یزد - رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس گفت: اجرای اقتصاد مقاومتی نیازمند همکاری سه قوه است و دولت به تنهایی در تحقق اقتصاد مقاومتی موفق نخواهد بود.

اجرای اقتصاد مقاومتی نیازمند همکاری سه قوه است

به گزارش خبرنگارقدس آنلاین، حمید رضا فولاد گر شامگاه چهارشنبه در آیین افتتاح دومین جشنواره صنایع برتر با رویکرد اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: بار اقتصاد مقاومتی بر دوش تولیدکنندگان در سطح کشور است و باید دست به دست هم بدهیم و اجازه ندهیم دشمن به هدف خود برسد و با تمام توان تاثیرات منفی را به کمترین میزان برسانیم  دولت در دو سال گذشته  به تنهایی مباحث اقتصاد مقاومتی را با تشکیل ستاد اقتصاد مقاومتی در دولت مشخص کرد و به گونه ای که تنها طرح های دولت برای افتتاح اولویت بندی شد.

 وی افزود: پیشتر در تعریف اقتصاد مقاومتی اختلافات زیادی وجود داشت، با توجه به شرایط کشور و افزایش تجربه همه به یک تعریف خاص و کوتاه رسیده اند و در واقع تاب آوری و مقاوم سازی اقتصاد در برابر تکان های داخلی و خارجی موثر بر اقتصاد ایران تعریف مشترک امروز از اقتصاد مقاومتی بوده  که مقام معظم رهبری از سال ۸۹ آن را طرح و در ادامه در سال های اخیر سیاست های آن را ابلاغ فرمودند.

 نماینده  اصفهان درمجلس تصریح کرد: این نوع اقتصاد در برخی کشورهای توسعه یافته نیز مورد استفاده و توجه بوده و رهبر انقلاب این مفهوم را بومی سازی کردند تا مشکلات اقتصادی با تهدیدات و فشارهای آمریکا بیشتر نشود و در واقع درخواست مردم این است که با اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی ، تاثیر و تکان های شکننده بر اقتصاد ایران کاهش پیدا کند .

فولادگر افزود: کشورهای توسعه یافته  خود را در برابر تکانه های موثر بر اقتصادشان مقاوم کرده اند، و زمزمه اقتصاد مقاومتی نیز از هفت سال پیش در کشور که حرف از تشدید تحریم ها بود به میان آمد اما نامگذاری متناسب با آن به دو سال اخیر منتهی شده و هرچه پیش تر می رویم اقتصاد مقاومتی را بیشتر درک می کنیم که منشاء آن تجربیات سال های اخیر و مسائل داخلی کشور است.

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس گفت: باید همواره اقتصاد را مقاوم کنیم تا ضرررسان نباشد و نوسانات اقتصادی و پس از آن مطرح شدن برجام، چهار سال کشور را درگیر کرد و اقتصاد کشور را معطل نگه داشت و فرصت را از دست دادیم و این گونه مدیریت ، توسعه و پیشرفت را در پی نخواهد داشت.

فولادگرافزود: مردمی کردن از مهمترین بندهای اقتصاد مقاومتی است  و تا زمانی که همچون دوران دفاع مقدس ، بار اقتصاد مقاومتی را بر دوش تولیدکنندگان در سطح کشور نگذاریم قفل اقتصاد گشوده نمی شود.

وی تصریح کرد: حاکمیت باید بسترهای لازم را برای تولید فراهم کند و از سویی تولید کننده نیز به حداکثر بهره وری برسد و رقابت پذیر باشد و تولید را با بالاترین کیفت عرضه کند و در عین حال قیمت تمام شده را به کمترین میزان برساند و در زمینه شفاف سازی و فساد و جذب سرمایه ها به تولید نیز باید فعال شد و تولید داخل را که لازمه موفقیت تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی است، مورد توجه قرار داد.

فولادگر با بیان اینکه نگاه دولت باید تغییر کند گفت: دولت نباید به صدور مجوز ها به چشم درآمدزایی نگاه نکند چراکه بسیاری از این مجوزها مانع تولید است و کار را سخت تر می کند، تولید به مجوزهای محیط زیست نیاز دارد اما برخی مجوزها به قدری فرآیند کار را طولانی می کنند که موانعی برای تولید به شمار می رود و قوانین خوبی در مجلس تصویب شده و به اندازه کافی قوانین حمایتی مالیاتی و بانکی در کشور داریم اما آنچه که در این زمینه مشکل ساز شده عدم اجرای قانون درست است.

وی خاطر نشان ساخت : بحث دیگر در تحقق اقتصاد مقاومتی تکمیل زنجیره تولید است: ارزش افزوده در تکمیل زنجیره تولید محقق می شود که متاسفانه در داخل کشور تولید به صورت جزیره ای است اما در برخی نقاط به سمت تکمیل زنجیره تولید گام برداشته شده و باید از آن حمایت شود.

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس گفت: مشکل اصلی عدم تحقق اقتصاد مقاومتی این است که قوانین به درستی اجرا نمی شود و یا قوانین هم پوشانی ندارد لذا مقرر شد سه قوه توان خود را به کار بگیرند تا این سیاست ها تحقق یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.