قدس آنلاین/محمد رضایی: طی سه سال گذشته 6 هزار میلیارد ریال تسهیلات در بخش عشایری کشوربرای حل مشکلات عشایر هزینه شده است و با توجه به حمایتهای دولت از روستاییان و عشایردر برنامه ششم توسعه نگران کمبود اعتبار در حوزه عشایری نیستیم.

رئیس سازمان امور عشایر کشور با بیان این مطلب به خبرنگار قدس آنلاین افزود: بحث اشتغالزایی و توانمند سازی عشایر مهمترین اولویت دولت در این حوزه بوده و بر اساس همین سیاست اقتصاد مقاومتی  از سال ۹۱ تاکنون در مجموع ۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات در این بخش بین عشایر کشورتوزیع شده است.

کرمعلی قندالی با بیان اینکه از محل صندوق توسعه ملی دو هزار میلیارد ریال اعتبار با سود کم به عشایر کشور اختصاص یافته، تصریح کرد:درسال 95 نیز یک هزار میلیارد ریال اعتبار از همین محل به عشایر اختصاص یافته که استقبال خوبی نیز از آن شده بودو تا رفع مشکلات معیشتی و حرفه ای عشایر این تزریق مالی تداوم خواهد داشت.

وی با تاکید براجرای طرحهای روزآمد برای ایجاد ارزش افزوده وبالا بردن تولیدات عشایری خاطرنشان کرد:هم اکنون برای طرح پروار بندی دام عشایرو تولید گوشت مورد نیاز بازاریک هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار مصوب شده است که درجهت خودکفایی ،اشتغال و تولید عشایر موثر خواهد بود.

به گفته قندالی عشایر ١.٨ درصد از جمعیت کشور را شامل می شوند که با این جمعیت اندک ٢٥ درصد گوشت قرمز(١٩٠ هزار تن در سال) و ٣٥ درصد صنایع دستی کشور را تولید می کنند.

رئیس سازمان امور عشایری کشوربخش خصوصی را بازوی توانای دولت برشمرد و افزود:باید به مردم و عشایر اعتماد وتوانمندی آنان را باور کنیم و بدانیم که سرمایه اجتماعی و اعتمادی که در تشکلهای عشایری وجود داردمی توانیم منابع مالی موجود را به سمت تنوع درآمد و اشتغال عشایر هدایت کنیم.

 وی تنوع بخشی به تولید ونحوه گذران زندگی عشایر را مورد تاکید قرار داد وافزود: باتوجه به اینکه این سازمان یکی از اعضای کارگروه گیاهان دارویی در وزارت جهاد کشاورزی  است هم اکنون فرآیندتولید و فرآوری گیاهان دارویی به عنوان یک طرح مولد پذیرفته شده و بر اساس برنامه همه عشایر متقاضی در این زمینه حمایت می شوند.

به گفته این مقام وزارت جهاد کشاورزی قرار است در راستای توانمند سازی عشایراین عزیزان بتوانند در مکان هایی که طرح مرتعداری تهیه شده، هر عضو مناطق عشایرنشین بین 50 تا 60 متر مربع در یکی از مناطق با اخذ مجوز از منابع طبیعی مسکن بسازد. همچنین شیوه نامه و طرح ملی گردشگری عشایری نیز تصویب شده است و در حال تدوین شیوه نامه استانها و بر اساس توانایی اقلیم منطقه ای هستیم. 

قندالی  با بیان اینکه طرح حوزه بهداشت و درمان و سواد به زودی به استان ها ابلاغ می شود، در ادامه گفت: هم اکنون پوشش سوادآموزی از26 درصد اول انقلاب به 70 درصد رسیده و این نوید بخش آینده رو به پیشرفت برای جامعه عشایری است.

همچنین طی سه سال اخیر توسط دولت در حوزه بهداشت و درمان، و فرهنگ نیز طرح های خوبی مصوب شده است که با اجرای کامل آنها برخی ازمشکلات عشایر حل خواهدشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.