مشاور سابق وزارت خارجه آمریکا در خصوص سخنرانی روز جمعه«ترامپ» گفت: تهران باید از این وضعیت خوشحال باشد چون ترامپ با این کار موجب تضعیف آمریکا شد.

ترامپ با جدا کردن خود از اروپا موجب تضعیف آمریکا می شود

به گزارش قدس آنلاین، همانگونه که انتظار می رفت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا روز جمعه گذشته در گزارش خود به کنگره مدعی عدم پایبندی ایران به برجام شد.

ترامپ در اظهارات خود مدعی شد: توافق به ایران اجازه می دهد که برنامه هسته ایش را کامل کند و تا چند سال دیگر که محدودیت ها برطرف شود؛ ایران به سراغ تأسیسات هسته ای می رود. فقط در برابر یک تعلیق موقت، ایران برای مدت کوتاهی از تاسیسات هسته ای عقب افتاده است.

ترامپ ادعا کرد: برخی معتقدند که ایران با کره شمالی همکاری داشته است. ایران روح برجام را نقض کرده است. قرار بود توافق هسته ای ایران به صلح وثبات کمک کند؛ اما ایران تروریسم را پراکنده می کند. ایران روح توافق را نقض کرده است.

قدرت های جهانی به رغم عدم تائید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای از سوی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، کماکان به اجرای برجام متعهد هستند و حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران نیز  در واکنش به اظهارات ترامپ گفته است آمریکا امروز تنهاتر از همیشه در برابر برجام قرار گرفته است. ایران تا زمانی که از منافع برجام برخوردار است، به آن احترام می‌گذارد.

فرانسه، آلمان و بریتانیا هم نسبت به سخنان ترامپ ابراز نگرانی کرده و بر تعهد خود در قبال برجام تاکید کرده‌اند. این سه کشور گفته‌اند توافق هسته‌ای به نفع امنیت ملی این کشورهاست.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز گفته است برجام یک قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است و رئیس جمهور هیچ کشوری نمی‌تواند به آن پایان بدهد. روسیه هم از اظهارات ترامپ انتقاد کرده و گفته است چنین روش‌هایی برای حل مشکلات محکوم به شکست است.

اما اتخاذ این رویکرد چه آینده ای را برای برجام رقم خواهد زد؟ برای پاسخ به این پرسش به سراغ پروفسور «دانیل سرور» رفتیم.

سرور از معروف ترین کارشناسان حاضر در مبحث مدیریت جنگ و از کارشناسان ارشد موسسه «روابط دو سوی آتلانتیک» و از اساتید دانشگاه «جان هاپکینز» است که سابقه فعالیت گسترده در مورد جنگ های عراق، افغانستان و بالکان را دارد و از سال ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۶ به عنوان نماینده ویژه آمریکا در امر میانجیگری میان مسلمانان و کُروات های یوگسلاوی سابق فعالیت کرده است. پاسخ پروفسور سرور به پرسش مهر به شرح زیر است:

ایران باید به خاطر این وضعیت جشن بگیرد. ترامپ با جدا کردن آمریکا از متحدان اروپایی خود در خصوص برجام و طرح این ادعا که منافع برجام برای آمریکا امتیازهای کسب شده از سوی ایران را توجیه نمی کند، موجب تضعیف تاثیرگذاری ایالات متحده شده است. این ادعای ترامپ کاملا نادرست است. توافق هسته ای ایران برای مدت ۱۰ تا ۲۵ سال بدست آمده است و آنچه ترامپ می گوید یعنی مسدود کردن تمام راه های دسترسی ایران به فعالیت هسته ای، آرزوی شخصی ترامپ است.

* آیا برجام آنگونه که ترامپ ادعا می کند توافق بدی است؟

تنها ایراد یا نقص اساسی که در برجام وجود دارد به پایان رسیدن آن در زمان اعلام شده است. اگر آمریکا مواضع فعلی خود در خصوص برجام را به همین شکل ادامه بدهد در آینده حرف زیادی برای گفتن نخواهد داشت. برجام با توجه به اینکه امکان دستیابی ایران به سلاح هسته ای را به تاخیر می اندازد منافع آمریکا را تامین می کند و در مورد ایران هم همینطور است چون به اقتصاد این کشور امکان بازسازی داده شده است. بدون وجود برجام ما (آمریکا) در وضعیت بسیار بدی قرار می گرفتیم و وضعیت برای ایران نیز به همین صورت بود.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.