مهرواره سوم «تئاتر ماه» از ۱۶ مهرماه با حضور جمعی از هنرمندان، اصحاب رسانه و مدیران فرهنگی هنری فعالیت خود را در حوزه هنری به‌صورت رسمی آغاز کرد.

شهرستانی‌ها یک سال میهمان حوزه هنری

مهرواره «تئاتر ماه» از سوی حوزه هنری با تأکید ویژه به تئاتر و هنرمندان شهرستان‌ها راه‌اندازی شد. این برنامه چند سالی است که برای حمایت از تئاتر استان‌ها و دیده‌شدن آن‌ها در تهران برگزار می‌شود. اما امسال شکل مهرواره نسبت به ۲ دوره قبلی تفاوت اساسی پیدا کرده است. در ۲ دوره گذشته به تعداد ۱۰ اثر از آثار منتخب استانی برای مدت ۵ الی ۷ روز در تهران اجرای عمومی داده می‌شد. به این ترتیب، مدت کوتاهی برای اجرای این نمایش‌ها در نظر گرفته می‌شد. در این شرایط، نمایش‌ها زمان کافی برای شناخته‌شدن و معرفی به مخاطب نداشته و فرصت دیده‌شدن نمی‌یافتند. این وضعیت نتیجه مطلوبی برای گروه‌های تئاتر شهرستانی نداشت و بیشتر مانند یک برنامه موقتی بود که با گذشت زمان فراموش می‌شد.

تجدید نظر در ساختار مهراوه

بنابراین مهرواره نیاز به یک بازنگری در شیوه برگزاری آن داشت. مرکز هنرهای نمایشی با همفکری و مشورت با گروه مدیریتی خود تصمیم گرفت که روزهای اجرای گروه‌های دعوت‌شده از شهرستان‌ها در تهران را افزایش دهد. بر اساس تصمیمات جدید، در این دوره گروه‌های نمایشی به جای اجرای یک هفته‌ای، ۱۵ روز متوالی در تهران روی صحنه می‌روند و زمان برگزاری سومین مهرواره از ۴۵ روز متوالی به یک سال افزایش یافته است. مهرواره امسال از مهر ۱۳۹۶ آغاز شده و تا مهر ۱۳۹۷ ادامه خواهد داشت. به این ترتیب، نمایش‌های منتخب استانی می‌توانند در تمام سال میزبان مخاطبان تئاتر در تهران باشند. «تئاتر ماه» در سال جاری به شکل حرفه‌ای‌تری برگزار خواهد شد و چارچوب اصلیِ آن حمایت از اجرای عمومی گروه‌های نمایشی استانی در تهران است.

به گفته قطب‌الدین صادقی، مهرواره «تئاتر ماه» اجتماع اهالی تئاتر است و هر گونه رقابتی جای خود را به همبستگی داده است که ۳ ویژگی مهم و اساسی دارد. یکی از آن‌ها دادن شانس به گروه‌های شهرستانی است تا در یک چارچوب عادلانه خود را با هنرمندان تهرانی بسنجند و توانایی‌های خود را نشان دهند. دومین ویژگی معرفی چهره‌های ناشناخته تئاتر شهرستان‌ها برای تئاتر تهران است و اینکه بسیاری از اهالی تئاتر شهرستان‌ها شایسته دیده‌شدن و توجه بیشتر هستند. زیرا بسیاری از آن‌ها توانسته‌اند به سریال‌ها و سینمای حرفه‌ای راه یابند. این نشان از توانایی‌ها و استعدادهای آنان دارد. جای خوشحالی است که حوزه هنری چنین شرایطی را برای هنرمندان تئاتر در سراسر کشور فراهم کرده است. ویژگی سوم حاکی از مزیت تئاتر شهرستان‌ها بر تئاتر پایتخت است.

بر این اساس، سومین مهرواره «تئاتر ماه» (رپرتوار تئاتر استان‌ها) با اجرای ۲ نمایش از استان‌های فارس و مازندران از ۱۶ مهرماه در تماشاخانه‌های «مهر» و «ماه» حوزه هنری آغاز شده است.

نمایش «شیدایی» به نویسندگی و کارگردانی اصغر گروسی از استان فارس از ۱۶ تا ۲۸ مهرماه، ساعت ۱۸، در تماشاخانه‌ ماه حوزه هنری به صحنه می‌رود. این نمایش به‌نوعی مستندنگاری واقعه کربلاست و با استناد به کتب تاریخیِ مرجع و واکاوی آن کتاب‌ها در قالبی داستانی و معماگونه، ذهن پرسشگر مخاطب امروز را درباره‌ واقعه‌ کربلا به چالش می‌کشد. این اثر که از تولیدات حوزه هنری استان فارس است، در سومین سوگواره نمایشی «خمسه» در بخش‌های نمایشنامه‌نویسی، کارگردانی و بازیگری رتبه‌ اول را کسب کرده است.
همچنین نمایش «سرخه او» به نویسندگی و کارگردانی مهیار هزارجریبی از استان مازندران از ۱۶ تا ۲۸ مهرماه، ساعت ۱۹، در تماشاخانه‌ مهر حوزه هنری میزبان تماشاگران خواهد بود. «سرخه‌ او» قصه‌ مادر شهیدی است که بر اصول خود استوار می‌ایستد تا یاد شهدا را گرامی بدارد. این نمایش در دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر بسیج و بیست و پنجمین جشنواره سراسری تئاتر سوره به صحنه رفت و علاوه بر کسب چند عنوان برتر، مورد توجه مخاطبان نیز قرار گرفت.
سومین مهرواره «تئاتر ماه» با اجرای بیش از ۱۰ نمایش‌ منتخب مراکز استانی حوزه هنری از مهر سال ۹۶ تا مهر ۱۳۹۷ در تهران در جریان خواهد بود. نمایش‌های حاضر در این رویداد، به‌مرور و در طول سال در تماشاخانه‌های حوزه هنری در تهران به روی صحنه خواهند رفت.  

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.