میامی- نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی، ضمن بیان اینکه بیمه روستایی ماندگاری مردم را در روستاهای میامی به دنبال دارد، گفت: مسئولان به دنبال پوشش ۱۰۰درصدی آن باشند.

بیمه روستایی ۱۰۰درصد محقق شود/بیکاری شرق استان سمنان در مرز فاجعه

به گزارش قدس آنلاین، سید حسن حسینی شاهرودی ظهر یکشنبه در نشست بررسی مشکلات بیمه روستایی و عشایری میامی به میزبانی فرمانداری این شهرستان، ضمن بیان اینکه متأسفانه هیچ تلاشی برای ارتقای میامی انجام‌نشده است، بیان داشت: به این واسطه جمعیت روستایی که بدون شغل و باوجود خشک‌سالی، به سمت شهر مهاجرت کرده‌اند به‌اجبار راه شاهرود را در پیش گرفتند و ازآنجاکه وضعیت بیکاری در شاهرود نیز به سمت فاجعه پیش می‌رود ناچار این جمعیت به سمت سمنان در کوچ است که تمام امکانات در آن تجمیع شده و این امر غیرقابل‌قبول است چراکه جمعیت شرق استان را پراکنده کرده و از تمرکز آن می‌کاهد.

وی بابیان اینکه خیلی از منابع غذایی ما اعم از زراعی، باغی، دامی و ... از طریق روستاها تأمین می‌شود، افزود: متأسفانه طبق آمار، روزبه‌روز از جمعیت روستایی کشور کاسته و به جمعیت شهری‌مان افزوده می‌شود.

خالی بودن روستاها بسیار خطرناک است

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس با ابراز اینکه متأسفانه بعد از گذشته ۳۸ سال از عمر انقلاب هنوز میزان خطر خالی شدن روستاها از سکنه را احساس نکرده‌ایم، افزود: امروز جمعیت روستایی کشور تنها ۳۰ درصد است و سایر ۷۰ درصد جمعیت کشور در شهرها زندگی می‌کنند.

حسینی شاهرودی بابیان اینکه خالی بودن روستاها بسیار خطرناک است، افزود: اما از سوی دیگر خوشحال هستیم که در میامی شرایط برعکس است، یعنی ۸۸درصد مردم شهرستان در روستاها و فقط ۱۲درصد مردم در شهر زندگی می‌کنند؛ هرچند باید افسوس خورد چراکه میانگین رشد جمعیت کشور ۲۸۰ درصد طی ۴۰ سال گذشته بوده اما این میزان در میامی ۹۰ درصد است، یعنی یک‌سوم میزان رشد جمعیت کشور که این امر غیرقابل‌قبول قلمداد می‌شود.

وی افزود: از سوی دیگر نگاهی به آمار نشان می‌دهد که میزان میانگین رشد جمعیت در شاهرود ۱۸۰ درصد بوده اما این میزان در مرکز استان سمنان، ۴۸۰ درصد است که نزدیک به دو برابر میانگین کشور و پنج برابر میامی است و این مهم نشان می‌دهد روستاهای ما به‌خصوص در شرق استان در حال خالی شدن هستند، مردم به شهرهایی مانند میامی می‌آیند و وقتی امکانات نیست طبیعتاً به سمت مرکز استان می‌روند که تمام امکانات در آن متمرکز است لذا باید به این حال افسوس خورد.

هیچ تلاشی برای ارتقای میامی نشده است

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس با اشاره به کوچ قابل‌توجه جمعیت از میامی به شهرهای هم‌جوار، گفت: برای مثال در فرومد زمانی که شهر شاهرود ۳۵هزار نفر جمعیت داشت، ۱۰ هزار نفر زندگی می‌کردند، اما طی این سه دهه جمعیت شهر شاهرود به بیش از ۱۶۰ هزار نفر رسیده اما فرومد میزبان دو هزار نفر جمعیت است که این کاهش جمعیت به چه دلیلی رخ‌داده است؟ و به این دلیل است که ما معتقد هستیم هیچ تلاشی برای ارتقای میامی نشده است.

حسینی شاهرودی گفت: در فرومد معادن روی و مس فراروانی وجود دارد همچنین کشاورزی آن منطقه بر محصول فلفل بسیار ارزش‌افزوده دارد اما چه می‌شود که در بی‌توجهی این روستا امروز بااین‌همه ظرفیت خالی از سکنه می‌شود.

وی افزود: درباره ضرورت حفظ جمعیت در روستاها نیز بیان داشت: در طول عمر انقلاب اسلامی خدمات بسیار خوبی به روستاها ارائه‌شده و غالب روستاهای ما در شرق استان دارای آب، گاز، برق، جاده و حتی اینترنت هستند اما چه می‌شود که بازهم شاهد کوچ مردم هستیم و مهم‌ترین مسئله آن بیکاری و خشک‌سالی است.

عوامل کوچ روستائیان موردبررسی قرار گیرد

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس درباره عوامل کوچ مردم از روستاها نیز گفت: یکی از عوامل مهم این مقوله، بیکاری است، اگر اشتغال در کنار امنیت باشد قطعاً جمعیت روستایی ماندگاری بیشتری خواهد داشت.

حسینی شاهرودی بیان کرد: امروز باید در نظر داشت که یکی از شاخص‌های امنیت، نگاه به آینده است، کشاورز و دامدار و عشایر ما باید احساس کند که آینده‌ای روشن دارد، او با خودش می‌اندیشد که اگر روستا را رها کرده و به شهر بروم، قطعاً شغلی را پیدا خواهم کرد که بیمه نیز دارد اما این‌گونه نمی‌شود و مشکلات و معضلات اجتماعی فراوانی پیرامون مقوله کوچ جمعیت روستایی رخ می‌دهد.

وی درباره ضرورت تأمین آینده روستائیان نیز گفت: یکی از راه‌هایی که می‌توان آینده روستایی را در روستایش تأمین کرد علاوه بر کار، مقوله بیمه روستایی است که از سال۸۳، با راه‌اندازی صندوقی به همین نام، خدمات خوبی به مردم ارائه شد اما این خدمات امروز باید بیشتر شود.

بیمه روستایی فراگیر شود

عضو خانه ملت گفت: بیمه روستایی مقوله‌ای است که مانند طرح تحول در نظام سلامت، در زمره اقدامات خوب محسوب می‌شود اما همچنان از عدم فراگیری آن گلایه‌مندیم، این بیمه با این شرایط می‌بایست ۱۰۰ درصد جامعه هدف روستائیان را تحت پوشش قرار دهد که امیدواریم بتوانیم در این حوزه اقدامات بهتری را در دستور کار قرار دهیم.

حسینی شاهرودی با اشاره به رشد تعداد جمعیت تحت پوشش بیمه روستائیان در سطح کشور، بیان داشت: امیدواریم این طرح همانند بیمه سلامت که توانست جمعیت قابل قبولی را در سطح کشور تحت پوشش قرار دهد، در پوشش جمعیت روستایی، موفقیت‌های خوبی را کسب کند.

وی افزود: طبق قانون اساسی ۱۰۰ درصد مردم می‌بایست تحت پوشش بیمه اجتماعی باشند از سوی دیگر این بیمه یکی از پارامترهای نگهداشت جمعیت در روستاها و جلوگیری از خالی سکنه شدن آن‌ها است.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.