ایــن مواجهه را کلید بزنند. به گفته عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، از نظر آمریکایی ها دو هدف راهبــردی در این پروســه طراحی شده است. نخست آنکه بتوانند به این بهانه حوزه عملکرد سپاه را در منطقه محــدود کرده و نفوذ ایران را کاهش دهند. هــدف دوم این اســت که آمریکایی هــا به خیال خود با ایجاد نوعی دو یا چندقطبی و تحریک برخی جریان های سیاسی در فضای داخلی کشور تأثیر بگذارند.

ولی االله نانواکناری می گوید: اما محاسبات ترامپ و تیم تندرو او اشتباه از آب درآمد زیرا این خط هجومی علیه یکی از ارکان اساســی دفاعی کشــور و انقلاب نه تنها تأثیــری نداشــت بلکه همــه جریان ها، چهره ها و مســئولان و مقامات را هوشیار و حســاس کرد و سبب تقویت انسجام و اتحاد همه آن ها در برابر هجمه دشمن به یکی از ارکان دفاعی و هژمونی جمهوری اسلامی ایران شد.

وی با اشاره به این جمله امام راحل که اگر سپاه نبود کشور هم نبود، تصریح می کند: همة ارکان و دستگاه ها و جریان های کشور در مقابل تهدید یکی از ارکان دفاعی و امنیتی کشور هم صدا بوده و اجازه نمی دهند دشمن علیه سپاه توطئه کند. نماینده مردم بابلسر می گوید: ســپاه نهادی است که ماهیتاً وظیفه حراســت از انقلاب و نظام را بر عهده دارد و طبیعی اســت که در کانون حملات دشمن باشد. آمریکا فشار همه جانبه را در دستور کار دارد. همه اقدامات قبلی شامل تحریم اقتصادی، فشــار سیاسی، ضربه به امنیت کشــور و اعزام گروه های تروریستی تاکنون بی نتیجه بوده است و سپاه توانسته جبهه جنگ با دشمن را به دوردست منتقل کند و برنامه های دشمن برای شکست محور مقاومــت را ناکام بگذارد. لــذا آمریکایی ها می خواهنــد این نیرو را محــدود کنند اما اگر مرتکب این خطا شوند، دودی که بلند می شود به چشم خودشان خواهد رفت.

خط قرمزی به وسعت ایران

در روزهــای اخیــر صداهــای متکثر اما یکپارچــه در کشــور در حال هشــدار به مقامات آمریکایی درباره تبعات عبور آن ها از مرزهایی هستند که خط قرمز نظام و همه جریان های حامی انقلاب به شمار می رود؛ خط قرمزی به نام ســپاه پاسداران انقلاب اسلامی. شــاید زمانی که سردار جعفری، فرمانده ســپاه، درباره خطای راهبــردی آمریکایی هــا در تروریســــتی نامیدن سپاه هشــدار داد و گفت این اقدام به معنای اعــلام جنگ علیه سپاه است و سبب خواهد شد سپاه نیز نیروهای آمریکایی در منطقه را همپای تروریست ها قلمداد کند و تأکیــد کرد که پایگاه هــای آمریکایی از این پس باید به فاصله ۲ هزار کیلومتری و خارج از برد موشک های ایران منتقل شوند، در واشنگتن این ســخنان را تنها واکنش سیاســی یک مقام نظامی با ادبیات خاص نظامیان تلقی کردند. اما زمانی که تمامی مقامات کشــوری و دولتی ایران، مجلس و جریان های سیاسی یک صدا پشت فرمانده ســپاه قرار گرفته و این نیرو را خط قرمز ایران اعلام کردند، همه برداشــت های آن سوی معرکه عوض شد.

هشدار قاطعانه

دولت محمدجواد ظریف، وزیرخارجه کشورمان، واکنش قاطعی به این موضوع داشــت و تأکید کرد در صورتی که چنین اشــتباه راهبــردی از ســوی مقامــات آمریکایی صورت بگیرد، ایران به اقدام متقابل خواهد پرداخت و اقداماتی در این زمینه طراحی شده اعمال خواهد کرد. سخنگوی دولت نیز تصریح کرد اگر آمریکا ســپاه را گروه تروریســتی قلمداد کند، بی شک خودش در صف تروریست ها قرار گرفته است. این ۲ موضع گیری حمایت کامل دولت از این بازوی دفاعی کشور را در برابر هجمه های بیرونی نشان داد. در مجلــس هم این موضــوع بازتاب های گسترده ای داشــت. علا ءالدین بروجردی، رئیس کمیســیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با اشاره به قانون «مقابله با اقدامات تروریستی و ماجراجویانه آمریکا در منطقه»، یادآور شد که هرگاه پای منافع ملی و امنیت منطقه در میان باشد، همه ایران و تمامی دستگاه ها از جمله مجلس منســجم و متحد در مقابــل تهدیدات خواهند ایستاد و از همه نهادهای امنیتی کشور بویژه سپاه پاسداران در مقابله با هر گونه تهدیدی حمایت قاطع خواهند کرد.

انسجام دیپلماسی و قدرت دفاعی

سرلشــکر محمدعلی جعفــری، فرمانده کل سپاه پاســداران، نیز در پاسخ به این حمایت هــای فراگیر، با تأکیــد بر اینکه هماهنگی خوبی بین ما و آقای ظریف در اعلام مواضع در برابر دشمنان و علیه توانی که در ایران در بخش های دفاعی، سیاسی و اجتماعی و عرصه هــای مختلف داریم وجود دارد، یادآور شــد: بیان دیپلماتیک (نظام) با بیان نیروهــای دفاعی متفاوت است اما محتوا و جهت گیری ها یکی است. جمع بندی این انســجام را باید در توئیت حســین امیرعبداللهیان، مدیــرکل امور بین الملل مجلــس و دیپلمات ارشــد و باســابقه کشــور، دید که نوشــت: سپاه پاسداران ضامن امنیت ملی ایران و تحریم آن خط قرمز همه ایران است. آقای ترامپ! خطوط قرمــز ما را رعایــت نکنی قطعاً خطوط قرمزت رعایت نخواهد شد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.