رشت -استاندار صبح امروز در پنجمین اجلاس و کارگاه آموزشی بین‌المللی شبکه‌ی پارک‌های علم و فناوری کشورهای اسلامی گفت: شناسایی دقیق مزیت‌های نسبی و ظرفیت‌های برتر سرزمین‌های اسلامی ما را به سمت خلاقیت و نوآوری هدایت می کند.

 لزوم شناسایی دقیق مزیت‌های نسبی و ظرفیت‌های برتر سرزمین‌های اسلامی

به گزارش  قدس آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری گیلان؛ دکتر مصطفی سالاری در این اجلاس که در سالن اجتماعات پارک علم و فناوری گیلان برگزار شد، حضور اندیشمندان از کشورهای مختلف اسلامی در این نشست را گرامیداشت و افزود: یکی از اهداف این نشست این است که علم را با رفاه، توسعه و پیشرفت جامعه و بالندگی کشورهای اسلامی پیوند بزنند.

وی به وجود اشتراکات بسیار در بین کشورهای اسلامی اشاره و خاطر نشان کرد: یکی از وجوه مشترک در بین کشورهای اسلامی، عنایات پرودگار نسبت به انسان‌هایی که در این کشورها زندگی می کنند و همچنین برخورداری از مواهب، منابع و ذخائر غنی نسبت به کشورهای دیگر است.

نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه متأسفانه نتوانسته‌ایم از این مواهب الهی بهره‌ی لازم را ببریم افزود: این موضوع مأموریت و رسالت افراد حاضر در این نشست است که دانش و فرهیختگی انسان‌ها را با مواهب طبیعی پیوند بزنند تا شرایط بهتری را برای مسلمانان در همه‌ی کشورهای اسلامی رقم بزنند.

وی به وجود نفت، گاز، زغال سنگ، آب و هوا و ذخائر متنوع در کشورهای اسلامی اشاره و اظهار داشت: باید بپذیریم آنطور که شایسته مردم این کشورها بوده نتوانسته‌ایم استفاده‌ی لازم را ببریم و این نشست شروع خوبی در این مسیر ارزشمند است.

استاندار گیلان با اشاره به اینکه بسیاری از کشورهای توسعه یافته‌ی دنیا از این مواهب الهی برخوردار نیستند گفت: کشورهای توسعه یافته با تکیه بر منابع و نیروی انسانی توانسته‌اند از حیث تولید ثروت و رفاه جامعه گام‌های مؤثری بردارند.

وی با بیان اینکه در مسیر تولید علم و ثروت نیازمند گسترش اشتراکات و چنین نشست‌هایی برای تحقق اهداف هستیم گفت: امیدوارم با استعدادهای موجود در مردم کشورهای اسلامی بتوانیم با برنامه ریزی دقیق و بهره‌گیری شایسته از علم و فناوری، گام های خوبی در این مسیر برداریم.

دکتر سالاری بر لزوم شناسایی دقیق مزیت‌های نسبی و ظرفیت‌های برتر سرزمین‌های اسلامی در گام اول تأکید و تصریح کرد: در گام بعدی باید علم و فناوری مورد نیاز درجهت بهره‌گیری از مزیت ها و ظرفیت های برتر کشورهای اسلامی را تقویت کنیم.

وی با اشاره به اینکه این اقدامات ما را به سمت خلاقیت و نوآوری هدایت می کند گفت: در این مسیر انسان‌های فرهیخته‌ باید خود را مجهز به علم و فناوری متناسب برای بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت‌های طبیعی و مواهب الهی کنند.

نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به اینکه باید نگاه خود را معطوف به سمت تجاری سازی کنیم اظهار داشت: باید بدانیم که اقداماتی که انجام می گیرد در عالم واقع و در شرایط رقابتی و کاری به صرفه و امکان پذیر است.

وی گیلان را در بخش های گردشگری، بازرگانی و کشاورزی استانی مستعد و ممتاز در بین کشورهای دنیا عنوان کرد و افزود: اما میزان توجه به این موهبت ها و بهره گیری از آنان نیازمند یک تأمل و بررسی جدی است.

استاندار گیلان خاطرنشان کرد: به منظور ارتقاء بهره وری از توانمندیهای گیلان قطعاً از دانش اندیشمندان کشورهای اسلامی استفاده خواهیم کرد.

وی خواستار ایجاد یک حلقه ی اتصال بین ظرفیت های انسانی و طبیعی برای بهره گیری بیش از پیش از قابلیت های موجود شد و گفت: امیدوارم با توجه جدی به شرکت‌های دانش بنیان و هدف گذاری صحیح بتوانیم اتفاقات مطلوب و شایسته‌ای را رقم بزنیم.

این نشست میزبان شرکت کنندگانی از کشورهای مالزی، عراق، پاکستان، اندونزی، بنگلادش، لبنان، سودان، تونس، نیجریه، آذربایجان، افغانستان، قزاقستان، قرقیزستان و عمان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.