پس از اجرای موفقیت آمیز طرح ضرورت بستن کمربند ایمنی توسط سرنشینان جلوی خودرو حالا وزارت راه و شهرسازی و پلیس به دنبال اجباری کردن آن و همچنین استفاده از صندلی کودک برای سرنشینان عقب خودرو برآمده‌اند.

قوانین راهنمایی و رانندگی در کشور بازدارندگی لازم را ندارند

پس از اجرای موفقیت آمیز طرح ضرورت بستن کمربند ایمنی توسط سرنشینان جلوی خودرو حالا وزارت راه و شهرسازی و پلیس به دنبال اجباری کردن آن و همچنین استفاده از صندلی کودک برای سرنشینان عقب خودرو برآمده‌اند.

برای این منظور محمود آخوندی، وزیر راه و شهرسازی مرداد گذشته لایحه اصلاح ماده ۱۹ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب ۱۳۸۹ را در هیئت وزیران مطرح کرد که به تصویب رسیده است.

بر اساس لایحه اصلاح ماده ۱۹ که چهارم مهرماه امسال توسط هئیت رئیسه مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شده، بستن کمربند ایمنی برای تمام سرنشینان خودروهای سواری با سن بیشتر از ۱۰ سال یا قد بالاتر از ۱۳۵ سانتی‌متر اجباری است. همچنین سرنشینان خودروهای سواری که سن کمتر از ۱۰ سال و یا قد کوتاه‌تر از ۱۳۵ سانتی متر دارند، باید از صندلی مناسب کودک استفاده کنند در غیر این صورت با متخلفان برابر جریمه پیش بینی شده در جدول جرایم رانندگی برخورد می‌شود.

با این همه پرسش این است که لایحه پیشنهادی دولت تا چه اندازه ضرورت اجرا دارد؟

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش قدس می‌گوید: در همه جای دنیا از کمربند ایمنی و صندلی کودک به عنوان سازو کارهای اجرایی برای کاهش تلفات وصدمات ناشی از تصادفات رانندگی استفاده می‌شود بر این اساس نیز بهره مندی از چنین ابزارهایی ضرورت دارد.

سید هادی بهادری با اشاره به اینکه لایحه یاد شده نخست به کمیسیون عمران به عنوان کمسیون اصلی ارجاع می‌شود تا بررسی قرار گیرد، افزود: همان طور که اجباری شدن استفاده از کمربند ایمنی برای رانندگان و سرنشین جلوی خودروها در کاهش تلفات تأثیرگذار بوده، قطعاً اجباری شدن استفاده از کمربند ایمنی برای سرنشینان عقب خودرو و همچنین الزامی شدن استفاده از صندلی کود ک مفید خواهد بود و به کاهش بیشتر تلفات منجر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه آماری از کاهش تلفات رانندگی در پی اجباری شدن طرح بستن کمربند ایمنی برای سرنشینان جلوی خودرو ندارد، می‌افزاید: قطعاً دوستان آمارهایی دارند که نقش اجرای طرح یاد شده را نشان می‌دهد؛ بنا براین بهتر است پلیس و پزشکی قانونی در این زمینه اطلاع رسانی کنند تا مردم به تأثیرات چنین قوانینی پی ببرند.

وی می‌افزاید: البته برای کاهش تلفات ناشی از تصادفات رانندگی در کنار این موضوع باید روی چگونگی ارائه گواهینامه رانندگی به متقاضیان و بازدارندگی قوانین مربوط به راهنمایی و رانندگی کار کنیم.

بهادری با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد قوانین راهنمایی و رانندگی در کشور بازدارندگی لازم را ندارند، می‌افزاید: دنیا از طریق افزایش جریمه، تخلفات راهنمایی و رانندگی را کنترل می‌کند. وقتی رانندگان بدانند که برای تخلفات باید جریمه‌های سنگینی پرداخت کنند، قطعاً بیشتر قوانین را رعایت می‌کنند.

وی در همین زمینه می‌افزاید: موضوع دیگر که خیلی مهم به نظر می‌رسد، بحث اعمال جریمه است. بسیاری از رانندگان در کشور بدون خودرو هستند و با خودروی دیگران تردد می‌کنند و از آنجا که جریمه برای خودروها صادر می‌شود نه رانندگان، در نتیجه تعهد و حساسیت خاصی برای رعایت آیین نامه راهنمایی و رانندگی ندارند. بنابراین نیازبه راهکاری داریم تا جریمه به جای خودرو برای راننده صادر شود. در این صورت آن‌ها کمتر اقدام به رفتارهای پر خطر می‌کنند.

بهادری در خاتمه از تصویب طرح تأسیس شورای عالی ایمنی به ریاست رئیس جمهوری خبر می‌دهد و می‌گوید:در صورت تصویب نهایی این طرح به صورت جدی وارد بحث کاهش تلفات جاده‌ای خواهیم شد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.