مشهد- برای نخستین بار زائران خراسانی برای زیارت اربعین سیدالشهدا(علیه‌السلام) از خط ریلی مشهد – کربلا استفاده خواهند کرد.

راه‌اندازی قطار مستقیم مشهد- کربلا برای اربعین

معاون امور هماهنگی و مدیریت زائران استانداری خراسان رضوی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار قدس آنلاین، گفت: در آستانه اربعین حسینی، زائران خراسانی برای شرکت در همایش عظیم و میلیونی اربعین از طریق خط آهن مشهد- کربلا رهسپار عتبات عالیات خواهند شد.

محمد حسن واحدی افزود: هماهنگی‌های لازم با مسئولان راه‌آهن جمهوری اسلامی انجام شده و هم اکنون نمایندگانی از معاونت زیارت استان برای بررسی و ارزیابی‌های بیشتر و گفت‌وگو با مدیران راه‌آهن و حج و زیارت خوزستان در اهواز بسر می‌برند.

وی تصریح کرد: با توجه به قول مساعد مسئولان راه‌آهن، امسال برای اربعین زمینه عزیمت زائران خراسانی به صورت ترکیبی به وسیله قطار از مشهد به کربلا و بالعکس فراهم می‌شود.

معاون زیارت استانداری خراسان رضوی گفت: با راه‌اندازی این خط ریلی، زائران به طور مستقیم از مشهد تا خرمشهر و مرز شلمچه با قطارهای داخلی و از بصره تا نجف به وسیله قطارهای کشور عراق منتقل می‌شوند.

واحدی افزود: زائران اربعین، تنها فاصله بیش از ۲۰کیلومتری شلمچه تا بصره را به وسیله اتوبوس‌هایی- که در نظر گرفته می‌شود- طی خواهند کرد.

*زائران با خودروهای شخصی به مرز نروند

وی همچنین با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در کمیته حمل و نقل ستاد استانی اربعین، گفت: پس از ارزیابی‌های لازم، اتوبوس‌های مورد نیاز برای انتقال زائران خراسانی به مرز شلمچه در نظر گرفته شده است.

واحدی با توجه ترافیک جاده‌ها در آستانه اربعین، دوری راه و احتمال به وجود آمدن حوادث ناگوار ترافیکی؛ از زائران اربعین خواست از وسایل نقلیه عمومی برای عزیمت به شلمچه و عتبات عالیات استفاده کنند.

معاون زیارت استانداری خراسان رضوی همچنین با اشاره به نام نویسی ۱۴هزار نفر در سامانه «سماح» برای شرکت در کنگره عظیم اربعین کربلا، از مشتاقان زیارت اباعبدالله و ائمه هدی(علیهم السلام) در عراق خواست در صورت تصمیم به عزیمت، از هم اکنون و بتدریج نسبت به ثبت‌نام در سامانه سماح و گرفتن گذرنامه و روادید عراق اقدام کنند.

به گفته وی، تاکنون ۸۰ درصد از ثبت‌نام کنندگان در سامانه «سماح» وسیله نقلیه شخصی را برای عزیمت به مرز شلمچه برگزیده‌اند.

*استقرار ۶۰ موکب «امام رضا» در عتبات

واحدی در ادامه به تشکیل هفت کمیته اجرایی بر اساس ابلاغ ستاد اربعین کشور، و برگزاری ۶ جلسه برای تصمیم گیری و تلاش برای تسهیل امور مربوط به زائران خراسانی پیاده اربعین حسینی اشاره کرد و گفت: کمیته جذب مشارکت‌های مردمی با فعالیت خوب فرمانداران و مردم نیکوکار استان، زمینه اسکان روزانه ۷۲هزار نفر و تغذیه ۹۰هزار نفر در ۶۰موکب مسیر «نجف- کربلا»، «نجف»، «کربلا»، «کاظمین» و «سامرا» فراهم شده است.

*اسکان روزانه ۷۲هزار زائر در موکب‌های خراسان رضوی

وی افزود: تعهد امسال خراسان رضوی ۶۰هزار اسکان بود که با همت مردم خوب استان به ۷۲هزار نفر اسکان روزانه افزایش یافت.

به گفته وی، زمین استقرار ۶۰موکب مربوط به خراسان رضوی که همه به نام مبارک امام رضا(علیه السلام) نامگذاری می‌شود، مشخص شده و هفته آینده  تجهیزات و اقلام مورد نیاز، بارگیری و به عراق منتقل می‌شود.

معاون زیارت استانداری خراسان رضوی همچنین به بهبود زیرساخت‌های مرز شلمچه از جمله پارکینگ و سرویس‌های بهداشتی اشاره کرد.

واحدی گفت: شهرداری مشهد امسال نیز همچون سال‌های گذشته ۴۰۰ پاکبان و ۲۰۰دستگاه اتوبوس برای نظافت شهر نجف اشرف و انتقال زائران در نظر گرفته است.

*خدمات فرهنگی ۷۰۰مبلغ روحانی به زائران اربعین

به گفته وی، امسال ۷۰۰ مبلغ روحانی در مسیر نجف- کربلا و موکب‌ها به زائران اباعبدالله الحسین(علیه السلام) خدمات فرهنگی ارائه می‌دهند. همچنین بسته‌های فرهنگی دیگری تدارک دیده شده که به زائران داده می‌شود.

«واحدی» در پایان از زائران خواست، ضمن ارائه کمک‌های نقدی و غیرنقدی خود به ستاد بازسازی عتبات عالیات خراسان رضوی، بروشور دستورعمل «خودامنیتی» که در اختیارشان قرار خواهد گرفت را به دقت مطالعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.