سخنگوی دولت محلی کاتالونیا امضای بیانیه استقلال منطقه کاتالونیا به صورت نمادین را تائید کرد.

بیانیه استقلال به صورت نمادین امضا شده است

به گزارش قدس آنلاین، سخنگوی دولت محلی کاتالونیا اعلام کرد که بیانیه استقلال منطقه کاتالونیا از اسپانیا به صورت نمادین به دست رهبر کاتالونیا امضا شده است.

این اقدام در شرایطی صورت گرفت که یکی از منابع دولت اسپانیا اعلام کرده است که تمامی گزینه‌ها در زمینه بحران به وجود آمده در ارتباط با استقلال کاتالونیا روی میز است.

روز گذشته معاون نخست وزیر دولت مادرید اعلام کرد که دولت روز چهارشنبه در این زمینه نشست اضطراری برگزار خواهد کرد.

وی گفته که در این نشست بند ۱۵۵ قانون اساسی را برای چگونگی جلوگیری از استقلال کاتالونیا مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد. پیش از این، صدها هزار نفر از مردم بارسلون با حضور در خیابانهای خواستار گفتگو میان مادرید و کاتالونیا برای حل موضوع از طریق مذاکره شدند.

همه‌پرسی جنجالی استقلال «کاتالونیا» از اسپانیا روز یکشنبه اول اکتبر (۹ مهرماه) با وجود مخالفت مادرید، در برخی شعب آغاز شد. دولت مرکزی اسپانیا که برگزاری این همه‌پرسی را غیرقانونی اعلام کرده بود و پیشتر هم تدابیری را برای جلوگیری از برگزاری آن اجرایی کرده بود، چند هزار نیروی ضدشورش و پلیس به کاتالونیا اعزام کرد و این نیروها دقایقی پیش از آغاز همه‌پرسی در چند شعبه با رأی‌دهندگان درگیر شده و تلاش کردند مانع از ورود آن‌ها به شعب شوند.

چنین شرایطی موجب شد تا برگزاری همه‌پرسی به مراکز معدودی که حامیان استقلال آنها را تصرف کرده بودند، محدود شود. یک روز پس از برگزاری همه‌پرسی «کارلس پوگدمونت» رئیس ایالت کاتالونیا با حضور در کنفرانسی خبری از ایجاد کمیته‌های تحقیقی برای بررسی خشونت دولت مرکزی علیه استقلال‌طلبان خبر داد. دولت محلی کاتالونیا شمار افرادی که به دنبال خشونت‌ها، زخمی شده بودند را ۸۹۳ نفر اعلام کرد.

آخرین اخبار حاکی از این است که «ماریانو راخوی» نخست‌وزیر اسپانیا امروز چهارشنبه ۱۹ مهرماه (۱۱ اکتبر) درباره شرایط اسپانیا بیانیه‌ای صادر خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.