« نقش مهم هیسپان تی وی در گسترش روابط فرهنگی ایران و ونزوئلا »، «پخش سری دوم برنامه رباعی سینما از شبکه آی‌فیلم»، «پخش دو مستند جذاب از پرس تی وی» و «مؤسسه رویان زیر ذره بین هیسپان تی وی»، سرخط مهم ترین اخبار شبکه های برون مرزی آی فیلم، پرس تی وی و هیسپان است.

جایگاه هیسپان تی وی در بسط همکاری های فرهنگی با ونزوئلا/«رباعی سینما» به‌زودی روی آنتن شبکه آی‌فیلم/ «مصلحان ناشی» مردم فلسطین و «همسران دزدان» در زندان های برزیل از نگاه پرس تی وی/ «سلول های بنیادی در ایران» به روایت هیسپان تی وی

جایگاه هیسپان تی وی در بسط همکاری های فرهنگی با ونزوئلا

در دیدار رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ونزوئلا با بلانکا ری (Blanca Rey)، رئیس بنیاد سینمایی این کشور، به عنوان نماد آثار تلویزیونی شاخص و فیلم های سینمایی ایرانی، تعدادی از آثار نمایشی ایرانی دوبله شده به زبان اسپانیایی توسط شبکه هیسپان تی وی ، به وی اهداء شد.

به گزارش روابط عمومی هیسپان تی وی، حسین میرزایی رایزن فرهنگی کشورمان در کاراکاس مرکز ونزوئلا، در سخنانی، به پیشرفت و دستاوردهای ایران در حوزه‌های مختلف هنری همچون سینما و تفاوت‌های مبنایی مکتب سینمای ایرانی با سینمای غربی و هالیوودی در نوع نگرش به انسان و ارزش‌های انسانی، اشاره کرد.

بلانکا ری، رئیس بنیاد سینمایی ونزوئلا نیز با تأکید بر ضرورت آشنایی مردم ونزوئلا با فیلم‌های ایرانی، از برگزاری هفته‌های فیلم ایران در این کشور استقبال کرد.

وی خواستار تمهید حضور کارگردانان ونزوئلایی در جشنواره‌های فیلم در ایران شد و علاقمندی خود را برای همکاری با ایران در زمینه برگزاری هفته فیلم ایران در مراکز سینمایی این کشور طی ماه‌های آتی اعلام کرد.

همچنین، دو کتاب منتشر شده توسط نمایندگی فرهنگی ایران در ونزوئلا در حوزه ایران‌شناسی و مجموعه‌ای مشتمل بر سریال تلویزیونی حضرت یوسف پیامبر (ع)، سریال تلویزیونی مریم مقدس (س) و چندین فیلم سینمایی ایرانی دوبله شده به زبان اسپانیایی توسط شبکه تلویزیونی ایرانی هیسپان تی وی، به رئیس بنیاد سینمایی ونزوئلا اهداء شد.

بنابر اعلام این خبر، بنیاد سینمایی ونزوئلا در ۱۷ استان این کشور دارای سالن‌های نمایش فیلم است که اواخر سال ۲۰۱۵ میلادی با همکاری رایزنی فرهنگی کشورمان، تعداد ۱۶ فیلم سینمایی ایرانی در این مراکز ۱۷ گانه به نمایش درآمد. اغلب این فیلم ها با همکاری شبکه هیسپان به اسپانیایی دوبله شده اند و این شبکه نقش مهمی در تبادلات فرهنگی ایران و ونزوئلا و به ویژه معرفی فرهنگ و تمدن ایرانی –اسلامی به مردم ونزوئلا دارد. در برگزاری هفته های آتی فیلم های ایرانی نیز همچون گذشته، هیسپان تی وی نقشی فعال خواهد داشت.

هیسپان تی وی تنها شبکه تلویزیونی ایران به زبان اسپانیایی و برای مخاطبان آن در کشورهای آمریکای لاتین است. این شبکه به طور ۲۴ ساعته به تولید و بخش برنامه های گوناگون سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و ... در قالب های مختلف می پردازد.

«رباعی سینما» به‌زودی روی آنتن شبکه آی‌فیلم

پخش سری دوم برنامه «رباعی سینما» از اوایل آبان از کانال‌های فارسی، عربی و انگلیسی شبکه آی‌فیلم آغاز می شود.

به گزارش روابط عمومی شبکه آی فیلم، در «رباعی سینما» قرار است به موضوع فیلم کوتاه، از نمایش فیلم‌های برگزیده تا گفت و گو با سازندگان این آثار پرداخته شود. این برنامه به زبان فارسی تولید شده و علاوه بر پخش از آی فیلم فارسی، برای پخش از کانال‌های عربی و انگلیسی با زیرنویس عربی و انگلیسی آماده سازی خواهد شد.

محمدهادی خفاجی، تهیه کننده و کارگردان برنامه «رباعی سینما» درباره سری جدید این برنامه که قرار است از اوایل آبان روی آنتن قرار بگیرد، گفت: هم اکنون در حال نهایی کردن مراحل پیش تولید این برنامه هستیم و کار ضبط آیتم ها را شروع می‌کنیم تا ظرف یکی دو هفته آینده بتوانیم برنامه را به آنتن برسانیم.

وی افزود: تغییر لوکیشن از گالری برج میلاد به سینما سمرقند، تغییرساختار و گرافیک و همچنین برقراری ارتباط گسترده‌تر از پیش، با فعالان حوزه فیلم کوتاه از جمله کارهایی بود که در این مدت به نتیجه رساندیم و به‌زودی فیلمبرداری و پخش را آغاز خواهیم کرد.

کارگردان «رباعی سینما» با اشاره به اینکه برای نزدیک کردن ذهن مخاطبان به برنامه، ابتدا بخش نمایش فیلم کوتاه سری نخست این مجموعه، مجددا در ۱۳ قسمت در روزهای متوالی از ۲۴ مهر پخش می‌شود، گفت: بعد از آن، پخش سری جدید برنامه در ۲۶ قسمت ۱۵ دقیقه‌ای شروع می شود و قسمت‌های جدید به صورت هفتگی روی آنتن قرارخواهدگرفت.

خفاجی در معرفی بخش‌های برنامه «رباعی سینما» تصریح کرد: در ابتدا سازنده اثر وارد لوکیشن می‌شود و درباره فیلم کوتاهی که ساخته با مخاطبانش صحبت کرده و کارش را معرفی ‌می‌کند، سپس در قالب یک طرح گرافیکی شرح فعالیت‌های‌ دیگر کارگردان پخش و پس از آن فیلم به نمایش گذاشته می‌شود. در آخر نیز سوال و جواب هایی از مهمان برنامه به صورت مونولوگ پخش خواهد شد.

وی با بیان اینکه سعی کرده‌ایم علاوه بر فیلم کوتاه، انیمیشن‌ها و مستندهای کوتاه را نیز نمایش دهیم، عوامل تولید این برنامه را معرفی کرد: هوشنگ سالمی تصویربرداری برنامه «رباعی سینما» را بر عهده دارد، محمود نورانی تدوین‌گر برنامه بوده و علیرضا پورشکوری مسئول طراحی گرافیک برنامه است.

«مصلحان ناشی» مردم فلسطین و «همسران دزدان» در زندان های برزیل از نگاه پرس تی وی

شبکه پرس تی وی با دو مستند : «مصلحان ناشی» و «همسران دزدان» میهمان خانه های بینندگان خود خواهد شد.

 به گزارش روابط عمومی پرس تی وی، این دو مستند به ترتیب در روزهای دوشنبه ۲۴مهر و سه شنبه ۲۵ مهر به روی آنتن خواهند رفت.

مستند «مصلحان ناشی» (The do gooders) مخاطبان شبکه پرس تی وی را با ماهیت اصلی کمک های بین المللی به مردم فلسطین آشنا می کند.

این مستند در دو قسمت ۲۷ دقیقه ای به زبان انگلیسی تولید شده و به نقد کمک های بین المللی که به مردم فلسطین می شود، پرداخته و تلاش دارد تا ماهیت اصلی این کمک ها را که بیشتر برای تبلیغات انجام می شود تا از سر دلسوزی، برملا کند.

در مستند «مصلحان ناشی»، یک فیلمساز انگلیسی به همراه یک راهنمای فلسطینی قصد دارند تا ببینند که در پس این همه ارقام و آمار خیره کننده که مربوط به کمک به فلسطینیان است چه حقیقتی نهفته است که باعث شده زندگی مردم فلسطین برغم این کمک ها همچنان مانند گذشته باشد. این فیلم فعالیت گروه های داوطلب اروپایی را به تصویر می کشد که به فلسطین آمده اند و برای جوانان کلاس رقص و باغبانی و... و. که کاربردی برای مردم فلسطین ندارد، برگزار کرده اند.

اما قسمت اصلی داستان مستند «مصلحان ناشی» به نهادهایی مربوط می شود که از سوی سازمان های بین المللی در فلسطین اشغالی فعالیت می کنند که یکی از آنها «یواس ایدز» می باشد که مسئولان آن ادعا می کنند که سالانه میلیون ها دلار صرف ساخت راه و تامین آب شرب و ... برای مردم فلسطین می شود. اما در ادامه فیلم نشان می دهد که این راه ها برای اسرائیلی ها ساخته شده و هیچ فلسطینی حق استفاده از آن را ندارد. از سوی دیگر، مردم فلسطین از مشکل کم آبی در عذابند و تقریبا تمام آب آشامیدنی منطقه را اسرائیلی ها استفاده می کنند و مردم فلسطین از آن بهره ای نمی برند.

در بخشی از این مستند زندگی یک گله دار فلسطینی روایت می شود که به علت کم آبی در فلاکت به سر می برد. او آرد و عدسی را که سازمان ملل به عنوان کمک برای او فرستاده اند نشان می دهد که پر از شپش است و از اول قابل استفاده نبوده است. این گله دار می گوید که به هیچ کمک خارجی نیازی ندارد و فقط زمینش را می خواهد؛ زمینی که پر از چاه های آب بوده و در حال حاضر شهرک نشینان اسرائیلی از آن استفاده می کنند.

مستند «مصلحان ناشی» (The do gooders) دوشنبه و سه شنبه ۲۴ و ۲۵ مهر ماه ساعت ۰۴:۰۰ بامداد به وقت تهران از شبکه پرس تی وی پخش خواهد شد.

تکرار این برنامه در ساعات ۰۹:۰۰، ۱۵:۰۰، ۲۱:۰۰  و ۰۱:۰۰ پخش می شود.

همچنین «برزیل: همسران دزدان» (Brazil: wives of thieves  ) عنوان مستند دیگر شبکه پرس تی وی است که یک روز از زندگی همسران زندانیان برزیلی را همراه با همسرشان در زندان به تصویر می کشد.

این مستند محصول سال ۲۰۱۴ بوده و به زبان فرانسوی تولید شده است و به بیان وضعیت زندان های کشور برزیل می پردازد. در این کشور، به دلیل سیاست های دولت در زندانی کردن انبوه مجرمان، طی بیست سال گذشته، جمعیت زندانی ها چندین برابر افزایش یافته است. اما نکته مهم در این مورد این است که زندانیان هزینه زیادی برای دولت برزیل ندارند، زیرا خانواده آنها به ویژه همسرانشان، هر هفته در حین ملاقات شوهران خود نیازهای اولیه آنها را همراه خود به زندان می آورند. این مستند به نوعی، اعتراض اجتماعی به دولت برزیل در باره شیوه اداره زندان های این کشور را به تصویر می کشد.

مستند «برزیل: همسران دزدان» به روایت زندگی همسران زندانیان می پردازد و نشان می دهد که این زنان، روز قبل از ملاقات، مایحتاج اولیه شوهرانشان را آماده می کنند و مردان زندانی هم به سهم خود زندان را برای ملاقات همسران خود نظافت و آماده می کنند. در بخشی از این فیلم همسران زندانیان می گویند: «این ما هستیم که زندانیان را تامین می کنیم، برایشان غذا می آوریم، مواد شوینده و بهداشتی و بعضی چیزهای دیگر را برایشان فراهم می کنیم. در صورتی که خود زندان مسئول این کار است.» این زنان همراه با فرزندانشان چندین ساعت را در زندان با همسران خود سپری می کنند.

مستند «برزیل: همسران دزدان» (Brazil: wives of thieves  ) سه شنبه ۲۵ مهر ماه ساعت ۰۷:۰۰ به وقت تهران به مدت ۲۷ دقیقه روی آنتن شبکه پرس تی وی می رود و تکرار آن سه شنبه ساعت ۲۳:۰۰، چهارشنبه ساعت ۱۷:۰۰، جمعه ساعت ۱۲:۰۰ و شنبه ساعت ۰۳:۰۰ پخش خواهد شد.

پیشرفت های علمی در باره «سلول های بنیادی در ایران» به روایت هیسپان تی وی

مؤسسه پژوهشی و تحقیقاتی سلول های بنیادی معروف به «رویان» از جمله پژوهشگاه هایی است که به دلیل موفقیت های پی در پی، سوژه گزارش ها و ساخت مستند بوده است. این بار قرار است مخاطبان اسپانیایی زبان شبکه هیسپان با این پژوهشگاه بیشتر آشنا شوند.

 به گزارش روابط عمومی شبکه هیسپان تی وی، مستند «سلول های بنیادی در ایران» (Stem Cells in Iran) درباره فعالیت های علمی دانشمندان ایرانی در عرصه سلول های بنیادی است.

راوی در این مستند، سری به موسسه رویان می زند و از فعالیت های و کارهایی که این مؤسسه در زمینه سلول های بنیادی انجام می دهد گزارشی تهیه می کند. این مؤسسه تا کنون توانسته است آزمایش های موفقی را پشت سر بگذارد و در حال حاضر به ارائه خدمات پزشکی نظیر درمان ناباروری نیز مبادرت می ورزد.

 پژوهشگاه رویان سال ۱۳۷۰ به عنوان مؤسسه با هدف ارائه خدمات درمانی، پژوهش و آموزش در زمینه علوم باروری و ناباروری توسط زنده یاد دکتر سعید کاظمی آشتیانی و گروهی از پژوهشگران جهاد دانشگاهی علوم پزشکی ایران تاسیس شده و در حال حاضر شامل چند مرکز و پژوهشکده کوچک تر می‌شود که در حوزه‌های مختلف از جمله مرکز پژوهش‌های باروری و ناباروری و پژوهشکده سلول‌های بنیادی تمرکز کرده‌اند.

مستند «سلول های بنیادی در ایران»، که در ۲۵ دقیقه تهیه و تولید شده و به زبان اسپانیایی در دفتر تهران دوبله شده قرار است روز دوشنبه ساعت ۷:۳۰ به وقت تهران به روی آنتن هیسپان تی وی برود و در ساعات ۱۴:۳۰ و ۲۰:۳۰ همان روز بازپخش شود.

منبع: پرس تی وی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.