کرج- رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: با پایش‌های ماهواره‌ای که از بازه زمانی سال های۸۰ تا ۹۵ صورت گرفته مشخص شد، یک میلیون هکتار از تالاب‌های کشور کاسته شده و به کانون ریزگرد وگرد وغبار مبدل شده است.

کاهش یک میلیون هکتاری تالاب های کشور در بازه زمانی ۱۵ ساله

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، خداکرم جلالی در همایش بررسی ساختار تشکیلاتی مدیریت منابع طبیعی و محیط زیست ایران که صبح امروز یکشنبه در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی کرج برگزار شد، اظهارکرد: اگر فکری به حال این وضعیت نکنیم بدون شک وضعیت تالاب‌های کشور طی چند سال آینده وخیم‌تر خواهد شد.

وی افزود: منابع طبیعی و محیط زیست مساله‌ای مستقل نیست که بگوییم مشکلاتش با اعمال صرف قوانین مرتفع شود وبه عبارتی دیگرساختار منابع طبیعی و محیط زیست با همه دستگاه‌ها و ارگان‌های کشور مرتبط است و حفظ و حیات آن به تعامل همه جانبه نیاز دارد.

جلالی در ادامه با بیان اینکه باید مدیریت و تفکر کلی در خصوص منابع طبیعی و محیط زیست کشور تغییر کند به معضل بحران آب در کشور اشاره کرد و افزود: کمبود آب معضل آینده کشور نیست چرا که در حال حاضر هم وضعیت منابع آبی کشور خط قرمز را گذرانده است.

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در ادامه به وضعیت اراضی شیب دار کشور اشاره کرد و افزود: در حال حاضر ۷ میلیون  هکتار اراضی شیب دار در کشور وجود دارد که اغلب آنها شخم در جهت شیب زمین زده می‌شود که این کار بیشترین تخریب و آسیب را به زمین می‌زند.

وی بیان کرد:در چارچوب برنامه‌ریزی صورت گرفته باید یک میلیون هکتار از این اراضی به باغ تبدیل شود تا از تخریب منابع آبی و خاکی کاسته شود.

جلالی جمعیت دامی حال حاضر کشور را ۱۲۰ هزار واحد عنوان کرد و گفت:از این میزان حدود ۷۰ میلیون راس آن وابسته به مراتع هستند.

رییس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور تاکید کرد: در حال حاضر از  مراتع کشور دو برابر بیشتر از ظرفیت استفاده می‌شود که این امر آسیب جدی به این منابع می‌زند.

جلالی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۸۵ میلیون هکتار از سطح کشور از مراتع تشکیل شده لذا باید برای حفظ آن تلاش زیادی کرد.

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود توقف بهره برداری از جنگل‌های شمال را مورد اشاره قرار داد و گفت: مفهوم اجرای این طرح این  نیست که پای دانشکده های منابع طبیعی از این جنگل ها قطع شود چرا که ارائه خدمات به بخش علمی کشور ا جزء وظایف خود می دانیم.

این مسئول در پایان گفت: دانشکده های منابع طبیعی سرمایه های کشور هستند و با دانش خود به دستگاه های اجرایی برای دستیابی به اهداف پیش بینی کمک می کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.