رشت- فرهنگ مجموعه باورها و باورداشت های شکل گرفته در یک جامعه است که در بستر زمان انجام می گیرد و اگر امروز به دنبال رفع دغدغه های ایجاد شده در خصوص تغییر فرهنگ در جامعه هستیم باید آن را به روش خودش برطرف کنیم.

عمومی شدن فرهنگ صحیح رانندگی و ترافیک نیازمند عزم عمومی است

قدس آنلاین- گروه استان ها- مریم رفیعیان: یکی از ضرورت های امروز؛ همگانی شدن آموزش در زمینه فرهنگ سازی ترافیکی است که باید از همه ابزارها، امکانات و نیروهای تأثیرگذار و مرجع جامعه بهره گرفت  تا به درستی این امر محقق شود.

معضل فرهنگی که گیلان در بحث ترافیکی با آن دسته و پنجه نرم میکند رفتارهای ضد اجتماعی و دیگر تخلفاتی است که برخی رانندگان انجام میدهند ؛ گاها" موارد تخلف را دور میزنند و ان را نوعی زرنگی می دانند.

اعتراض رانندگان با بوق های ممتد به قانون چراغ قرمزی که با چند ثانیه صبر کردن سبز خواهد شد...

بستن کمربند اجباری به دلیل ترس از جریمه شدن...

فشار پا بر روی پدال گاز جهت عبور سریعتر با دیدن عابر به قصد عبور از خیابان

اعتراض به احترام و گذشت کردن...

اینجاست این سوال در ذهنمان به وجود می آید که چرا مردمی با چنین تمدن و فرهنگ غنی، قانون گریزی و نظم ستیزی را پیشه خود کرده اند؟! و آیا به واقع این است فرهنگ رانندگی ما؟!

در پاسخ به این سوال که وضعیت فرهنگ ترافیکی و رعایت قواعد راهنمایی و رانندگی در  استان گیلان در چه جایگاهی قرار دارد سراغ مسئولین این امر رفتیم تا از تحلیل کارشناسانه شان جویا شویم.

قوانین  باید در درون و وجدان افراد جامعه درونی شود

 رئیس پلیس راهور استان گیلان ، لازمه کاهش آمار تصادفات را التزام همه شهروندان به قانون دانست و گفت: امروزه فرهنگ رانندگی یکی از مهارت های ضروری زندگی اجتماعی است که نه تنها رانندگان بلکه عابران، سرنشین های وسایل نقلیه، متصدیان راهنمایی و رانندگی و حمل و نقل هر یک در نقش و جایگاه خود وظایفی را برعهده دارند.

سرهنگ محمدرضا محمدی با تاکید بر رعایت تمامی نکات و توصیه های کارشناسان حوزه راهنمایی و رانندگی گفت: شهروندان در جاده های برون شهری نیازمند رعایت ایمنی خودرو و رعایت قوانین مربوط به سفر ایمن هستند و در درون شهر هم نیازمند رعایت قوانین انضباطی تا مشکلات ترافیکی، شلوغی و بی نظمی های شهری بوجود نیاید.

وی  در ارتباط با معضل فرهنگی ترافیک از ضعف ساختاری کلانشهر رشت گفت و افزود: نداشتن چراغ هوشمند، نبود تابلوی های مناسب ، خط کشی های نامناسب ، آسفالت و جاده های نابسامان و وضعیت نامطلوب بافت خیابانها و معابر شهری در استان گیلان درصد تخلفات را بالا می برد.

وی با بیان اینکه فرهنگ سازی در زمینه رعایت صحیح قوانین راهنمایی و رانندگی باید در تمام حوزه ها و سازمانها به عنوان یک وظیفه ملموس باشد اظهار داست: پلیس به تنهایی قادر به این رسالت مهم نیست و در حال حاضر پلیس در فضای مجازی و از طریق کلاسهای آموزشی در سطح مدارس ، دانشگاهها ، ادارات و... به آگاه سازی شهروندان اقدام میکند .

وی با بیان اینکه همه این حوزه ها در زمینه آموزش و فرهنگ سازی اعتبارات خاصی دارند گفت: همه سازمانها از جمله شهرداری ، وزارت بهداشت ، راه و شهرسازی ، ارشاد و تبلیغات و... با ید در این امر مهم دخیل باشند.

سرهنگ محمدی با اشاره به پیاده کردن طرح عابر یار در استان گیلان گفت: در این طرح عابر پیاده به محض دیدن چراغ قرمز پشت چراغ توقف میکند که این ملزم این است که طراحی گذرگاه عابر پیاده استاندارد باشد .

وی با بیان اینکه در کلان شهر رشت انتظار داریم قبل از هر چیزی زیر ساخت ها فراهم شود خاطرنشان کرد: نصب تجهیزات هوشمند باعث میشود راننده به گذرگاه عابر پیاده تعرض نکند در حالیکه الان راننده با آرامش کامل دچار تخلفات می شود مضاف بر اینکه نیروی انسانی محدود جهت جلوگیری از اینگونه تخلفات داریم.

وی نقش مردم را در توجه به رعایت قوانین موثر دانست و گفت :باید همه شهروندان نسبت به موضوع تخلفات رانندگی حساس باشند و تذکر دهند  و بی تفاوت از از این موضوع نگذرند و این مهمترین اصل فرهنگ سازی است.

نقش صدا و سیما از پلیس پر رنگ تر است

سرهنگ محمدی؛ با بیان اینکه رسانه های عمومی  مخاطبان بسیار گسترده تری دارند و در این راستا میتوانند خدمات بسیار ارزشمندتر و ماندگاری از خود در جامعه برجای بگذارند افزود: از آنجاییکه ایمنی و سلامت بدون هزینه امکانپذیر نیست و از سویی بحث تهیه برنامه های هشدار دهنده پلیسی هزینه بردار است لذا صدا و سیما و سایر رسانه های جمعی در قالب کمک های عام المنفعه جهت ایمنی شهروندان به نوبه خود باید در این فرهنگ سازی همت کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر استان گیلان در باب رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی با احتساب زیرساخت های نامناسب موجود در بین استانهای کشور در رده پنجم تا ششم قرار دارد گفت: در استان گیلان در حال حاضر، راهها و جاده ها نامناسب و زیر ساخت ها استاندارد نیست و از طرفی دوربین ثبت تخلفات در اکثر تقاطع ها و معابر وجود ندارد.با همه اوصاف نمره مناسب در حوزه ترافیک نمیگیریم.

وی  با بیان اینکه متاسفانه رابطه و تماس منطقی بین پلیس و شهروندان در خصوص رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی برقرار نیست، گفت: باید تلاش کرد فرهنگ سازی شود تا قوانین در درون و وجدان افراد جامعه درونی شود.

فرهنگ ترافیکی با ید از مدارس آغاز شود

سرهنگ فرزاد حاجی پور رییس اداره آموزش فرهنگ ترافیک استان گیلان نیز با اشاره به معضل فرهنگی ترافیک در استان گفت: اگر فرهنگ ترافیک از دوران کودکی آموزش داده شود یقینا" در بزرگسالی به ارزش ها احترام گذاشته میشود و اگر امروز قوانین راهنمایی و رانندگی به درستی رعایت نمیشود به این دلیل  است که به واسطه آموزش ندیدن همه فکر میکنند که بی نظمی ها امری طبیعی هستند.

وی با بیان اینکه امروز آموزش ترافیکی در مدارس گیلان با استفاده از مشاوران و کارشناسان امر آغاز شده است افزود : حل این معضل فرهنگی کار چند روزه نیست و باید با همکاری همه نهادها و سازمان های مردم نهاد بصورت ریشه ای آموزش داده شود.

سرهنگ حاجی پوربا بیان اینکه نقش عامل انسانی نسبت به سایر فاکتورها در چرخه ترافیک از همه اثرگذارتر است اظهار داشت: ۸۵ درصد خطاها و تخلفات رانندگی ناشی از عوامل انسانی است چرا که اگر افراد آموزش کافی در زمینه فرهنگ ترافیکی داشته و از سلامتی برخوردار باشند هرگز به خود اجازه نمی دهند وسیله نقلیه ای را که دارای نقص است حرکت دهند و باعث آسیب رساندن به خود و دیگران شوند.

وی با بیان اینکه گیلان دارای پیشینه و فرهنگ غنی از لحاظ تمدنی است و خیلی زود با آموزش همه مسئله ها حل میشود خاطر نشان کرد: همه دستگاهها باید به طور جدی بحث آموزش ترافیکی شهروندان را جدی بگیرند تا ایمنی به حد بالایی برسد و نیازی نباشد که در سر هر تقاطع و چهار راهی پلیس گذاشته شود که هم فضا و هم هزینه اینکار برای دولت بسیار سنگین خواهد بود.

رییس اداره آموزش فرهنگ ترافیک استان گیلان  با بیان اینکه راهنمایی و رانندگی با ظرفیت هایی که دارد در کنار سایر عوامل اجرایی استان می تواند در توسعه فرهنگ ترافیک و خروج از وضعیت امروز که موجب دغدغه های زیادی شده است، تأثیر بسزایی داشته باشد گفت:آموزش باید با استفاده از همه ابزار موجود از جمله رسانه های تصویری، گفتاری، نوشتاری و به طور مستمر و غیر مستقیم و با در نظر گرفتن ویژگی های فراگیر آن انجام گیرد.

قانون زندگی قانون احترام هاست

جاده های گیلان بسیار وضعیت اسفباری دارند و دارای بیشترین سرعت گیرها از بعد غیر استاندارد هستند و دست اندازهای ریز و درشت که خود هزاران سرعت گیر محسوب می شوند  بلای جان جلوبندی خودروهاهستند ، بیشترین این نابسامانی را می توان در جاده های درون شهری کلانشهر رشت و انزلی مشاهد کرد. اما سوای همه این مسائل، معضل فرهنگی ای که استان گیلان با آن دست وپنجه نرم می کند، رفتارهای ضد اجتماعی در قوانین و آداب رانندگی و دیگر تخلفاتی است که اکثریت قریب به اتفاق رانندگان دچار آن هستند.

از طرفی تراکم ۱۷۰ نفر در هر متر مربع، گیلان را به دومین استان متراکم کشور مبدل کرده که این امر مهار ترافیک و تصادفات را با مشکل جدی مواجه کرده است. از طرفی حاشیه نشینی در کنار جاده ها، عدم رعایت فرهنگ ترافیک، توجه نداشتن به مقررات راهنمایی و رانندگی، سبقت غیرمجاز، سرعت غیرمجاز، استفاده نکردن از پل عابر پیاده ... از جمله عوامل دیگر تاثیرگذار بر امر تشدید ترافیکی در استان است.

پس بهترین راه حل مشکل رفتارهای ضداجتماعی ایجاد فرهنگ خود کنترلی در افراد است و تا زمانی که رفتارهای غیر اجتماعی مان به صورت ضد ارزش در اذهان و فرهنگ عمومی شکل نگیرد هیچ نوع کنترلی از خارج نمی تواند نتیجه بخش باشد.کسانی که بدون رعایت قوانین و مقررات و حق تقدم ها و احترام به قانون انسانیت در خیابان ها و جاده ها رانندگی می کنند و نام خودشان را با داشتن یک کارت با مهر تائید راهنمایی و رانندگی، راننده گذاشته اند و بدون گذشت و صبر و فداکاری و حس انسان دوستی این چنین با جان خود و دیگران بازی می کنند و متاسفانه هر ساله خود و تعداد بسیاری از افراد بی گناه را به کام مرگ می برند خود کنترلی را از یاد برده اند.

یادمان باشد اگر با عقل و منطق و با رعایت اصول ایمنی رانندگی نماییم، همه این دیر یا زود رسیدن ها به هر مقصد حکمت اوست و خداوند همیشه ما را به موقع به جایی خواهد رساند که انتظارمان را می کشد و کاش شعار فرهنگی مان می شد ” قانون زندگی قانون احترام هاست و احترام به خود یعنی احترام به دیگران “.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.