۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۵
کد خبر: 568575

جامعه امروز روز جهانی عصای سفید است. روزی که به آن روز نابینایان نیز می‌گوییم؛ گروه بزرگی که شاید در طول سال همین یک روز را داشته باشند تا کمی به آن‌ها و مشکلاتشان توجه شود.

«نابینایان» صبور و مظلومند

قدس آنلاین، امروز روز جهانی عصای سفید است. روزی که به آن روز نابینایان نیز می‌گوییم؛ گروه بزرگی که شاید در طول سال همین یک روز را داشته باشند تا کمی به آن‌ها و مشکلاتشان توجه شود. اصولاً ما آدم‌ها عادت داریم مسائلی را که به ظاهر تکراری است فراموش کنیم و آن را به بایگانی ذهنمان بسپاریم در حالی که مشکلات نابینایان برای آن‌ها هر روز در حال نو شدن است و تکرار ظاهری آن هرگز به معنی کاهش دردها و مشکلات این قشر صبور و مظلوم نیست.

بد نیست بدانیم که بررسی‌های انجام گرفته از افزایش چشمگیر شمار نابینایان تا سال ۲۰۵۰ میلادی حکایت دارد و شمار نابینایان در جهان از ۳۶ میلیون نفر به حدود ۱۱۵ میلیون نفر یعنی ۳ برابر افزایش خواهد یافت. همچنین تعداد کسانی که دچار ضعف متوسط تا شدید بینایی هستند و ضعف بینایی آن‌ها با استفاده از عینک، لنز یا جراحی تصحیح نشده نیز از حدود ۲۱۷ میلیون نفر فعلی به ۵۸۸ میلیون نفر در آن زمان خواهد رسید. در سال ۲۰۵۰، پیر چشمی نیز حدود یک میلیارد نفر از اشخاص بالای ۵۵ سال در جهان گرفتار را خواهد کرد. بیشتر مبتلایان به نابینایی یا ضعف بینایی در حال حاضر و در آینده نیز از ساکنان کشورهای جنوب آسیا هستند و خواهند بود و زنان (با آمار ۵۴ درصد) بیش از مردان مبتلا می‌شوند.

ما در ایران نزدیک به ۱۳۰ هزار نابینا داریم که جمعیت قابل توجهی هستند و نیاز به حمایت‌های اجتماعی و دولتی دارند. نکته مهم این است که با حرکت جمعیت به سمت کهنسالی، کشور ما در سال‌های آینده جمعیت بیشتری از نابینایان و کم‌بینایان را خواهد داشت که از هم‌اکنون باید برای آن برنامه‌ریزی کرد.

صبوری ذاتی و اکتسابی جامعه نابینایان نباید ما را در برابر مشکلات غیرقابل وصف آنان بی‌تفاوت کند. بسیاری از این عزیزان در عین داشتن مشکلات سنگین مالی، دارای توانایی‌های فراوان مهارتی و کاری هستند که اگر طبق قانون، سهم اشتغال آن‌ها داده شود مشکلاتشان کاهش خواهد یافت. روزنامه قدس ضمن این که خود را متعهد به پیگیری مشکلات این عزیزان می‌داند، هدیه بسیار کوچکی برای آن‌ها دارد و آن هم «روزنامه گویا» است که می‌توانند با گرفتن شماره تلفن ۰۵۱۳۷۶۵۱۸۸۸ از آخرین اخبار روز در حوزه‌های مختلف بصورت شنیداری، مطلع شوند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.