صحبت های روز جمعه ترامپ، واکنش های جدی داخلی و بین المللی را در پی داشته است. ادبیاتی که او به کار برد یکی از سخیف‌ترین سخنرانی‌های جهان در عرصه دیپلماتیک محسوب می شود اما در کنار این سخنان تند برخی نکات فنی گفته‌های وی نیز باید مورد توجه قرار گیرد .

با آمریکا باید مثل خودش رفتار کرد

صحبت های روز جمعه ترامپ، واکنش های جدی داخلی و بین المللی را در پی داشته است. ادبیاتی که او به کار برد یکی از سخیف‌ترین سخنرانی‌های جهان در عرصه دیپلماتیک محسوب می شود اما در کنار این سخنان تند برخی نکات فنی گفته‌های وی نیز باید مورد توجه قرار گیرد من جمله موضوع قانون کاتسا و تهدیدهای تحریمی جدید که او بنا دارد پایه‌گذار آن در ماه‌های آتی باشد.

ترامپ می خواهد برای فشار به اروپا برگ برنده داشته باشد

دکتر حشمت الله فلاحت پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی معتقد است ترامپ می خواهد با وضع تحریم‌های جدید شرایط را به گونه‌ای پیش ببرد که همچنان قدرت چانه زنی را در دست واشنگتن حفظ کند. او به قدس گفت: ترامپ موضوع برجام را به قوانین تحریمی علیه کشورمان متصل کرد و آن را به کنگره سپرد تا در قالب قوانین موجود مانند قانون کاتسا فشار بر ایران افزایش یابد.

این نماینده مجلس ادامه داد: قانون کاتسا به نوعی تجمیع همه قوانین تحریمی علیه کشورمان است که به کنگره اجازه می دهد شکل جدیدی از تحریم‌ها را به بهانه‌های مختلف اعمال کند این کار به ترامپ اجازه می دهد در مذاکرات بعدی با کشورهای اروپایی موضوع ایران را در دستور کار داشته باشد و آنها را وادار کند که به خواسته‌های او توجه کنند.

فلاحت پیشه گفت: در مقابل این رفتار آمریکا ما چند کار باید انجام دهیم اول این که باید بدانیم دنیا، دنیای سیاست است و همه کشورها سود وزیان خود را در نظر می‌گیرند لذا الان که فضای جهانی علیه آمریکا است، خیلی احتمال دارد که تغییر کند و کشورها با توجه به منافع مادی و ملی خود تصمیم بگیرند لذا باید آمادگی لازم در برابر تصمیمات آینده را داشته باشیم

دوم این که ما هم مانند آمریکا باید قوانین مقابله با آمریکا را در دستور کار قرار دهیم در واقع ما باید بپذیریم چالش اصلی ما با آمریکاست و برای مقابله مناسبت با سیاست های این کشور باید برنامه مناسبی داشته باشیم. همچنین در داخل کشور باید بیش از پیش به حفظ وحدت و توجه به شاخص های اقتصاد مقاومتی برای مقابله با تصمیمات احتمالی آمریکا توجه شود.

می خواهند باب مذاکرات جدید را باز کنند

سیدیاسر جبرائیلی، کارشناس مسایل سیاسی هم درباره اعلام عدم‌تأیید پایبندی ایران به برجام ازسوی ترامپ و اقدامات احتمالی کنگره در روزهای آتی، به قدس گفت: تصور آمریکایی‌ها این است که با مذاکرات برجام، برگ برنده هسته‌ای را از ایران گرفتند و کشورمان دیگر آن برگ برنده را ندارد. بنابراین درصدد هستند که با فشار آوردن بیشتر به‌سراغ گرفتن امتیازات دیگر بروند و تضعیف قدرت موشکی و ابدی‌سازی محدودیت‌های هسته‌ای ایران را در دستورکار قرار بدهند. به همین دلیل ترامپ پایبندی ایران به برجام را علی‌رغم تأیید آژانس انرژی اتمی و طرف‌های دیگر توافق تأیید نکرد و آمریکایی‌ها با این اقدام ترامپ می‌خواهند باب مذاکرات جدیدی را باز کنند و بدین‌وسیله یک‌سری محدودیت‌های بیشتر عیله ایران اعمال کنند و امتیازات دیگری را از ایران بگیرند.

این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه به اقدام احتمالی کنگره اشاره کرد و گفت: عدم تأیید پایبندی ایران به برجام ازسوی ترامپ باعث خواهد شد که برجام به‌مدت ۶۰ روز در کنگره مورد بررسی و بازبینی قرار گیرد و به‌احتمال بسیار قوی در کنگره یک‌سری محدودیت‌هایی برای اجرای برجام در داخل آمریکا گذاشته خواهد شد تا به تعهدات خود عمل نکنند. با این شواهد، آمریکا از برجام خارج نخواهد شد، اما درنهایت عمل نکردن به تعهدات رسمی خود و محدودیت قائل‌شدن برای تعهدات برجامی مساوی با خروج آمریکا از برجام محسوب می‌شود. آمریکا تاکنون به تعهدات خود عمل نکرده و در ادامه نیز اگر قرار باشد باز بخشی از تعهدات برجامی را بدین‌صورت عملی نکند، این به‌معنای خروج آمریکا از برجام است و باید در داخل متناسب با آن مقابله‌به‌مثل شود.

جبرائیلی در ادامه تصریح کرد: خط انحرافی در داخل کشور توسط برخی افراد دنبال می‌شود، مبنی‌بر این‌که اگر امریکا از برجام خارج شود، ایران این توافق را با طرف‌های اروپایی ادامه خواهد داد یا برخی محدودیت‌ها و بندهایی به این توافق اضافه می‌شود، این خط فکری نتیجه‌اش همان شرایطی است که امروز با آن مواجهیم. افرادی که کشور را وارد این مذاکرات کردند و نتیجه‌ای  هم از آن نگرفتند، می‌خواهند باز کشور را به‌سمت قبول مذاکرات دیگری پیش ببرند که در آخر همان شرایط حال‌حاضر ایجاد می‌شود. عقب‌نشینی‌های بعدی دربرابر غربی‌ها باز کشور را دچار خسارت می‌کند و منافع کشور به‌صورت تصاعدی آسیب خواهد دید.

وی در ادامه افزود: از آقای روحانی انتظار می‌رفت که در اظهارات خود در واکنش به سخنان ترامپ پاسخ کوبنده و قاطعی بدهد اما این اظهارنظر آقای روحانی به این معنی است که دولت ایشان تمایل دارد برجام را بدون آمریکا ادامه بدهد، درحالی‌که این سخن با مبانی اولیه سخنان ایشان که اظهار می‌کردند ما با آمریکا مذاکره می‌کنیم چون اکثر تحریم‌ها ازسوی این کشور وضع شده است، سازگاری ندارد.

جبرائیلی در پایان خاطرنشان کرد: ادامه برجام با اروپا و در غیاب آمریکا به‌منزله قیام آقای روحانی علیه مبانی فکری خویش است و ایشان در گذشته آمریکا را کدخدا می‌دانست و می‌گفت باید با آمریکا مذاکره بکنیم، اما در حال‌حاضر شاهدیم که می‌خواهند برجام را بدون آمریکا ادامه بدهند. باید به آقای روحانی و دولت وی گفت که اگر قرار بود برجام بدون آمریکا ادامه یابد، چرا با این کشور مذاکره کردید و چنین تعهداتی را پذیرفتید و بهتر بود با اروپا مذاکره می‌کردید و در این‌صورت محدودیت‌های کمتری را می‌پذیرفتید.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.