رشت- گیلان در جوار بزرگترین دریاچه جهان و در همسایگی یکی از بزرگترین قدرت های بین المللی و شاهراه دسترسی به قفقاز واقع شده است. گسترش نقش بین المللی استان گیلان در بین ممالک حاشیه دریای خزر، حوزه قفقاز و حتی اروپا و توجه به بازارچه های مرزی و توسعه آنها بسیار اهمیت دارد؛ تنوع کشاورزی از شالی و کیوی و زیتون تا قطب چای و خاویار و توتون، دامداری و پرورش طیور و صیادی و باغداری موجب اهمیت بیش از پیش گیلان گردیده است.

قدس آنلاین- گروه استان ها- حسن شکری: گیلان با توجه به تلاش ها و خدمات دولت یازدهم ، کارهای اساسی زیادی را نیز در دولت دوازدهم پیش روی خود دارد. از جمله آنها می توان به اتصال راه آهن رشت _انزلی به آستارا که گیلان را از مزیت حمل و نقل ریلی بین المللی بهره مند می سازد و تکمیل آزاد راه رشت-قزوین  اشاره نمود.

توجه اساسی به مقوله مهم محیط زیست دریای خزر، حفظ جنگل های بی نظیر هیرکانی، ساماندهی پسماند و پسابهای صنعتی و شهر ها و توجه به صنایع پاک اشتغالزا نظیر گردشگری ، گسترش تولیدات و صنایع شیلاتی ، جذب سرمایه و رونق اقتصادی در جهت اشتغال و تحقق اقتصاد مقاومتی و احیای دوباره صنایع راکد ، همه و همه از اولویت های اساسی این استان زیبای شمالی است.

استان گیلان با  تمام این اوصاف که دروازه پیشرفت است نیاز به یک سکانداری دارد که بتواند در وهله اول تمام خصوصیات اقلیمی و جغرافیایی این منطقه را بشناسد ، محصولات اساسی گیلان مثل برنج، چای، زیتون و امثال آن را به خوبی بشناسد. با دامپروری آشنایی داشته باشد. از دریای خزر اطلاعات کافی داشته باشد. تفاوت بین ماهی سفید و کپور را بتواند تشخیص دهد.

از طرفی فرهنگ مردم گیلان زبانزد خاص و عام می باشد. تدوین راهبردهای مناسب با توجه به شاخص بالای شاکله فرهنگی گیلان و پویایی و جنبش سیاسی گیلان و تنوع جریانهای سیاسی و احزاب ؛ لزوم استفاده از تمام ظرفیت ها بویژه سازمان های مردم نهاد که از اهداف اساسی دولت تدبیر و امید است را می طلبد.

حال علی رغم وعده ی دکتر محمد باقر نوبخت مبنی بر به تعویق افتادن انتصاب استاندار گیلان و تاکیدات وی به انتصاب استاندار بومی چند ساعت قبل از رای هیات دولت!!؛ هیات دولت بالاخره  دکتر مصطفی سالاری را به عنوان استاندار گیلان منصوب کرد در حالیکه  اکثر نمایندگان مجلس ، امام جمعه و مسئولان ارشد استان موافق با گزینه غیر بومی نبودند.

گفته میشود دکتر سالاری رتبه اول حقوق و علوم سیاسی دانشگاه پایتخت،است و  در اجرای برنامه های خود در استان ساحلی بوشهر موفق عمل کرده است. ایشان در مصاحبه های خود گیلان را به بوشهر نزدیک دانسته اند در حالیکه اگر فقط از لحاظ جمعیتی و فضای سیاسی به این دو استان توجه شود بوشهر یک پنجم گیلان است و با سه نماینده مجلس اداره میشود در حالیکه گیلان دارای ۱۳ نماینده با نگرش های سیاسی مختلف می باشند.

حال با توجه به  به اینکه  در موضوع تغیر استاندارگیلان و هر پست مدیریتی دیگر در شرایط مساوی،  بومی از غیر بومی ارجح تر است اما بازهم ، شایستگی را نمی توان فدای بومی بودن کرد ، شاید ایشان دارای شایستگی ویژه تری هستند که سیستم اداری به رغم همه چالش ها و اعتراضات نتوانست ایشان را نپذیرد!

در تیم دولت تنها یک گیلانی به اسم دکتر نوبخت در رده های بالای مدیریتی قرار گرفته است و انتظار مردم گیلان بود که  از ظرفیت های گیلان بیشتر استفاده شود . گیلان و مردمان ژرف اندیش آن، شایسته بهترین ها هستند و امید داریم با تدابیری که در دولت منتخب مردم اتخاذ خواهد شد، افق پیش روی این استان، روشن تر از پیش ترسیم شود و بدرخشد. به یقین سالاری می آید تا گام هایی بزرگ و مستحکم برای گیلان بردارد و این، وظیفه میزبانی ماست تا میهمان را ارج گذاریم، اگر چه او خود صاحب خانه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.