رئیس‌جمهور با بیان اینکه شکستن میز مذاکرات هنر نیست و باید پایه‌های حل و فصل اختلافات جهانی از مسیر گفت‌وگو تقویت شود، گفت: بی‌تردید در آینده، تاریخ و مردم جهان و آمریکا بهتر قضاوت می‌کنند راهی که دولتمردان کنونی انتخاب کرده‌اند، بی نتیجه و اشتباه بوده است.

به گزارش خقدس آنلاین حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان امروز شنبه با سفرای جدید کشورهای نیجریه، نروژ، یونان، سوئیس و جمهوری چک دیدار کرد.

حسن روحانی در دیدار «لاینتر» سفیر جدید سوئیس در تهران با اشاره به اینکه "شکستن میز مذاکرات هنر نیست و باید پایه‌های حل و فصل اختلافات جهانی از مسیر گفت‌وگو تقویت شود"، خاطر نشان کرد: بی‌تردید در آینده، تاریخ و مردم جهان و آمریکا بهتر قضاوت خواهند کرد راهی که دولتمردان کنونی انتخاب کرده اند، بی نتیجه و اشتباه بوده است.

رئیس‌جمهور افزود: امروز در شرایط بسیار حساس و مهمی قرار گرفتیم و این شرایط حساس تنها برای ایران و ۱+۵ نیست، بلکه آثار آن برای کل منطقه و جهان است، چرا که برجام آرامش بیشتری را در جهان و منطقه ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه تهران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری داشته و آن را ادامه خواهد داد، اظهار داشت: فعالیت هسته‌ای تهران صلح‌آمیز بوده و همواره صلح‌آمیز خواهد بود و در برابر هم‌پیمانانمان در برجام و ۱+۵ تا زمانی که طرف مقابل به آن پایبند بماند، ما ناقض ابتدایی این توافقنامه نخواهیم بود.

رییس جمهور در ادامه با بیان اینکه سوئیس همواره جایگاه بسیار خوبی نزد مردم ایران داشته است، گفت: ایران همواره از روابط بسیار خوب با کشور دوست خود سوئیس استقبال می کند و علاقمند توسعه روابط اقتصادی و همچنین علمی و فرهنگی با سوئیس هستیم.

روحانی با تأکید بر اهمیت برقراری مناسبات بانکی بین تهران – برن  اظهار داشت: مذاکرات خوبی درباره تسهیل روابط بانکی بین دو کشور طی دو سال گذشته انجام شده است که لازم است هر چه زودتر اجرایی و عملیاتی شود.

«لاینتر» سفیر جدید سوئیس نیز در این دیدار پس از تقدیم استوارنامه خود با بیان اینکه مردم سوئیس احترام ویژه‌ای برای تاریخ، تمدن و فرهنگ ایران قائل هستند، اظهار داشت: سوئیس اهمیت زیادی به برقراری روابط گسترده با ایران در همه زمینه‌ها قایل است و نقشه راهی را جهت تقویت مناسبات دو جانبه تدوین کردیم که مأموریت اصلی من اجرای آن است.

سفیر جدید سوئیس همچنین بر اراده جدی کشورش در خصوص برقراری هر چه سریع‌تر روابط بانکی بین دو کشور تأکید کرد.

لاینتر در ادامه، گفت: سوئیس از توافق برجام حمایت می‌کند و معتقدیم که تمامی طرف‌های این توافق باید به تعهدات خود عمل کند و عکس‌العمل حساب‌شده جنابعالی نشان‌دهنده پایبندی ایران به تعهدات بین‌المللی است.

برجام درها را برای مذاکره در مسائل مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی گشوده است

رئیس‌جمهور کشورمان در دیدار «لارس نوردرم» سفیر جدید نروژ، با بیان اینکه توافق برجام درها را برای مذاکره در خصوص مسایل مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی گشوده است، گفت: امیدوارم همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا از جمله نروژ نقش سازنده خود را در حفظ این توافق و بهره گیری از فرصت های همکاری ایفا کنند.

«لارس نوردرم» سفیر جدید نروژ نیز در این دیدار پس از تقدیم استوارنامه خود، با تأکید بر اراده کشورش برای گسترش همکاری‌های اقتصادی با ایران، اظهار داشت: شرکت‌های نروژی توافق برجام را بسیار جدی تلقی کرده و آن را فرصتی برای برقراری همکاری‌های نزدیک با ایران محسوب کرده‌اند و از زمانی که به تهران آمده‌ام هر هفته پذیرای هیأت‌های مختلف نروژی بوده‌ایم.

نوردرم خاطر نشان کرد: اخیراً دولت نروژ ضمانت حکومتی یک میلیارد یورویی را برای ایران مصوب کرده و این نشان‌دهنده اراده جدی نروژ در ارتقاء روابط با ایران است.

وی با تأکید بر اینکه نروژ نسبت به اجرای توافق برجام تأکید دارد، اظهار داشت: موضع نروژ، موضع اتحادیه اروپاست و باید همه طرفها همچون جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود در برجام متعهد بماند.

برجام ثابت کرد که گفت‌وگو و همکاری بهترین راه حل برای اختلافات بین‌المللی است

حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان روز شنبه در دیدار «دیمیتری الکساندراکیس» سفیر جدید یونان برقراری روابط نزدیک‌تر و گسترده‌تر بین دو کشور را مورد تأکید قرار داد و اظهارداشت: اراده جمهوری اسلامی ایران توسعه و برقراری روابط همه جانبه بین تهران و آتن است و دو کشور در عرصه‌های علمی، اقتصادی، فرهنگی و روابط بانکی و نیز در حوزه انرژی و ترانزیتی از ظرفیت‌های زیادی برای افزایش سطح همکاری به نفع دو ملت برخوردار هستند.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به مواضع سازنده اتحادیه اروپا در قبال برجام، اظهار داشت: برجام ثابت کرد که گفت‌وگو و همکاری بهترین راه حل برای اختلافات بین المللی و به نفع جامعه جهانی از جمله اروپا و آمریکا است.

«دیمیتری الکساندراکیس» سفیر جدید یونان نیز در این دیدار پس از تقدیم استوارنامه خود، ایران و یونان را دو کشور باستانی و متمدن توصیف کرد و با اشاره به مناسبات سازنده و خوب دو کشور در طول سالیان متمادی، اظهار داشت: دستور کار و مأموریت ویژه من تعمیق و تحکیم سطح روابط تهران و آتن در زمینه‌های مختلف از جمله در حوزه انرژی، علمی، فناوری، اقتصادی، فرهنگی و گردشگری است.

سفیر جدید یونان با اشاره به اهمیت اجرای برجام از سوی همه طرفین، تأکید کرد: بسیار اهمیت دارد که تمامی طرفین به تعهدات خود در برجام پایبند باشند و باید به آنهایی که تعهدات خود را انجام نمی‌دهند، صراحتاً اعلام شود که اشتباه می‌کنند.

آماده توسعه همکاری‌ با پراگ هستیم/ تا وقتی طرف‌های مقابل به برجام پایبند باشند، به آن پایبند خواهیم بود

حسن روحانی روز شنبه هنگام دریافت استوار نامه «سواتوپلک چومبا» سفیر جدید جمهوری چک، با اشاره به اینکه پس از برجام شرایط بهتری برای گسترش روابط و همکاری‌های کشورهای اروپایی با ایران فراهم شده است، گفت: معتقدیم توافق هسته‌ای و برجام به توسعه صلح پایدار و امنیت و ثبات در منطقه و جهان کمک می‌کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه همه طرفها باید به تعهدات خود در برجام عمل کنند، گفت: تا زمانی که طرف‌های مقابل ایران نسبت به برجام پایبند و متعهد باشند، ما نیز پایبند به آن خواهیم بود.

روحانی رفع تحریم‌ها و بوجود آمدن فضای همکاری، تجاری و اقتصادی، میان ایران و اتحادیه اروپا را از آثار مثبت برجام برشمرد و گفت: باید از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود در ایران و چک در راستای توسعه همه جانبه روابط و همکاری‌های فی مابین در بخش‌های مختلف استفاده کنیم.

رئیس جمهور تسهیل در روابط بانکی را در توسعه مناسبات ایران و چک حائز اهمیت برشمرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا روابط تجاری و اقتصادی خود با جمهوری چک را بیش از پیش گسترش دهد.

روحانی با اشاره به ضرورت همکاری بیشتر کشورهای جهان برای حل و فصل مشکلات و معضلات بین‌المللی از جمله همکاری مشترک برای مبارزه با تروریسم، خاطرنشان کرد: امروز عده‌ای داعیه‌دار مبارزه با تروریسم هستند ‌اما در عمل به گونه دیگری برخورد می‌کنند و این در حالی است که همه باید در مسیر مبارزه با تروریسم، یکپارچه و در کنار هم باشیم.

«سواتوپلک چومبا» سفیر جدید جمهوری چک نیز ضمن تقدیم استوارنامه خود به رئیس جمهور کشورمان با اشاره به پویایی و توسعه روابط و همکاری‌های ایران و چک در سال‌های اخیر، گفت: امروز تجار و فعالان اقتصادی دو کشور مناسبات خوبی با هم داشته و در راستای توسعه روابط و همکاری‌های اقتصادی و تجاری برنامه‌ریزی‌های خوبی با هم دارند.

سفیر جدید جمهوری چک با تأکید بر اینکه این کشور برای توسعه روابط و همکاری ها با جمهوری اسلامی ایران اهمیت ویژه‌ای قایل است، خواستار گسترش مناسبات همه جانبه تهران – پراگ شد.

چومبا اظهار داشت: امروز بر همگان روشن است که راه‌حل مشکلات تنها از طریق مذاکره و احترام متقابل قابل دسترس خواهد بود.

شرکت‌های بزرگ ایرانی آماده پیشبرد طرح‌های توسعه‌ای نیجریه هستند

روحانی روز شنبه هنگام دریافت استوارنامه «ابراهیم حمزه» سفیر جدید نیجریه، گفت: اراده جمهوری اسلامی ایران، توسعه همکاری‌ها و روابط با کشور دوست و برادر نیجریه است.

رئیس‌جمهور با اشاره به ضرورت تلاش مسئولان دو کشور برای تسریع در اجرا و عملیاتی شدن توافقات تهران – آبوجا، خاطر نشان کرد: باید از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های موجود در ایران و نیجریه در بخش‌های مختلف در راستای توسعه روابط و مناسبات استفاده کنیم.

رئیس جمهور ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران آماده ارایه خدمات فنی – مهندسی در بخش‌های مختلف جاده‌سازی، انرژی و تولید برق به نیجریه و نیز توسعه روابط فرهنگی، دانشگاهی، فناوری و اقتصادی با این کشور است.

روحانی با اشاره به لزوم همکاری ایران و نیجریه در سازمان‌های بین‌المللی، گفت: امروز تروریسم خطری برای همه جهان بشمار می‌رود و مبارزه با آن نیز نیازمند همکاری و اراده همه کشورها است.

«ابراهیم حمزه» سفیر جدید نیجریه نیز در این دیدار ضمن تقدیم استوارنامه خود به رئیس جمهور کشورمان بر ضرورت توسعه مناسبات دو کشور در زمینه‌های مختلف اشاره و خواستار گسترش روابط و همکاری‌های همه جانبه با ایران شد.

سفیر جدید نیجریه سخنان اخیر رئیس جمهور آمریکا در مورد برجام و ایران را تأسف‌برانگیز دانست و گفت: امروز همه جهان یکپارچه علیه مخالفان برجام ایستاده‌اند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.