۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۵
کد خبر: 568356

با وجود این که بیش از دو هفته از بازگشایی مدارس می‌گذرد، ولی هنوز خیلی از مدارس حتی در مرکز کلانشهرها بدون معلم هستند و دانش آموزان و والدین سرگردان در راهرو مدارس و ادارات به دنبال کلاسی هستند که معلم داشته باشد.

ضربه " معلم های ضربتی" به نظام آموزشی

قدس آنلاین- با وجود این که بیش از دو هفته از بازگشایی مدارس می‌گذرد، ولی هنوز خیلی از مدارس حتی در مرکز کلانشهرها بدون معلم هستند و دانش آموزان و والدین سرگردان در راهرو مدارس و ادارات به دنبال کلاسی هستند که معلم داشته باشد.

حالا کارد به استخوان رسیده و فشارهای مردم و نمایندگان روز به روز به آموزش و پرورش بیشتر می‌شود و شاید این فشار تا جایی پیش رود که آموزش و پرورش دست به کار شود و تحت هر عنوانی افرادی را برای معلمی به کار بگیرد تا کلاس‌های خود را پر کند. از سویی بطحایی هم که با رأی بالای نمایندگان تازه سکان آموزش و پرورش را به دست گرفته، خیلی تحت فشار خواهد بود که تن به خواست‌ها دهد تا این مشکل به گونه‌ای حل شود.

البته مشکل سوء مدیریت در این وزارتخانه بخصوص در مورد کمبود نیروی انسانی و جذب غیر متخصصان به صورت ضربتی سابقه طولانی دارد و با وجود اینکه بیشتر وزرای آموزش و پرورش از بدنه این وزارتخانه انتخاب می‌شوند ولی هیچ وقت نتوانسته‌اند حتی یک برنامه پنج ساله به اجرا بگذارند.

  انگیزه کارکردن را از بین می‌برند

مهندس مرتضوی فر، کارشناس آموزشی در این باره می‌گوید: آموزش و پرورش   می‌تواند از طریق دانشگاه فرهنگیان و یا پرداخت حق التدریس به معلمان شاغل و یا معلمان بازنشسته مشکل خود را حل کند اما متأسفانه هر از چندی شاهد هستیم که افرادی غیر متخصص و حتی با مدارک غیر مرتبط جذب آموزش و پرورش می‌شوند که در دراز مدت اثرات نامطلوبی را بر جامعه تحمیل خواهد کرد از سویی وقتی می‌بینی که به مدت یک سال یک نیروی رسمی به صورت حق التدرس کار می‌کند، ولی پس از گذشت ۱۳ماه فقط سه ماه از حقوقش را پرداخت کرده‌اند آدم دلسرد می‌شود و به این ترتیب است که آموزش و پرورش با این عملکرد ضعیف، انگیزه کار کردن را در نیروهای رسمی خودش هم از بین می‌برد. این معلم باسابقه تأکید می‌کند: وقتی آموزش و پرورش از نیروی رسمی خود برای تدریس استفاده کند یک بار حق بیمه و دیگر مزایا را برای او هزینه می‌کند ولی به اندازه دو نفر نیروی کار بهره می‌برد و این خودش یک صرفه جویی است، ضمن اینکه دانش آموزان هم از تجربه معلمان رسمی و متخصص بهره خواهند برد.

 در مورد استخدام اظهار نظر نکنیم

سخنگوی کمیسیون آموزش، ضمن تشریح روش جذب در آموزش و پرورش از طریق دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی به خبرنگار ما می‌گوید: افرادی که در این دانشگاه‌ها تربیت می‌شوند به صورت حرفه‌ای معلم هستند و این روش بهترین راه جذب است و این دانشگاه‌ها باید تقویت شوند.

نماینده مردم گرمی با بیان اینکه اگر نیازی به قانونگذاری است، کمیسیون آموزش آماده همکاری با آموزش و پرورش است، تأکید می‌کند: بهتر است در مورد استخدام اظهار نظر نکنیم تا آموزش و پرورش مستندات خود را به کمیسیون ارائه کند و ما هم در کمیسیون موارد را بررسی می‌کنیم که این کار چند ماه زمان می‌برد؛ چون ما نباید قانونی را بنویسیم که آموزش و پرورش موافق آن نباشد و حتماً اول باید به یک تفاهم برسیم.

 آموزش و پرورش دچار از هم‌گسیختگی است

ابطحی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم با انتقاد از نبود معلم در برخی از مدارس حاشیه شهرهای بزرگ، تصریح می‌کند: وزارت آموزش و پرورش درباره آمار کمبود معلم آمارهای متناقض به مجلس می‌دهد و متأسفانه تدبیری برای حل این مشکل نکرده است.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه وزارت آموزش و پرورش آماری از مدارس بدون معلم ندارد، می گوید: متأسفانه حتی شاهد هستیم که در خصوص نیاز آموزش و پرورش به معلم نیز به کمیسیون آموزش مجلس آمارهای متناقض ارائه می‌شود.

ابطحی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش در حال حاضر دچار از هم‌گسیختگی است، تصریح می‌کند: بر اساس گزارش‌های رسیده در زمینه دعوت از حق التدریسی‌ها و بازنشستگان نیز برخی تبعیض‌ها صورت گرفته و برخی از آن‌ها که سابقه خوبی داشته‌اند، دعوت به کار نشده و برخی با رابطه‌های خویشاوندی به سر کار آمده‌اند که این موضوع پیگیری خواهد شد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم معتقد است: آمارها در خصوص تعداد معلمان حق التدریس متفاوت است ولی بر اساس اظهارات مسئولان این عدد حدود ۱۱۰ هزار نفر تخمین زده می‌شود.

مخالف استخدام حق التدریسی ها

بد نیست بدانید شورای عالی آموزش‌وپرورش با استخدام نیروهای حق‌التدریسی مخالف است و مهدی نوید، دبیر شورای عالی آموزش‌وپرورش هم با اشاره به اینکه استخدام نیروهای آموزش‌ و پرورش تنها از طریق دانشگاه فرهنگیان انجام می‌شود، می‌گوید:اصلی‌ترین مؤلفه آموزش‌وپرورش معلمان هستند و این نهاد برای مدیریت معلمان در سند تحول بنیادین طرح‌هایی را نوشته است که به تصمیم مراجع ذی‌ربط هم رسیده است.

دبیر شورای عالی آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه این سند اکنون در مرحله تأمین زیرساخت‌های لازم قرار دارد، خاطرنشان می‌کند: اصلی‌ترین زیرساخت ما نیروی انسانی است و اول باید زیرساخت‌ها آماده شود و نیروهای ورودی آموزش‌های لازم را فراگیری کنند.

رئیس مرکز برنامه‌ریزی و منابع انسانی وزارت آموزش‌وپرورش هم می‌گوید:‌ برای تأمین معلمان تا سال ۱۴۰۰ نمی‌توانیم به دوره چهار ساله تربیت معلم تکیه کنیم و نیروهای حق‌التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی برای جذب باید در آزمون استخدامی شرکت کنند.

اسفندیار چهاربند با اشاره به اینکه در آموزش‌وپرورش طبق قانون باید تأمین نیرو در آموزش و پرورش فقط از مسیر دانشگاه فرهنگیان باشد، اما به دلیل تأخیر در تأسیس این دانشگاه و وقفه چند ساله در فعالیت دانشگاه تربیت معلم و حذف آن از آموزش‌ وپرورش، ظرفیتی که بتواند براساس بازنشسته‌های آموزش و پرورش، نیرو برای ما تأمین کند، وجود ندارد و حرف ما این است که مکانیزم جذب باید از طریق دانشگاه فرهنگیان باشد و اگر موفق شدیم در پنج سال آینده ۲۰۰هزار نیرو جذب کنیم باید از میان جوانان شایسته کشور باشند.

بنابراین به فکر تأمین نیروی انسانی از طریق برگزاری دوره یک ساله هستیم، همچنین باید از ظرفیت سایر دانشگاه‌ها با محوریت دانشگاه فرهنگیان در بحث تربیت معلم بهره مند شویم.

رئیس مرکز منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش می‌گوید: این موضوع بدین معنا نیست که چون نیازمند معلم هستیم همه افراد را وارد می‌کنیم، بلکه باید اجازه دهیم مهندسی نیروی انسانی در آموزش و پرورش اقدام کند و آموزش و پرورش بر اساس معیارهای شایسته گزینی و عدالت استخدامی اقدام کند و مدیریت جذب در کشور باید همسو شود.

وی اظهار می‌دارد: هم اکنون ۱۳۲ هزار نفر آموزشیار نهضت سوادآموزی داریم و ۳۸ هزار مربی پیش دبستانی مشمول تبصره ماده ۱۷ قانون تعیین تکلیف استخدامی می‌شوند که ذیل آن آموزشیاران نهضت سوادآموزی را اضافه کردند و نمایندگان می‌گویند تصور می‌کردیم که تعداد نیروهای آموزشیار نهضت سوادآموزی که مشمول این طرح می‌شوند ۷۰۰ نفر است، اما هم اکنون نهضت سوادآموزی آمار ۱۳۲ هزار نفر را ارائه کرده است.

وی می‌گوید: هم اکنون تعدادی مربیان پیش‌دبستانی اصرار بر شرکت نکردن در آزمون دارند، اما ما می‌گوییم ۱۰ هزار مجوز در آزمون استخدامی داریم و این مربیان به همراه سایر دانش آموختگان دانشگاهی درآزمون استخدامی شرکت کنند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.