اهواز- گروه ملی یکی از شرکت‌های مهم فولادی کشور است که در سال ۱۳۴۲ در شهر اهواز تأسیس و بعد از انقلاب اسلامی این شرکت به علت برخورداری از خطوط و محصولات فرآیندهای نورد به شرکت گروه ملی صنعتی فولاد ایران نام‌گذاری شد

صنعت فولاد خوزستان شکننده است

قدس آنلاین-گروه استان ها: گﺮﻭﻩ ﻣﻠﯽ ﺻﻨﻌﺘﯽ ﻓﻮﻻﺩ ﺍﯾﺮﺍﻥ از معدود تولیدکنندگان بزرگ محصولات نوردی با ظرفیت سالیانه یک‌میلیون و ۴۳۵ هزار تن فرآورده‌های فولادی و ۴۳۰ هزار تن شمش فولادی و بیش از سه هزار نفر نیروی کار متخصص و متعهد است که در شرق اهواز قرار دارد

این شرکت در سال ۸۸ به بخش خصوصی واگذار شد و در پی مطرح‌شدن پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی در سال ۹۰ اداره امور آن به دادستانی و مدیران منصوب آن واگذار شد.

گفتنی است به دلایل مختلف و بلاتکلیفی این شرکت موجب زیان انباشته در این مجتمع عظیم فولادی شد و کارگران و پیمانکاران این شرکت تاکنون چندین بار برای مطالبات خود دست به تجمع‌های اعتراض‌آمیز زده‌اند.

بدهی ۱۸۰ میلیاردی

متأسفانه طی یک سال گذشته این شرکت نیز متأثر از شرایط اقتصادی با مشکلات بسیاری دست‌وپنجه نرم می‌کند و مطالبات کارگران این شرکت بارها منجر به تجمعات اعتراض امیر شده است.

طی یک سال گذشته این شرکت نیز متاثر از شرایط اقتصادی با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کند و مطالبات کارگران این شرکت بار ها منجر به تجمعات اعتراض امیز شده است.این اعتراض‌ها که در طی یک سال گذشته به‌کرات ادامه داشته است موجب شد تا در آخرین روزهای هفته گذشته نیز باری دیگر قطعه سازان و تأمین‌کنندگان قطعات گروه ملی صنعتی فولاد ایران در اهواز با تجمع در ورودی این شرکت مطالبات خود را خواستار شوند.

گفتنی است این طلبکاران که قصد ورود به شرکت را داشتند از سوی حراست شرکت از ورود آن‌ها جلوگیری شد و لذا در پاسخ به این اقدام با پارک خودروهای خود در مقابل در این شرکت، ورودی را مسدود کردند.

بنا بر گفته قطعه سازان این شرکت پیش‌ازاین متعهد شده بود تا همراه با هر پرداختی حقوق معوقه به کارگران گروه ملی، یک پرداختی را نیز به قطعه سازان اختصاص دهند اما باوجوداینکه بخشی از حقوق معوقه کارگران پرداخت‌شده اما هیچ‌گونه پرداختی به قطعه سازان داده نشد

بنا بر اقرار تعدادی از قطعه سازان طلب آن‌ها مربوط به سال ۱۳۹۳ تاکنون است و رقم آن نزدیک به ۱۸۰ میلیارد ریال می‌رسد.

مشکلات خوزستان را افزایش ندهید

مشکلات گروه ملی صنعت فولاد تا آنجا پیش رفته است که بارها امام‌جمعه اهواز از طریق میز خطابه نماز جمعه در این خصوص به مسئولان و متولیان امر تذکر داده است.

آیت‌الله موسوی جزایری بابیان اینکه اگر به وضعیت گروه ملی صنعت فولاد رسیدگی نشود با مرگ این صنعت روبه‌رو می‌شویم اظهار می‌کند: به مسئولان قضایی و بانک ملی ایران به‌طورجدی تذکر می‌دهیم که اجازه ندهند با تعطیلی این‌چنین کارخانه تولیدی بزرگ و مهمی مشکلات خوزستان را چند برابر کنند.

وی بیان می‌کند: استاندار خوزستان برای برطرف کردن مشکلات گروه ملی صنعت فولاد ایران تلاش‌های جدی انجام داده که قابل‌تقدیر است اما سامان بخشیدن به وضعیت اسفبار این کارخانه از حوزه مسئولان استانی خارج بوده و نیازمند ورود مسئولان قضائی و کشور است.

خطیب نماز جمعه اهواز بابیان اینکه توقف کارخانه سبب شده پرداخت حقوق کارکنان با مشکل روبه‌رو شود ابراز می‌کند:  امیدواریم هر چه زودتر وضعیت این کارخانه به شکل سابق برگردد و با راه‌اندازی مجدد به اشتغال نیروهای این شرکت کمک کند.

زیان انباشته

معاون امور اقتصادی استانداری خوزستان در این رابطه بیان می‌کند: صنایع فولاد تأمین‌کننده مواد اولیه برخی از شرکت‌ها ازجمله گروه ملی است بنابراین گروه ملی برای تولید محصولات خود به تولیدات صنایع فولاد نیاز دارد.

سید علی بحرینی مقدم درباره مشکلات ایجادشده در گروه ملی فولاد خوزستان اظهار کرد: تنش‌های واردشده به گروه ملی سبب شد که این شرکت برای مدتی نتواند مطابق با ظرفیت کار کند درنتیجه بازیان انباشته مواجه شد.

معاون امور اقتصادی استاندار خوزستان با اشاره به تجمع کارگران گروه ملی فولاد ایران، گفت: بانک ملی سیاست خود را باید برای حل مشکلات این شرکت به‌طور مشخص ارائه کند.

وی  اظهار کرد: هیئت‌مدیره گروه ملی فولاد ایران باید تصمیمات خوبی را برای حل مشکلات خود در نظر بگیرد. درگذشته مشکل گروه ملی فولاد ایران مشخص نبودن سهامدار این شرکت بود اما اکنون سهام عمده این شرکت با مالکیت ۶۸درصدی در اختیار بانک ملی ایران است.

معاون امور اقتصادی استاندار خوزستان تصریح کرد: بانک ملی باید در بحث سرمایه در گردش این کارخانه و سرمایه ثابت موردنیاز برای این شرکت ورود کند و سیاست خود را برای حل مشکلات به‌طور مشخص ارائه دهد.

بحرینی مقدم عنوان کرد: استاندار خوزستان و معاونت امور اقتصادی استانداری پیگیر مسائل و مشکلات کارگران و وضعیت گروه ملی فولاد ایران هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.