کرج- رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: اگر انجمن‌های علمی کشور دچار رخوت نبودند بسیاری از مشکلات هم وجود نداشت.

بسیاری از مشکلات کشور ناشی از رخوت انجمن های علمی است

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، عیسی کلانتری در همایش ملی بررسی ساختار تشکیلاتی مدیریت منابع طبیعی و محیط‌ زیست ایران که صبح امروز یکشنبه در دانشکده منابع طبیعی کرج برگزار شد، با اشاره به ورشکستگی آبی که گریبان کشور را گرفته اظهار کرد: کسانی که به دلیل منافع شخصی خود سکوت کرده اند با نیت خیر راه تخریب را پیش برده اند.

کلانتری در ادامه افزود: کشور ما از لحاظ تولید گندم در جایگاه اول بوده اما در فرسایش زمین چه در بعد گیاهی و چه حیوانی پیشرفت داشته است.

این مسئول با توجه به اینکه ۳۰ سال پیش میزان دام ۷۰ میلیون بوده است و کارشناسان معترض بودند  گفت: در حال حاضر ۱۲۰ میلیون دام داریم که فشار بیش از حد به منابع طبیعی وارد می کند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در ادامه گفت: در این سازمان و در موضوع آب که پایه محیط زیست است یک کارشناس متخصص وجود ندارد.

این مسئول با اشاره به اینکه محیط زیست مسئله روزمره نیست  گفت: برای اجرای برنامه مصوب کشاورزی ۱۳۲ میلیارد مکعب آب لازم است که ۴۰ درصد بیشتر نمی شود از آن بهره برداری کرد.

کلانتری با بیان اینکه گونه عمل کردن امانتداری برای نسل های آینده نیست گفت: مردم حق دارند از حکومت برای رفاه سرانه کشوری انتظار داشته باشند ولی تخریب نمی خواهند.

وی با تاکید براینکه توسعه پایدار هیچ تضادی با محیط زیست و منابع طبیعی ندارد گفت: میزان منابع تجدید پذیر ۸۸ میلیاردمترمکعب است ومیزان بهره برداری ۹۷ میلیارد مکعب است که در این خصوص ۱۸۰ درصد استحصال از منابع آبی کشور صورت گرفته در حالی که سقف آن باید ۴۰ درصد باشد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در ادامه افزود: ۱۶ سال پیش در سازمان محیط زیست بحث حفاظت از یوز پلنگ مطرح شد و میلیاردها تومان صرف آن شد اما امروز تعداد این یوزها از ۱۱۲ عدد به ۴۷ یوز پلنگ کاهش یافنه است.

کلانتری در پایان با تاکید اینکه نسل خودخواهی هستیم و افزایس سرانه تولید ناخالص ملی، رفاه و خدمات بیشتر از حاکمیت حق مردم است گفت: موظف هستیم به عنوان دستگاه های متولی بستر را برای بهبود زندگی مردم فراهم کنیم اما توسعه پایدار تضادی با منابع طبیعی و محیط زیست ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.