۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۷
کد خبر: 568574

دو سه شب پیش در یکی از بزرگراه‌های شهر، در حالی که در ساعت شلوغی شبانگاهی توی ترافیک گیر کرده بودم، حس کردم، دود غلیظی وارد خودرو شده است.

چرا پلیس خودروهای دودزا را نمی‌بیند؟

قدس آنلاین، دو سه شب پیش در یکی از بزرگراه‌های شهر، در حالی که در ساعت شلوغی شبانگاهی توی ترافیک گیر کرده بودم، حس کردم، دود غلیظی وارد خودرو شده است. ابتدا گمان کردم این دود مربوط به تجمع خودروها در ترافیک و توقف طولانی مدت با موتور روشن است، اما با کمی دقت متوجه شدم که چند متر جلوتر یک پژوی آر دی، بشدت در حال دودکردن است. این دودغلیظ چنان از اگزوز این خودرو خارج می‌شد که بیننده را به یاد مینی‌بوس‌های معروف فیات در دهه ۶۰ و ۷۰ می‌انداخت که معمولاً خود مینی‌بوس لابهلای دودهای تولیدی‌اش قابل مشاهده نبود!

با هر سختی بود از کنار این خودروی دودزا که به اندازه ۱۰ خودروی دودزای معمولی(!) در حال زایش دود بود، رد شدم و البته خواستم به راننده‌اش تذکر بدهم که بنده خدا، این کار شما و حرکت با این خودروی بشدت فرسوده و دودزا، زیر پا گذاشتن قانون و لگدمال کردن حق‌الناس است، اما شلوغی خیابان اجازه این کار را نداد.

وقتی به اولین پلیس راهنمایی که کمی بالاتر ایستاده بود، رسیدم، دیگر طاقت نیاوردم و لب به اعتراض گشودم. گفتم سرکار، تو را به خدا این پژوی آر دی را که دارد، نزدیک می‌شود، متوقف کنید! آخر مگر شما وظیفه‌ای در برابر قانون و مردم ندارید؟ پس چطور این گونه خودروها براحتی و بدون مزاحمت(!) در خیابان‌ها رفت و آمد می‌کنند؟

مأمور راهنمایی که ناراحتی شدید من متعجبش کرده بود، «چَشم» ی گفت و من دیگر نفهمیدم که آن خودروی عجیب که به تنهایی می‌توانست، هزاران نفر را مسموم و بیمار کند از خیابان جمع شد یا نه!؟

البته چند روز پیش هم با یک خودروی دودزای دیگر در خیابان برخورد کردم که البته به اندازه آن یکی دودزا نبود. به راننده‌اش تذکری دادم و گفتم که شما دارید، حقوق مردم را ضایع می‌کنید و او هم عذرخواهی کرد و «چَشم» ی گفت و گذشت.

نمی‌دانم، چطور شده که این روزها شمار خودروهای دودزا در خیابان‌ها بشدت افزایش یافته است، اما حتماً یکی از دلایلش، بی‌تفاوتی و برخورد نکردن پلیس و راحت بودن خیال رانندگانی است که حق‌الناس و سلامتی دیگران برایشان اهمیتی ندارد. حتی اگر فرد، هزینه تعمیر خودرویش را نداشته باشد، این دلیل موجهی برای استفاده از آن و پایمال کردن سلامتی و حق دیگران نیست.

در خبرها آمده بود که در تهران، طرح تشدید برخورد با خودروهای دودزا به اجرا درآمده و رانندگان این خودروها در ۶۰ نقطه شهر اعمال قانون می‌شوند. امیدواریم این طرح در دیگر کلانشهرها نیز بسرعت و با جدیت اجرا شود تا شاهد آلودگی مضاعف کلانشهرها در آستانه فصل سرما و وارونگی هوا نباشیم.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.