عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: امثال ترامپ با اقدامات غیرمنطقی به دموکراسی و حقوق بشر اعتقادی ندارند بلکه با این مفاهیم رفتاری کاسبکارانه دارند.

ترامپ با دموکراسی و حقوق بشر رفتاری کاسبکارانه دارد

به گزارش قدس آنلاین، مصطفی کواکبیان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در یکصد و سی‌وهفتمین نشست اتحادیه بین‌المجالس، همزمان با بیستمین سالگرد تصویب اعلامیه جهانی دموکراسی در کمیته دائمی دموکراسی و حقوق بشر اظهار کرد: همان‌گونه که مستحضر هستید، بیست سال پیش، اعلامیه جهانی دموکراسی توسط این اتحادیه محترم به تصویب رسید. این اقدام بر این اساس صورت گرفت که کشورهای جهان با پیشینه‌های تاریخی و تمدنی متفاوت، فارغ از تفاوت‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی، دموکراسی را به عنوان یکی از اهداف مشترک مورد پذیرش قرار داده‌اند.

وی افزود: اما در حال حاضر جهان همچنان شاهد وجود کشورهایی است که توسط انواع نظام‌های غیردموکراتیک اداره می‌شوند، نظام‌هایی که هیچ‌گونه اعتقادی به حق تعیین سرنوشت ملت خود نداشته و نهایتا با ایجاد نهادهای فرمایشی درصدد حفظ پایه‌های قدرت هستند.

کواکبیان ادامه داد: پارلمان، به عنوان یکی از ابزارهای تحقق حکومت مردم بر مردم در برخی کشورها عملا فاقد هرگونه اختیاری است و صرفا تحکیم بنیان های نظام موجود می‌پردازد.

وی تصریح کرد: این در حالی است که در جمهوری اسلامی ایران، کمی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، برگزاری رفراندوم و انتخابات با مشارکت تمامی مردم فارغ از جنسیت، قومیت، نژاد و ... در رأس امور قرار گرفت.

کواکبیان گفت: برگزاری بیش از ۴۰ انتخابات سراسری از جمله انتخابات ریاست جمهوری، مجلس خبرگان رهبری، پارلمانی و شوراهای شهر و روستا در طول ۳۹ سال اخیر حاکی از تحقق واقعی دموکراسی در ایران است. ضمن آنکه برگزاری انتخابات در ایران تاکنون تحت هیچ شرایطی به تعویق نیفتاده است.

نماینده مجلس اظهار کرد: مشابه میزان مشارکت سیاسی مردم ایران از طریق انتخابات در کمتر کشوری مشاهده می‌شود. در دور یازدهم انتخابات ریاست جمهوری که در می ۲۰۱۷ برگزار شد، مشارکت ۷۳ درصدی واجدین شرایط به ثبت رسید.

کواکبیان گفت: این مشارکت کم نظیر، بیش از هر چیز نشان از سطح بالای اعتماد مردم به نظام اسلامی دارد. به تبع رعایت حق تعیین سرنوشت مردم، این نظام همواره از حمایت و پشتیبانی ملت ایران برخودار بوده است. برخلاف برخی کشورها، روند دموکراسی در ایران واضح و روشن است و جهان نیز آن را مشاهده می‌کند.

وی تاکید کرد: پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری که جایگاه ایران را به عنوان یک نظام دموکراتیک در عرصه منطقه ای و جهانی بیش از پیش ارتقاء داد. گروه‌های تروریستی مورد حمایت مدعیان دموکراسی پارلمان ایران را مورد تهاجم قرار دادند در نتیجه این اقدام کور همراهی و همدلی مردم ایران با نظام جمهوری اسلامی که توانسته است طی ۴ دهه در مقابل انواع هجمه‌های نظامی و غیر نظامی امنیت کامل را برقرار و حفظ نماید تقویت گردید.

کواکبیان در ادامه با اشاره به اعلامیه جهانی دموکراسی تصریح کرد: در این اعلامیه، مکررا نسبت به ارتباط و وابستگی متقابل میان دموکراسی و صلح تأکید شده است، یکی از نکاتی که از این رابطه استنباط می‌شود این است که دموکراسی با وجود تبعیض‌های قومی، دینی، نژادی، جنسیتی و ... در حضور و مشارکت مردم قابل تحقق نیست، اعمال تبعیض و محرومیت جمع کثیری از مردم از حق تعیین سرنوشت خود در برخی کشورها مکررا مشاهده می‌شود.

وی ادامه داد: در این رابطه، اعتراضات مسالمت‌آمیز مردم عموما با واکنش خشونت‌بار نظام حاکم مواجه شده و نهایتا منجر به درگیری و بی‌ثباتی در جامعه می شود. لذا صلح و ثبات و به تبع آن توسعه نیازمند رعایت حقوق عامه مردم علی الخصوص حق مشارکت سیاسی همه جانبه و توجه به خواست و اراده آنان است.

کواکبیان گفت: این اعلامیه نسبت به حق انتخاب آزادانه ملت‌ها برای تعیین نظام سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی خود بدون مداخله خارجی تأکید نموده است. همچنین دولت‌ها ملزم شده‌اند که به منظور حفظ دموکراسی بین‌المللی، رفتارشان را با قوانین بین المللی تطبیق داده و از استفاده یا تهدید به استفاده از زور و هر اقدامی که به حاکمیت، انسجام سیاسی و تمامیت ارضی دیگر کشورها آسیب برساند و یا آن را نقض نماید، خودداری ورزند. آنچه که ما در جهان امروز مشاهده می‌کنیم، بسیار دور از این اصول است.

وی درباره اوضاع سوریه و یمن گفت: وضعیت اسفباری که در سوریه و یمن شاهد هستیم، نماد بارز مداخله خارجی در امور داخلی کشورهای مستقل، خصوصا از سوی مدعیان دموکراسی است. مشابه این وضعیت بیش از نیم قرن است که در فلسطین اشغالی مشاهده می شود.

کواکبیان ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران همواره بر حق تعیین سرنوشت مردم فلسطین، سوریه و یمن تأکید کرده است و تنها راه برون رفت از این وضعیت را مراجعه به آرا و خواست مردم این کشور بدون هرگونه مداخله خارجی می داند.

وی گفت: اینکه امروزه شاهد رفتارهای دوگانه در دموکراسی هستیم جالب توجه است؛ امثال ترامپ با اقدامات غیرمنطقی به دموکراسی و حقوق بشر اعتقادی ندارند بلکه با این مفاهیم رفتاری کاسبکارانه دارند و اظهارات ماجراجویانه و رفتارهای جنون آمیز از کشورهایی که هیچ نشانه‌ای از دموکراسی و حقوق بشر ندارد حمایت می‌کنند و برعکس می‌خواهند با نقض برجام جمهوری اسلامی ایران که عالی ترین دموکراسی را در منطقه خلیج فارس دارد تحت فشار قرار دهند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.