خرم‎آباد- بیش از ۱۳ سال از کلنگ‎زنی سد کمندان می‏گذرد، این سد که در سال ۸۳ کلنگ احداث آن بر زمین زده شده هم‏چنان وعده‏های مسئولین نیز هم‎زمان در قبال اهالی روستا بر زمین مانده و خلف وعده‏ها مشکلاتی زیادی از جمله مشکلات زیست محیطی برای اهالی روستای توریستی «کمندان» ایجاد کرده است...

وقتی وعده‏ ها محقق نمی شوند

قدسآنلاین- گروه استان‏ها- اکبر بابایی مفرد: بیش از ۱۳ سال از کلنگزنی سد کمندان می‏گذرد، این سد که در سال ۸۳ کلنگ احداث آن بر زمین زده شده هم‏چنان وعده‏های مسئولین نیز همزمان در قبال اهالی روستا بر زمین مانده و خلف وعده‏ها مشکلاتی زیادی از جمله مشکلات زیست محیطی برای اهالی روستای توریستی "کمندان" ایجاد کرده است.

روستای کمندان از توابع شهرستان ازنا با وجود تونل برفی و چشمهساران فراوان یکی از روستاهای توریستی لرستان به شمار میرود اما متأسفانه آنطور که باید این روستای توریستی برای بسیاری از مردم ایران معرفی نشده است.

پیروز دهقانی، دهیار روستای کمندان در خصوص بلاتکلیفی اهالی روستا به خبرنگار قدسآنلاین گفت: خواه یا ناخواه در راستای اجرای سد کمندان این روستا تخلیه خواهد شود و به همین خاطر امسال ۱۳ سال است که به خاطر جابه‎جایی هیچ‌گونه خدماتی به اهالی روستا تعلق نگرفته است.

دهقانی با اشاره به این‏که جاده دسترسی روستا به خاطر اجرای سد تخریب شده است، افزود: ده سال است که قول داده‏اند جاده‌ی دسترسی روستا به مانند روز اول آسفالت شود اما هنوز این مهم صورت نگرفته است.

منازل مسکونی بهخاطر انفجارهای متعدد دوامی ندارند

وی با بیان این‏که خانه‏هایی که در نزدیکی محل اجرای پروژه سد هستند به خاطر انفجارهای متعدد دیگر دوامی ندارند، ادامه داد: دیواره‏های خانه‏ها ترک‏های بزرگی برداشته‏اند که هر لحظه ممکن است بر سر اهالی آوار شوند.

دهیار کمندان با اشاره به این‏که اجازه ساخت و ساز جدید هم نداریم، اظهار کرد: از حیث داشتن آب شرب سالم و بهداشتی نیز محروم هستیم و می‏توان گفت که آلوده‏ترین آب شرب را داریم، اعلام نظر کارشناسان بهداشت در زمینه‏ی آلوده بودن آب شرب این روستا صدق می‏کند.

دهقانی هم‏چنین از عدم اجرای طرح هادی روستایی به خاطر اجرای سد گلایه کرد و گفت: در این روستا امکانات محدودی وجود دارد که این کم توجهی‏ها شایسته یک روستای مهم و توریستی نیست.

موج بیکاری در بین جوانان روستای کمندان

وی ساختمان فیزیکی مدرسه این روستا را نیز فاقد ایمنی دانست و بیان کرد: دانشآموزان کمندان در مقاطع دبستان و راهنمایی و در دو شیفت در همین روستا تحصیل میکنند و برای  ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر باید به شهر ازنا مراجعه نمایند و این موضوع هم اضطراب و نگرانی‏هایی برای خانواده‏ها ایجاد کرده است.

دهقانی روستای کمندان را در زمره روستاهای پرجمعیت شهرستان ازنا برشمرد و گفت: با توجه به ازدیاد جمعیت، جوانان روستا با بیکار دست و پنجه نرم می‏کنند، با کلنگزنی سد در این روستا امیدوار بودیم که نیروهای جوان در این پروژه مشغول به کار شوند اما متأسفانه بالغ بر ۲۵۰ نفر مشغول در این سد تعداد انگشت شماری از نیروهای روستا در آن کنار می‏کنند و عمده‏ی نیروها عملاً غیر بومی و حتی غیرلرستانی هستند.

دهیار روستای کمندان از بلاتکلیفی خانه بهداشت روستا به این خاطر که بهورز آن بازنشسته شده و فعلا بهورز برای آن تعیین نشده است سخن به میان آورد و گفت: در حالی‏ که یک نفر نیروی بهورز در خود روستا زندگی می‏کند اما مسئولین بهداشت با خدمت وی در خانه بهداشت روستا موافقت نمی‏کنند، نیروی بومی خودمان با توجه به تخصصی که دارد بایستی خانهنشین باشد، در این زمینه هم حق را از ما گرفته‏اند.

وی نداشتن پوشش دیجیتال و قطع مسابقات مهم فوتبال از تلویزیون، ضعف پوشش مخابراتی و اینترنت همراه اول و عدم پوشش خطوط ایرانسل را از دیگر مشکلات روستا عنوان کرد و اظهار داشت: تمامی روستاهای اطراف از نعمت گاز برخوردارند اما به خاطر اجرای سد مردم کمندان از این نعمت هم محروم مانده‏اند.

دهقانی با اشاره به این‏که عمر مفید یک فرد ایرانی بین ۴۰ تا ۵۰ سال است و با وجود این همه مواد غذایی شیمیایی که روزانه مصرف می‏کنیم عمر مفید و امید به زندگی هر روز کم‏تر می‏شود، افزود: بعد از ۱۳ سال بلاتکلیفی اهالی روستای کمندان اگر قرار باشد به صورت جدی این پروژه تکمیل شود چندین سال دیگر طول خواهد کشید، مگر اهالی این روستا چند سال دیگر قرار است زنده بمانند که بخواهند در آینده از امکانات رفاهی که حق هر ایرانی ست استفاده کنند، به بهانه احداث سد در حق مردم این روستا کم لطفی شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.