چند روز پیش دبیر اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری کشور درخواست دو برابر شدن قیمت بلیت اتوبوس در ایام اربعین را مطرح کرد.

توری که شرکت‌های مسافربری برای زائران اربعین پهن کرده‌اند

قدس آنلاین- چند روز پیش دبیر اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری کشور درخواست دو برابر شدن قیمت بلیت اتوبوس در ایام اربعین را مطرح کرد. درخواستی که بیان می‌کند با توجه به شرایط خاصی که در سفرهای اربعین وجود دارد، باید نرخ بلیت اتوبوس‌های مسافربری به مقصد مرزهای مشترک با عراق افزایش پیدا کند و قیمت‌ بلیت‌ها مانند سال‌های پیش در این ایام دو برابر شده و پس از پایان یافتن سفرهای اربعین نرخ‌ها به حالت عادی باز گردد.

دغدغه مسئولان خدمت به زائران نیست

در این رابطه حجت الاسلام مجید خداوردی، دبیر مشارکت‌های مردمی ستاد اربعین مشهد به خبرنگار ما می‌گوید: یکی از انگیزه‌های اصلی زائرانی که در ایام اربعین به کربلا سفر می‌کنند، کم بودن هزینه‌هاست. علاوه بر آنکه تمام خدمات، زحمات و تلاش‌ها در ایام اربعین برای اشاعه مکتب اهل بیت است و اجتماع مردم در این ایام اثرگذار است. پس طبیعی است که انتظار داشته باشیم این خدمات آسان و ارزان ارائه شود، نه اینکه هر سال این هزینه‌ها افزایش پیدا کند.

خداوردی با تأکید بر اینکه این نوع نگاه، نگاه خدمتگذار به زائران اربعین نیست، می‌گوید: وقتی دغدغه مسئولان خدمت به زائران نیست، این اتفاقات می‌افتد. در سال‌های گذشته با ورود برخی شرکت‌های خصوصی که زیرمجموعه برخی نهادهای خاص بودند، جلوی بسیاری از افزایش قیمت‌ها گرفته شد. به نظر می‌رسد که امسال هم برای ارائه خدمات بهتر باید ناوگان حمل و نقل افزایش پیدا کنند و بهترین کار این است که این خدمات به خود شرکت‌ها واگذار شود؛ چرا که همه افراد، به این خدمات نگاه مادی ندارند. همچنان که سال گذشته بانیان مردمی، تعداد زیادی اتوبوس رایگان در خدمت زائران قرار دادند.

دولت باید از راهپیمایی اربعین حمایت کند

وی در پایان به پارکینگ‌های موجود در مرزها اشاره کرده و می‌گوید: این پارکینگ‌ها در بیابانی برهوت که هیچ گونه امکاناتی ندارد، ساخته شده و زائران باید برای توقف ماشین هنگام ورود به خاک عراق، مبالغ بسیاری پرداخت کنند. این در حالی است که خدمات ارائه شده به زائران بسیار اندک است. جاده‌ها امنیت ندارند و عریض نشده‌اند و همه ساله تصادفات بسیاری در این ایام به گوش می‌رسد. مسئولان باید بکوشند امکانات را وسعت بخشیده و رفت‌وآمد را سهل کنند. حتی اگر قرار بر افزایش است، این افزایش به میزان عرف باشد، نه اعلام افزایشی حداقل دو برابر. البته در سایر حوزه‌ها نیز اوضاع به همین صورت است. به طور نمونه هلال احمر از هر زائر ۶ هزار تومان دریافت می‌کند. حال چند درصد زائران از این خدمات استفاده می‌کنند؟ یا بیمه زائران اربعین که سود زیادی عاید شرکت‌های بیمه می‌کند.

یک عضو کمیسیون عمران مجلس نیز با اشاره به اینکه زیارت اربعین یکی از فرهنگ‌های بزرگ شیعی است، به خبرنگار ما می‌گوید: نیاز است که این راهپیمایی‌ها در کشور حمایت شود. البته این حمایت نیز هزینه‌هایی هم دارد.

مهندس حمید بنایی می‌افزاید: درست است که وضعیت مالی دولت خوب نیست، وضع بخش خصوصی نیز خوب نیست و در کشور رکود اقتصادی داریم، اما باید در ایام اربعین با مردم مدارا کرده و از هزینه‌های آن‌ها بکاهیم. دولت هزینه‌های متفرقه بسیاری پرداخت می‌کند و راه جبران آن‌ها دو یا سه برابر کردن قیمت اتوبوس‌ها نیست. وی در پایان قول پیگیری و طرح سؤال از وزیر و سازمان حمل و نقل کشور را داد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.