اهواز- اگر فرصت کرده و میان اخبار سال‌های اخیر خوزستان از گردوغبار، تعطیلی مدارس، قطعی‌های مداوم برق و حاشیه‌های شورای شهر و شهرداری و آموزش‌وپرورش سرک کشیده باشید، از سال 90 یک نام در میان خبرهای این استان خودنمایی می‌کند «کنو کارپوس» درختی که قصه‌ها دارد و از شورای شهر، کارگروه استانداری تا متهمی ردیف اولی تنگی نفس‌های پاییز و باران اسیدی را به چالش کشیده است.

«کنوکارپوس» عامل نفس‌تنگی اهوازی‌ها

قدس آنلاین- گروه استان ها- طیبه قاسمی: در این میان ‌سال به سال در استان خوزستان مسئولین چند صباحی قبل از باران‌های اسیدی کفش آهنین به پا می‌کنند برای حل این معضل، جدال شورای شهر و شورای سلامت بالا می‌رود، تضاد میان گناهکار و بی‌گناه بودن این گیاه از دید مسئولان شهری تا جایی است که این ناهماهنگی باعث می‌شود، سالیانه با تصویب قانونی در شورای سلامت استان میلیاردها تومان صرف هرس درختان تا نیمه شود و بعد ناگهان میانه راه  شورای شهر دستوری مبنی بر ایست قطع آن‌ها می‌دهد.

مسئولان علوم پزشکی ساز عامل تنگی نفس بودن این گیاه را می‌زنند، خدمات شهری از عاملان دیگر می‌گویند، هر شهردار در اهواز یک عقیده دارد، باران‌های اسیدی می‌آیند و می‌روند و پرونده این حکایت تا سال دیگر بسته می‌شود، از پول و وقت بیت‌المال که بگذریم اگر این معضل به همین طریق سالی یک ‌بار مطرح شود و بعد... خداحافظ. احتمالاً سالیان دراز  بعد نیز باید بنویسیم باران اسیدی درراه است...

عامل باران اسیدی

سرپرست معاونت خدمات شهری  در پاسخ به اینکه چه زمانی قرار است به نقطه اشتراکی در مورد کنوکارپوس ها برسند، می‌گوید: در شورای شهر کسی معتقد به مضر بودن این درختان نیست و شورا با قلع‌وقمع این درختان مخالف است، بااین‌حال ما این درختان را ماهانه هرس فرم انجام می‌دهیم. هرس فرم یعنی از رو به سمت برگ‌ها اندام گل‌دار درخت را قطع می‌کنیم و این اندام برای رشد دوباره نیاز به 6 تا یک سال وقت دارد، بنابراین همین‌قدر گلدهی را عقب می‌اندازیم.

 علیرضا عالی پور ادامه می‌دهد: درهرصورت به دستور شورای بهداشت مبنی بر هرس درختان توجه شده و این کار هرساله قبل از باران‌های اسیدی صورت می‌گیرد. اگر دقت کرده باشید در سطح اهواز تمام درخت‌های کنوکارپوس دارای انواع شکل‌های هندسی است که این شمایل نیز نشان از هرس مرتب این درختان دارد.

او از نظریه‌ای که کارشناسان نفتی درباره عامل تنگی نفس‌ها در اهواز داده‌اند، خبر می‌دهد و تصریح می‌کند: ما این موضوع را که درختان کنوکارپوس عامل تنگی نفس  هستند، مطرح کردیم، آن‌ها معتقدند که عامل تنگی نفس به آن صورتی که بسیاری از مردم را درگیر کرده و عده بی‌شماری را درگیر و راهی بیمارستان کند و نیاز به بستری شدن داشته باشند، نمی‌تواند، این گیاه باشد.

نظریه نزدیک به واقعیت

عالی پور بابیان اینکه دلایل قابل‌توجهی برای این نظریه می‌توان اعلام کرد، عنوان می‌کند: عامل ‌چنین تنگی نفسی هیدرو کلراید است و فرایند ایجاد  به این شکل است so3 که در اثر فلرهای نفتی حتی به میزان کم ایجاد شود در فعل‌وانفعالاتی ناشی از رعدوبرق و ترکیب با آب باران در ابرها  تولید می‌کند که به میزان نمک موجود در آب بستگی دارد که معمولاً پای درختان و کف زمین زیاد  است، بلافاصله گاز «اچ.سی.ال» تولید می‌کند که عامل خفگی است، تأکید می‌کنم این نظریه برخی از کارشناسان نفتی است که به واقعیت نزدیک‌تر است.

او با اذعان بر دفاع از کنوکارپوس ها می‌افزاید: کنوکارپوس ها عامل تنگی نفس نیست، همه درختان گرمسیری آلرژی‌زا هستند از اکالیپتوس تا گل محمدی، حتی در میان این‌ها گرده کنوکارپوس از همه سنگین‌تر است و به شکل پودر نیست، بنابراین ذرات آن به ریزی نیست که به اندام‌های تنفسی راه پیدا کند و کار آن‌ها را مختل کند، ضمن اینکه همراه با آب به زمین می‌چسبد و این دفاعیه ما از کنوکارپوس بوده است.

رد پای چاه‌های سوخت

او ادامه می‌دهد:  ما طبق مصوبه شورای سلامت و دستور استاندار با 26 اکیپ در سطح شهر هرس این درختان را انجام می‌دهیم، اما فلرهای نفتی در غرب اهواز که وقتی گازها سوزانده می‌شود در هوا پراکنده می‌شوند، به علاوه فلرهای کشور عراق (با توجه به اینکه قادر به پالایش  آن‌ها نیست، نسبت به سوزاندن آن‌ها اقدام می‌کنند، که با وزش غرب به شرق باد به اهواز می‌رسند، می‌تواند، عامل این تنگی نفس‌ها باشد که ما این فرضیه را به متخصصین سپرده‌ایم تا به سرانجام برسد.

عالی پور در پاسخ به اینکه اگر این گیاهان مضر نیستند، چه لزومی دارد، مهر و موم‌ها هزینه‌های هنگفت برای هرس آن‌ها داده شود، می‌گوید: ما این درختان را قلع‌وقمع نکردیم و هزینه‌های انجام‌شده برای هرس این درختان است و هرس همه درختان باید بموقع  انجام شود تا این گیاهان هم زیبایی خود را حفظ کنند و هم با توجه به اینکه سریع رشد می‌کنند، رشد آن‌ها از کنترل خارج نشود.

تقابل علوم پزشکی و خدمات شهری

سابق بر این هم معاون پیشین خدمات شهری شهرداری اهواز گفته بود: برخی از مسئولان به دلیل اینکه نمی‌توانند، معضل تنفسی و مشکلات ناشی از آن را حل کنند، گیاه کنوکارپوس را سپر کرده‌اند. در هیچ جای دنیا به‌طور مستند مضر بودن این گیاه اثبات نشده است، اما رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور دکتر اسماعیل ایدنی با مقصر شناختن این درختان نیز گفته بود:  در این خصوص 20 مطالعه در دانشگاه انجام ‌شده که نتایج برخی اعلام و در مجلات معتبر جهانی چاپ‌ شده است.

زمانبندی برای هرس درختان

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز در این خصوص نظر دیگری دارد. او معتقد است: با توجه به حساسیت موضوع هرس درختان کنوکارپوس به‌منظور پیشگیری از بروز مشکلات تنفسی ناشی از اولین بارش‌های پاییزی و همین‌طور همزمان شدن این بارش‌ها با مراسم پیاده‌روی اربعین، موضوع هرس این‌گونه گیاهی از تیرماه سال جاری در دستور کار کارگروه سلامت و امنیت غذایی و نیز جلسات مدیریت بحران استان قرارگرفته است.

شکراله سلمان زاده باخبر از مصوبه جدیدی می‌گوید: دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز نسبت به تهیه دستورالعمل هرس این‌گونه گیاهی اقدام کرده تا موضوع از طریق اداره کل امور شهری و روستایی استانداری در اختیار کلیه شهرداری‌ها و بخشداری‌ها قرار گیرد.

وی از پوشش حداکثری هرس درختان کنوکارپوس خبر می‌دهد و می‌افزاید: علاوه بر ضرورت هرس درختان در سطح شهر و روستا خصوصاً خیابان‌های فرعی، مقرر شد، تمام صنایع، سازمان‌ها، حوزه‌های نظامی و انتظامی و... نسبت به هرس درختان کنوکارپوس در سراچه‌های اداری، منازل سازمانی و... اقدام کنند. از این رو تدوین برنامه زمان‌بندی مناسب برای تکمیل هرس درختان تا قبل از وقوع اولین بارش‌های پاییزی الزامی است.

همکاری سازمان‌ها

رئیس مرکز بهداشت استان خوزستان بابیان اینکه برای اجرای هرچه بهتر این برنامه ضروری است همه سازمان‌ها و صنایع به نحوی پشتیبانی از برنامه هرس درختان کنوکارپوس را انجام دهند، تصریح می‌کند: شرکت نفت، پتروشیمی، صنایع فولاد و... بنا به درخواست شهرداری‌ها در خصوص در اختیار قرار دادن ماشین‌آلات و ابزار مورد نیاز برای اجرای برنامه اقدام کنند و به‌منظور بررسی عملکرد شهرداری‌ها، بخشداری‌ها و سایر سازمان‌ها، نمایندگانی از اداره کل امور شهری استانداری، اداره کل محیط ‌زیست استان و معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز بر حسن انجام، نظارت می کنند.

متأسفانه آنچه از شواهد برمی‌آید، این است که هنوز در استان خوزستان مردم دقیقاً نمی‌دانند در مقام نشستن و فقط دعا کردن هم ریشه کن شدن چه چیزی را آرزو کنند. وقتی نفس‌هایشان به شماره می‌افتد و وقت و مال‌شان می‌رود در راهروهای بیمارستان و دیگر اینکه چند سال باید بگذرد و مردم تبعات این موضوع را به نرخ سلامتی‌شان پرداخت کنند؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.