اصفهان- وزیر راه و شهرسازی گفت: برای تحقق شعار «اصفهان فرهنگ و تمدن ایران»، باید سریعترین راه های ارتباطی در اصفهان موجود باشد ود قطار سریع السیر اصفهان هر چه سریعتر اجرایی شود.

قطار سریع السیر اصفهان باید هر چه سریعتر اجرایی شود
به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، عباس آخوندی ظهر پنجشنبه در نشست ستاد بازآفرینی پایدار شهری استان اصفهان با بیان اینکه وقتی اصفهان را در یک جمله توصیف می کنید و از آن به عنوان «پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی» یاد می کنید، تنها ادعا است چراکه تا به حال این تمدن تخریب شده و به دنبال توسعه صنعتی بوده اید.
وی تاکید کرد: برای توجه به حوزه تمدنی شهر باید به ظرفیت های فرهنگی و گردشگری آن توجه کرد، اکنون هم زمان آن رسیده که بزرگان شهر اصفهان به توسعه شهر نگاه دوباره ای داشته باشند چراکه در شرق اصفهان تمدنی در حال مرگ است.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه محدوده اصفهان باید به شدت کنترل شده و فروش شهر کنار گذاشته شود، گفت: بازآفرینی تنها سکونت نیست بلکه یک قدرت گردشگری شهری ایجاد خواهد شد که همه مردم ایران با آمدن گردشگران بین المللی نفع خواهند برد.
وی تصریح کرد: در بخش تحولات جمعیتی اصفهان باید بازنگری انجام شود و برای تحقق شعار «اصفهان فرهنگ و تمدن ایران»، باید سریعترین راه های ارتباطی در اصفهان موجود باشد و قطار سریع السیر اصفهان باید هر چه سریعتر اجرایی شود که خوشبختانه قرارداد آن بسته شده  است.
آخوندی اظهارکرد: وقتی که ذوب آهن، فولادمبارکه، پتروشیمی و صنایع آب بر، وارد اصفهان شد جشن های بزرگی گرفتند اما امروز شاهد خشکی زاینده رود هستیم که نتیجه پیگیری اهداف متضاد است؛ البته این مسأله تنها مختص اصفهان نیست.
وی افزود: شهرها به صورت بادکنکی بزرگ شده اند که نشان می دهند چگونه ظرفیت های زیستی فدای پیگیری اهداف متضاد شده است.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه باید در نحوه توسعه صنعتی در استان اصفهان بازنگری شود، گفت: باید ببینیم نحوه توسعه صنعتی در ایران چه بلایی سر زندگی ما آورده است، هر چند در کنار آن باید تحولات جمعیتی را هم در نظر گرفت تا به تحلیل درستی برسیم.
وی تحولات جمعیتی را مسأله مهمی در برنامه ریزی های کلان شهر دانست و ادامه داد: نرخ رشد جمعیت در بسیاری از استان های پرجمعیت و مادر در سال های اخیر زیر یک درصد بوده است.
آخوندی یادآور شد: آمار۲۶ درصد جمعیت روستایی و ۷۴ درصد جمعیت شهری در کل کشور نشان دهنده این است که مهاجرت های روستایی به شهر نیز به حد کافی صورت گرفته است و دیگر با تحولات جمعیتی زیادی روبرو نخواهیم بود و به ثبات جمعیتی رسیده ایم.
وی با اشاره به اینکه رشد جمعیت در شهر اصفهان ظرف ۵ سال گذشته زیر یکصد هزار نفر بوده است، تصریح کرد: این مسأله نشان دهنده این است که دیگر با تقاضای جدید جمعیتی روبرو نیستیم اما با پدیده شهرهای پرجمعیت که درون آنها دچار فرسودگی شده، روبرو هستیم. 
وزیر راه وشهرسازی در پایان اظهارکرد:  برای من همیشه آمدن به اصفهان همراه با خاطرات و آموزه های بسیار خوب است. خوشبختانه اتفاقات بسیار خوبی رخ داده و همگرایی که در سطح استان اصفهان به وجود آمده و می تواند موجب تأثیرات مثبتی در آینده باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.