کرمان- هرچقدر از بالای شهر به پائین و یا از شهرها به سمت روستاها پیش برویم امکانات رفاهی و آموزشی به همان نسبت کاهش می‌یابد تا آنجا که سهمی برای عشایر به‌ویژه دانش آموزان باقی نمی‌ماند.

دانش آموزان عشایر در ییلاق مشکلات

قدس آنلاین-گروه استان ها: استان کرمان به‌عنوان دومین استان عشایر نشین کشور محسوب می‌شود و ۵۶ درصد مساحت این استان جزو قلمرو عشایر است اما بااین‌وجود سال‌هاست که سوژه ترک تحصیل دختران و یا کمبود امکانات آموزشی به گزارشی تکراری و حل نشدنی تبدیل‌شده است.

فقر دانش آموزان

در خصوص انبوه مشکلات و یا وضعیت تحصیل دانش آموزان شاید هیچ شخصی به‌اندازه نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی که از حوزه‌های مختلف بازدید دارد آگاه‌تر پیدا نشود.

فقر خانواده‌ها و ازدواج‌های زودرس از جمله عوامل ترک تحصیل دانش آموزان عشایر است و حتی برخی از این دانش آموزان  پول تهیه کتاب و لوازم التحریر را ندارندیحیی کمالی پور در توصیف وضعیت دانش آموزان حوزه انتخابیه‌اش بیان می‌کند: در حوزه انتخابی من ۱۰۰ مدرسه عشایری وجود دارد که حتی سرویس بهداشتی هم ندارد و یا بسیاری از دانش آموزان در ساختمان‌های کلنگی و کانکس‌ها درس می‌خوانند.

وی یادآور می‌شود: با این شرایطی که برای آن‌ها فراهم کردیم آن چیزی که ما از دانش‌آموز انتظار داریم تطبیق نمی‌کند.

وی بیان می‌کند: در سال گذشته سازمان نوسازی مدارس را به جیرفت و عنبرآباد آوردیم و مدارس تخریبی کلنگی را شناسایی کردیم و مدارسی را که مهم‌تر بود در دستور کار قرار گرفت تا نوسازی انجام شود.

وی اذعان می‌کند: با پای‌کار آوردن خیرین مدرسه‌ساز نیز تاکنون قریب ۴۰ مدرسه در حال ساخت داریم و در کنار آن از امکانات بومی محلی نیز استفاده کردیم که در سال گذشته ۳۰۰ پکیج آموزشی بین دانش آموزان نیازمند توزیع کردیم.

دانش آموزان فقیر

این نماینده مجلس با اشاره به بضاعت اندک بسیاری از دانش آموزان و خانواده‌هایشان ابراز می‌کند: در جنوب کرمان دانش‌آموزانی راداریم که کیف‌های آن‌ها کیسه پلاستیکی و یا کیسه برنجی است و به‌طورکلی حداقل امکانات آموزشی را نیز برای تحصیل ندارند لذا با شناسایی آن‌ها به دنبال تهیه بسته‌های آموزشی هستیم.

وی ابراز می‌کند: امیدواریم که باهمت خیران و توجه ویژه دولت بتوانیم فرزندان این مرزوبوم را که آینده‌سازان این کشور هستند از دغدغه‌های روحی و روانی نجات دهیم.

امکانات درخورشان دانش آموزان نیست

رئیس آموزش‌وپرورش عشایری استان کرمان نیز با اشاره به کوچ رو بودن جامعه عشایری و محرومیت‌های زیادی که این قشر در جامعه دارند، گفت: گام اول ما در این مسیر این بود که هیچ دانش‌آموز عشایری از تحصیل محروم نماند و این برای ما میسر و اتفاق افتاد و اما با همه دلسوزی‌ها و حمایت‌های انجام‌شده چه از طرف دولت چه خیرین و نهادهای دیگر متأسفانه هنوز نتوانستیم خیلی از مشکلات را به تصویر بکشیم و هنوز جای تأسف است که امکانات و تجهیزات و فضاها درخور این بچه‌ها نیست.

منوچهر امیر تیموری افزود: وی ادامه داد: این عقب‌ماندگی‌ها البته مربوط به یک دولت و دو دولت نیست بلکه  ما در این مسیر یک عقب‌ماندگی تاریخی داریم که جامعه عشایری از این مسئله رنج می‌برد و مشکل اساسی هم‌اکنون  فقر و محرومیت این خانواده‌هاست که تأثیر خود را در تحصیل بچه‌های عشایر نیز گذاشته است.

وی با تأکید بر اینکه ۱۰۹ کلاس درس توسط خیرین برای عشایر ساخته‌شده است، اما برای گسترش این خدمات باید نگاه ویترینی خود را به جامعه عشایر تغییر دهیم.

واقعیت چیز دیگری است

رئیس آموزش‌وپرورش عشایری استان کرمان با اشاره به ویترینی بودن جامعه‌ عشایری گفت: متأسفانه در بیرون از جامعه از گل‌وبلبل صحبت می‌شود و اما وقتی سرک می‌کشیم و قدمی می‌زنیم در بین این جامعه واقعیت چیز دیگری است.
وی با اشاره آسیب‌ها و چالش‌های آموزش‌وپرورش عشایری گفت: یکی از این چالش‌ها فضاها و مدارس عشایری است و با توجه به اینکه خیلی از مدارس ثابت ما هنوز چادری و کانکسی هستند و با مشکل کمبود امکانات و تجهیزات مواجه‌اند، اگر این مشکلات حل شوند، سطح سواد بچه‌ها نیز ارتقاء پیدا خواهد کرد.

ترک تحصیل زودرس

رئیس آموزش‌وپرورش عشایری استان کرمان با توجه به اینکه ۳۰۴ مدرسه ما در اول فعالیت فاقد سرویس بهداشتی بودند، اما با توجه به کمک‌ها امروز از وضعیت بهتری برخوردارند، گفت: دانش آموزان  پایه  ششم ما به لپ تاب و کامپیوتر نیاز دارند و همچنین امروز آموزش‌های نظری بدون آموزش عملی و آزمایشگاه جواب نمی‌دهد که متأسفانه از ۵۳۳ مدرسه عشایری ۵۰۰ مدرسه مربوط به ابتدایی است که فاقد آزمایشگاه هستند.

امیر تیموری در ادامه بیان کرد: فقر خانواده‌ها باعث ترک تحصیل بچه‌هاست و در بین بچه‌های عشایری متأسفانه به دلیل مسئله فقر و درنتیجه ترک تحصیل ازدواج‌های زودرس راداریم و حتی معلمانی هستند که پول تهیه کتاب و لوازم التحریر بچه‌ها را نیز خود می‌پردازند.

وی با توجه به سیر صعودی مدارس عشایری، گفت: این نشان‌دهنده این است که بچه‌ها دارای استعداد هستند و تنها چیزی که باعث و مانع رشد آن‌ها می‌شود، نبود امکانات است.

وی تأکید کرد: سرنوشت ما از این افراد محروم جدا نیست و اگر در یک منطقه فقر وجود داشته باشد در باقی جاها نیز سرایت خواهد کرد و باید به خاطر خودمان هم که شده است فقر را از جامعه به‌خصوص جامعه عشایری بزداییم و بدانیم توسعه و رشد آن‌ها مساوی با رشد و توسعه کشور است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.