در روز جهانی غذا، هر سال برنامه‌های متعددی برای افزایش آگاهی از گرسنگی، سوء‌تغذیه، نحوه صحیح تغذیه، راهکارهایی برای کنترل و از بین بردن گرسنگی و کمک به گرسنگان جهان برگزار می‌شود، اما این برنامه‌ها تنها در همین روز و هفته‌های منتهی به این روز پررنگ هستند و ظاهراً در بقیه روزهای سال توجه زیادی به آن‌ها نمی‌شود.

۸۱۵میلیون انسان گرسنه‌اند

قدس آنلاین-در روز جهانی غذا، هر سال برنامه‌های متعددی برای افزایش آگاهی از گرسنگی، سوء‌تغذیه، نحوه صحیح تغذیه، راهکارهایی برای کنترل و از بین بردن گرسنگی و کمک به گرسنگان جهان برگزار می‌شود، اما این برنامه‌ها تنها در همین روز و هفته‌های منتهی به این روز پررنگ هستند و ظاهراً در بقیه روزهای سال توجه زیادی به آن‌ها نمی‌شود.

* نقش غذا در آینده مهاجرت

شانزدهم اکتبر، به افتخار تأسیس سازمان فائو از سال ۱۹۴۵، روز جهانی غذا نام گرفته است و همه ساله سازمان‌های مرتبط با امنیت غذایی مردم جهان در این روز گزارش‌ها و برنامه‌هایی را ارائه می‌دهند.

به گزارش وبسایت پروژه گرسنگی، امسال موضوعات مرتبط با روز جهانی غذا بر موضوع «تغییر آینده مهاجرت با سرمایه‌گذاری در امنیت غذایی و توسعه روستایی» متمرکز شده است. این موضوع برای تمام دنیا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و نیازمند همکاری و انعطاف‌پذیری همزمان جوامع فقیر و ثروتمند در کنار یکدیگر است.

امسال توجه ویژه در روز جهانی غذا به توسعه روستایی و سرمایه گذاری بر این بخش به عنوان موتوری برای بهبود درازمدت وضعیت غذا و رشد پایدار جوامع بویژه در شرایط بی‌ثباتی سیاسی کشورها، درگیری‌های مختلف اجتماعی و سیاسی، شرایط مختلف آب و هوایی و تغییرات اقلیمی به شمار می‌رود.

* تلاش برای توانمندسازی جوامع

روز جهانی غذا، زمان مهمی برای تأکید بر حق بشر برای بهره‌گیری از غذای سالم و مناسب است و در این راه، توسعه روستایی برای رسیدگی به بخشی از چالش‌های مهم جهانی در زمینه غذا کمک شایانی خواهد کرد.

این که جهان برای مقابله با عوامل ریشه‌ای گرسنگی و محافظت از آب و هوای جهانی برای گسترش و توسعه محصولات کشاورزی به توانمندی و آگاهی برسد، قدمی رو به جلو برای ساختن آینده‌ای امن و مطمئن و سلامت خواهد بود.

واضح است که گرسنگی بدون توانمندسازی جوامع و بهبود مهارت و دانش بشر برای ایجاد تغییرات مثبت اتفاق نخواهد افتاد.

* گرسنگی ۱۵درصد مردم دنیا

بر اساس آمار سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، در جهان غذای کافی برای تغذیه همه جمعیت بشر تولید می‌شود اما ۸۱۵ میلیون انسان در کره زمین از گرسنگی مفرط رنج می‌برند که ۶۰ درصد از این جمعیت را زنان تشکیل می‌دهند.

حدود ۸۰ درصد از فقیرترین افراد جهان در مناطق روستایی زندگی می‌کنند و گذران زندگی بیشتر آن‌ها به کشاورزی بستگی دارد. همچنین تعداد سالانه کشتگان ناشی از گرسنگی، بیش از تلفات انسانی ناشی از مالاریا، سل و ایدز می‌باشد.

۴۵ درصد از مرگ و میر سالانه نوزادان به دلیل سوء‌تغذیه حاصل از نبود غذا و یا ناآگاهی در خصوص غذاست و خسارت وارده به اقتصاد جهانی به دلیل سوء‌تغذیه انسان‌ها، برابر با ۵/۳ تریلیون دلار در سال می‌باشد.

* یک‌سوم مواد غذایی هدر می‌رود

علاوه بر این ها، هر سال یک سوم مواد غذایی تولید شده در سرتاسر جهان هدر و از بین می‌رود.

براساس گزارش‌های سازمان فائو، جهان تا سال ۲۰۵۰ برای تأمین نیازهای جمعیت رو به رشد خود، باید ۶۰ درصد غذای بیشتری تولید کند و از آنجا که ۹۸ درصد از مردم فقیر جهان در کشورهای در حال توسعه زندگی می‌کنند، توجه به این موضوع از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

در حال حاضر، از بین ۸۱۵ میلیون نفری که در گرسنگی مفرط زندگی می‌کنند، ۵۱۹ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر آن‌ها در آسیا، ۲۲۳ میلیون نفر از آن‌ها در کشورهای جنوب صحرای آفریقا و ۴۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از آن‌ها در آمریکای لاتین و کارائیب زندگی می‌کنند.

بنابراین و با توجه به آمارهای ارائه شده توسط سازمان بین المللی فائو، توجه به بخش تأمین غذای مردم و کاهش مهاجرت مردم روستایی به شهر به منظور توسعه و گسترش کشاورزی، امر مهمی به حساب می‌آید.

* تأمین غذا و جلوگیری از مهاجرت به شهرها

توجه به کشاورزی برای تأمین غذا، علاوه بر این که باعث بهبود چرخه‌های زیست محیطی و شرایط اقلیمی می‌شود، بازار کار اقتصادی مردم روستاها را نیز گسترش می‌دهد و این مردم دیگر برای تأمین مخارج و زندگی خود مجبور نیستند به شهرها مهاجرت کنند. بر همین اساس، هم نیاز مردم روستاها در حوزه مسائل اقتصادی و غذایی برطرف می‌شود و هم تولید غذای جهان افزایش خواهد یافت.

با توجه به آمارهای سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد و شعار روز جهانی غذا در سال ۲۰۱۷، انتظار می‌رود در سال آینده، شاهد اقدام‌های رو به پیشرفتی در جهت آموزش و بهبود زندگی روستاییان و توسعه کشاورزی در تمام کشورهای جهان باشیم.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.