سی سخت - غار ده شیخ از جاذبه های ناشناخته ایران در استان کهگیلویه و بویراحمد است جاذبه ای با قدمت ۱۳۵ میلیون سال که می توان آن را از شگفت انگیزترین جاذبه های ایران دانست.

ده شیخ، غاری شگفت انگیز با ۱۳۵ میلیون سال قدمت

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، غار ده شیخ از جاذبه های ناشناخته ایران در استان کهگیلویه و بویراحمد است جاذبه ای با قدمت ۱۳۵ میلیون سال که می توان آن را از شگفت انگیزترین جاذبه های ایران دانست.

برای دسترسی به این جاذبه شگفت انگیز، بعد از طی کردن مسافت ۴۵ کیلومتری به بخش پاتاوه شهرستان دنا می رسید تا پس از آن با گذر از مناظر طبیعی و پل تاریخی پاتاوه به دنیای اسرارآمیز یکی از زیباترین غارهای ناشناخته ایران قدم گذاشته باشید جایی که غارنوردان و کارشناسان به آن لقب «علیصدر۲» را داده اند.

وجه تسمیه غار ده شیخ قرار گرفتن در بالادست روستایی به همین نام است. این غار در طی قرن های متمادی ناشناخته مانده بود تا اینکه چند سال پیش از سوی برخی افراد محلی در روستای ده شیخ پاتاوه کشف شد و تاکنون سه مرحله اکتشاف توسط محققان و غارشناسان در این غار انجام شده است.

زیبایی های غار ده شیخ

پس از بالا رفتن از کوه و گذر از مسیر سنگ فرشی که در این مکان ایجاد شده، به ورودی این غار شگفت انگیز در ارتفاع ۱۶۷۰ متری از سطح دریا می رسید، مسیر ابتدایی غار به طول ۶ متر را باید به صورت نیم خیز و نشسته طی کرد تا پس از آن به دالان هایی با ارتفاع ۱۵ تا ۲۰ متر رسید، ورودی هایی برای قدم گذاشتن به یکی از حیرت انگیزترین و اسرارآمیزترین جاذبه های ناشناخته ایران؛ فضایی باز و مرتفع با قندیل های آویزان و ستون های زیبای طبیعی که چشم ها را خیره می کند.

ریزش قطرات آب از قندیل ها، زیبایی و جلای خاصی به غار بخشیده است، کارشناسان ریزش آب را نشان از آن می دانند که این قندیل ها در حال رشد بوده و این غار یک فضای زنده است که در طی قرن های متمادی رشد کرده و همچنان به این روند ادامه می دهد.

شگفتی های غار ده شیخ

به هر سوی این غار شگفت انگیز که نگاه کنید ورودی دالان هایی را می بینید که گویا قرار است شما را به سرزمین اسرارآمیز دیگری هدایت کند.

سرزمینی ناشناخته که شاید جلوه های دیگری از حیات انسان ها در روزگاران دور در آن نهفته باشد یا شاید مکانی اسرارآمیز که منتظر مانده انسانی از راه رسیده و آن را کشف کند. این که نمی دانیم تا کجا ادامه دارد و چند قدم جلوتر چه چیزی انتظار ما را می کشد بر هیجان سفر به یکی از رازآلودترین غارهای ایران می افزاید.

ده شیخ یک غار آهکی کاملا طبیعی است که شکل گیری آن را به دوره دوم زمین شناسی مربوط می دانند که در گذر زمان، آب به صورت چرخشی از حفره های آن عبور کرده و بر اثر این حرکت چرخشی آب، هفت دالان شکل گرفته است که ارتفاع برخی از این دالان ها به ۷ متر هم می رسد. از دیگر شگفتی های این غار، گرم بودن آن در زمستان و سردی هوای درون آن در تابستان است.

سفال ها و استخوان های کشف شده در این غار ۱۳۵ میلیون ساله نشان می دهد که در مقطعی از تاریخ، برخی از انسان ها این غار عظیم و اسرارآمیز را برای زندگی انتخاب کرده بودند.

هر چند قدمت این سفال ها هنوز به درستی مشخص نشده، اما برخی کارشناسان قدمت آنها را به قبل از ظهور اسلام نسبت می دهند. اما نبود هیچگونه نقاشی بر روی دیواره های غار نشان می دهد که این مکان در طی قرن ها دست نخورده و ناشناخته باقی مانده است.

گاهی زیبایی هایی وجود دارد که نمی توان همه آنها را به رشته تحریر درآورد، ده شیخ یکی از آن زیبایی های طبیعی و خدادادی است که باید از نزدیک دید تا به قدرت اعجاز خدا در دل کوه پی برد. کارشناسان پیش بینی می کنند که این غار در سال های آینده به یکی از گردشگرپذیرترین غارهای آهکی ایران و حتی جهان تبدیل شود.

۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی پروژه غار ده شیخ

محمود باقری مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری کهگیلویه و یویراحمد گفت: این پروژه در حال حاضر و با گذشت تنها چند ماه از کلنگ‌زنی، ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی افزود: برای ایجاد امکانات و زیرساخت‌های گردشگری در غار ده شیخ برای جذب سرمایه‌گذار فراخوانی داده شد و این پروژه با واگذاری به بخش خصوصی در ۱۶ خرداد سال ۹۵ کلنگزنی شد و هم‌اکنون سرمایه‌گذار در حال انجام اقدامات لازم در این مکان است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: سرمایه‌گذار برای ایجاد مجتمع تفریحی و رفاهی غار ده‌شیخ حدود ۴ میلیارد تومان هزینه برآورد و یک هکتار زمین خریداری و تملک کرده است.

باقری تصریح کرد: احداث جاده دسترسی به غار، رستوران با فضای باز، رستوران با فضای بسته، کافی شاپ، آلاچیق و سکوی نشیمن در این مکان در دستور کار سرمایه‌گذار قرار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.