نتایج مطالعات جدید نشان می‌دهد خانم‌های سیگاری دو برابر دیگران در معرض ابتلا به بیماری «لوپوس» هستند.

افزایش خطر ابتلا به «لوپوس» در خانم‌های سیگاری

قدس آنلاین- نتایج مطالعات جدید نشان می‌دهد خانم‌های سیگاری دو برابر دیگران در معرض ابتلا به بیماری «لوپوس» هستند.

گرچه علل ابتلا به بیماری لوپوس هنوز به طور دقیق شناخته نشده، اما به نظر می‌رسد مجموعه‌ای از عوامل ژنتیکی، محیطی و هورمونی در بروز آن دخیل است. اما پژوهش جدیدی که نتایج آن در نشریه پزشکی Annals of Rheumatic Diseases به چاپ رسید، نشان می‌دهد سیگار یک عامل خطر بخصوص در خانم هاست. خانم‌های سیگاری دو برابر بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری خود ایمن هستند.

پژوهشگران دانشکده پزشکی هاروارد اطلاعات پزشکی مربوط به مطالعات راجع به هزاران خانم را از سال 1980 بررسی کردند که از میان آن‌ها کمی بیش از 400 مورد مبتلا به لوپوس بودند. نتایج حاکی از آن بود که خانم‌های سیگاری بیشتر در معرض ابتلا به لوپوس هستند؛ زیرا آنتی کور ضد دی‌ان‌ای در بدن بیمار تغییر می‌کند. در واقع، پژوهشگران دریافتند وجود آنتی کورهای خود ایمن خاص در بدن این افراد بیشتر است. متأسفانه خانم هایی که موفق به ترک سیگار می‌شوند نیز از این احتمال خطر در امان نیستند.

لوپوس منتشر یا لوپوس اریتماتوس سیستمیک گونه‌ای از بیماری‌های خودایمنی است که در نتیجه حمله سیستم ایمنی به سلول‌های بدن و نابودی آن‌ها بروز می‌کند. این بیماری ممکن است اندام‌های مختلف از جمله مفاصل، پوست، کلیه‌ها، قلب و... را درگیر کند. سیر بالینی لوپوس شامل دوره‌های فعالیت و بهبود است.

درد، خشکی و تورم مفاصل، لکه‌های قرمز در بالای گونه‌ها و بینی، حساسیت شدید به خورشید با بروز جوش‌های پوستی، پلاک‌های برجسته و پراکنده روی پوست، زخم‌های کوچک بدون درد در سطح دهان و بینی، احساس درد سینه هنگام تنفس عمیق و افسردگی از جمله علائم لوپوس محسوب می‌شود.

منبع:www.Top Santé.fr

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.