مشهد- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: فلسفه و حکمت اسلامی از مزیتهای ارتباطی برای تعامل با جهان غرب، شرق و جهان اسلام به شمار می رود که می توان به آن متکی شد.

فلسفه و حکمت اسلامی از مزیت های ارتباطی با جهان غرب و شرق است

به گزارش قدس‌آنلاین به نقل از روابط عمومی فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، سید عباس صالحی صبح جمعه در نخستین  اجلاس مدیران مجمع عالی حکمت اسلامی در مشهد افزود: اکنون ما در خطر شبیه خون و انکار هویتی قرار داریم و فلسفه و حکمت اسلامی برای بقای هویت ایرانی اسلامی می تواند کمک رسان باشد.

وی با بیان اینکه گفت وگوی فرهنگی، حقوق فرهنگی و هویت فرهنگی شعار مهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، اظهار کرد: فسلفه و حکمت اسلامی که با تمامی عرصه های حوزه فرهنگ در ارتباط است؛ نقش مهمی در این راستا دارد.

وی با اشاره به این که گفتگوی فرهنگی از برنامه های وزارت در دوره اخیر خواهد بود ضمن ارائه طرح واره ای با موضوع مناسبات فلسفه و حکمت اسلامی با فرهنگ و هنر نکته های ارتباط و تلاقی این دو حوزه را در گفتگوی اصحاب حکمت و اندیشه با اصحاب فرهنگ، اصحاب هنر، اصحاب رسانه، فعالان فضای مجازی، فعالان حوزه کودک و نوجوان، عرصه فرهنگ عمومی و عرصه فرهنگ دینی عنوان کرد.

صالحی در ادامه گفت: اصحاب فلسفه و حکمت اسلامی تاکنون با برخی از حوزه های فرهنگی مانند فعالان  کودک و نوجوان و فرهنگ و رسانه ارتباط خوبی پیدا نکرده اند، در حالیکه مجمع عالی حکمت اسلامی می تواند پایگاه خوبی برای راه اندازی اتاق گفت وگوها باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه تاکید کرد: امروز حوزه اخلاق، حقوق و آسیب های اجتماعی هم باید مورد توجه جدی فلسفه و حکمت اسلامی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه مشکل معرفتی یکی از دلایل آسیب های اجتماعی گسترده در جامعه است، افزود: مشکل معرفتی در نهادهای تربیتی و آموزشی از علل این امر به شمار می آید.

وی خاطر نشان کرد: اکنون خطرات، دغدغه ها و پیچیدگی ها در جامعه اسلامی  افزایش یافته و فرقه های نو ظهور شکل گرفته و  آسیب های اجتماعی در جامعه چند برابر شده است، لذا جامعه اسلامی نیازمند صدها فلاسفه همچون علامه طباطبایی است.

صالحی ادامه داد: مشکل معرفتی باعث می شود که به طور مثال دو نفر در جامعه نتوانند در کنار هم قرار بگیرند و با هم تعامل و گفت وگو کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان سخنانش گفت: فلسفه متدینانه ویژگی فسلفه اسلامی است به طوریکه هر چقدر تدین بیشتر باشد، فلسفه عمیق تر است، لذا  فلسفه باید پاسداری خود را از فرهنگ دینی انجام دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.