تربت جام- مدیرآموزش وپرورش تربت جام گفت: درحالی که این روزها کمبودهای بسیاری درآموزش وپرورش ازجمله فرسودگی مدارس این نهاد بزرگ آموزشی را با بحران مواجه کرده، فرسودگی ۱۰ درصدی مدارس تربت جام در مقاطع مختلف مشکلات آموزشی را حادتر کرده است.

تراژدی مدارس فرسوده بر سر دانش آموزان تربت جام

مدیرآموزش وپرورش تربت جام صبح چهارشنبه در حاشیه بازدید از دبیرستان دخترانه نیایش به خبرنگار قدس آنلاین گفت: فرسودگی مدارس درمجموع ۴۰ مدرسه تربت جام همچون مدارس قاضی محمد نعیم، ۱۲ بهمن معدآباد وسمیه دیگرمدارس شهروروستارا تحت تاثیرقرارداده وبه دلیل هزینه های سنگین احداث مدارس بزرگ ما ترجیح می دهیم خیرین به کمک آموزش وپرورش آمده وبرای مرمت مدارس به آموزش وپرورش کمک کنند.

 هزینه درآموزش وپرورش سرمایه گذاری است

غلامرضا بهرامپورهمچنین افزود: درطی ۱۵ سال گذشته ۱۲۰مدرسه توسط خیرین دراین شهرستان احداث گردیده ودرحدود۱۰هزاردانش آموز دراین مدارس تحصیل می کنند وبایستی به مردم آموخت هزینه درآموزش وپرورش سرمایه گذاری است هرچند آموزش وپرورش تربت جام توقع کمک ندارد اما ازخانواده ها وانجمن مدارس برای بهبود کیفیت آموزشی می خواهیم یاورمدارس باشند تا بتوانیم با بسته هایی که توسط آموزش وپرورش درجهت ترمیم مدارس فرسوده انجام شده دراختیارخیرین بصورت مشارکتی قراردهیم تا با نظارت نوسازی مدارس خودشان درمدارس موردنظرهزینه نمایند.

تحصیل دوهزار و ۵۰۰ دانش آموز در مدارس فرسوده

 وی خاطرنشان کرد: ازتعداد۴۹ هزاردانش آموزتربت جام تعداد۲۰۰ نفردر کانکس ها وحدود۲هزار و پانصد دانش آموزدرمدارس فرسوده تحصیل می کنند حضورخیرین رابرای کمک به مدارس بصورت جدی نیازمند همت آنان را می طلبد.

 کمبود۲۰۰ نیروی انسانی در مدارس تربت جام

وی درخصوص کمبودمعلم درمقطع ابتدایی افزود: افزودن یک پایه ابتدایی واضافه شدن سال تحصیلی ششم به مقطع ابتدایی نیازمند ایجاد زیرساخت ها بوده که متاسفانه این زیرساخت ها آماده نشد وباعث شد که معلمان متخصص درمقطع ابتدایی به مشکلات آموزشی اضافه شود ودرحال حاضرکمبود بیش از۲۰۰ نیروی انسانی درآموزش وپرورش تربت جام محسوس است هرچند که آموزش وپرورش درسال تحصیلی جاری بابهره گیری ازسایرمعلمان درقالب اضافه کاری وارائه بسته های حمایتی به مدارس غیرانتفاعی وسربازمعلم توانست کمبود نیروی موجود را دراین مقطع جبران کند، اما با ادامه این روند وبی توجهی به حل معضل کمبود معلم درسال های آتی با بحران مواجه خواهیم شد.

 به گفته این مسئول دراوایل بازگشایی مدارس ۷۰ کلاس درس درتربت جام با کمبود معلم مواجه شد واین موضوع بدین معناست این مقطع به شدت نیازمند معلمان جدید است که باید برای جلوگیری ازبحران به فکررفع آن بود.

 بهرامپور با اشاره به علی رغم این کمبودها اعلام کرد: باتوجه به بازنشستگی ۱۷۰ معلم درآموزش وپرورش وعدم استخدام درسال تحصیلی آینده با کمبود معلم به ویژه دردوره ابتدایی مواجه خواهیم بود.

 وی همچنین به کمبود فضاهای آموزشی درتربت جام اشاره کرد وگفت: کمبود فضای آموزشی درتربت جام با چرخشی کردن شیفت مدارس رفع شده است اما همچنان کمبود بیش از۱۰ کلاس آموزشی درسطح شهرستان مشهوداست که برخی مدارس این شهرستان دانش آموزان کلاس درس خود را به تعداد۳۵ نفررسانده که استاندارد این کلاس ها حدود۳۰ نفرمی باشد.

تربیت جنسی بصورت تخصصی در مدارس وجود ندارد

مدیرآموزش وپرورش تربت جام به تربیت جنسی دانش آموزان متوسطه دوره اول ودوم اشاره کردوگفت: هرگزآموزش تخصصی دراین زمینه   وبه صورت کلی توسط مربیان پرورشی و ائمه جماعت راهنمایی می شوند وآموزش وپرورش نمی تواند دراین حوزه به صورت تخصصی واردعرصه شود وفقط درحد تربیت عرفی واخلاقی آموزش داده خواهد شد.

۲۰ درصد مدارس تربت جام هوشمند است

رئیس اداره آموزش وپرورش تربت جام با اشاره باینکه ۲۰ درصد ازمدارس شهرستان با استفاده ازسرانه دانش آموزی مدارس وخیرین هوشمندسازی است گفت: یکی ازاولویت های اصلی آموزش وپرورش بهبود شیوه های آموزشی وافزایش کیفیت آموزش به نسل جوان، کودکان ونوجوانان تربت جام است ویکی ازاین طرح های اصلی هوشمندسازی مدارس بوده که علی رغم تلاش آموزش وپرورش نتوانستیم تمامی فضای آموزشی به سیستم هوشمندمجهزشوند.

وی گفت: برخی ازمدارس روستاها همچون روستای قلعه شیرباهمت خیرین کلا هوشمندسازی شده است وامید می رود با همت اولیای وخیرین همه کلاس های سطح شهروروستاهای تربت جام به این مهم دست یابند.

وی همچنین گفت : درحال حاضر۴۹ هزاردانش آموزدر۳۵۰ فضای آموزشی شهروروستا منطقه درحال تحصیل هستند و۳ هزارمعلم درقالب پست های مختلف آموزشی وتربیتی مدارس تربت جام رابه عهده دارند.

وی تصریح کرد: هوشمندسازی مدارس ترکیبی ازآیتم های مختلف همانند ایجادبسترهای تکنولوژی، آموزش معلمان، تغییرمحتوا، تجهیزواتصال مدارس به شبکه اینترنت وآموزش های مهارت نرم افزاری به دانش آموزان است که این آیتم ها می تواند تحولی درروش های سنتی آموزشی ایجاد کند.

وی اضافه کرد: هوشمندسازی یکی ازاولویت های تجهیزاتی مدارس است که نقش موثری درتسهیل مراحل یادگیری وکیفیت بخشی به سیستم آموزشی دارد.

 بهرامپورافزود: آموزش وپرورش نیازبه تغییردراین حوزه طبق سند تحول بنیادین وهوشمندسازی مدارس دارد تا ازاین طریق بتواند نظام تعلیم وتربیت را متحول کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.