وزیر امور خارجه کشورمان با انتقاد از مواضع دونالد ترامپ در برابر توافق هسته ای با ایران، تاکید کرد:اقدام ترامپ برای اعلام پایبند نبودن تهران به توافق هسته ای، به اعتبار واشنگتن لطمه میزند.

به گزارش قدس آنلاین، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در گفتگوی اختصاصی خود با شبکه سی بی اس آمریکا هشدار داد که درصورت عدم پایبندی آمریکا به توافق هسته ای با ایران، هیچ کشور دیگری در جهان به دولت آمریکا اعتماد نکرده و وارد هیچ مذاکرات بلند مدتی با این کشور نخواهد شد.

وی که این سخنان را در مصاحبه با «الیزابت پالمر»، مجری سرشناس شبکه سی بی اس مطرح می کرد با تاکید بر اینکه برجام تنها حاصل توافق دوجانبه میان ایران و آمریکا نیست، توافق هسته ای ایران را دستاوردی چندجانبه توصیف کرد.

ظریف گفت: شما می دانید که آمریکا از اعضای دائم شورای امنیت است؛ و اگر نخواهد از معاهده ای حمایت کند که نه تنها به آن رای داده بلکه از آن حمایت نیز کرده است، آنگاه اعتبار نهادی (شورای امنیت) که آمریکا آن را بسیار مهم تلقی می کند به خطر خواهد افتاد.

وی در ادامه سخنان خود افزود: هیچ کسی (کشوری) دیگر برای انجام مذاکرات مشترک بلند مدت با آمریکا به دولت این کشور اعتماد نخواهد کرد، چرا که مدت تعهدات آمریکا از الان به اندازه طول مدت ریاست جمهوری کسی است که در حال حاضر دولت را در دست دارد.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین با اشاره به اعتمادی که در پس توافق با ایران ایجاد شد، بار دیگر از دولت ترامپ انتقاد و عنوان کرد: این دولت از همه چیز کنار می کشد. برخی (این کار را) «دکترین کنار کشیدن» برای این دولت می خوانند. این دولت در حال عقب کشیدن از (پیمان) «نفتا» است. از شراکت ترانس پاسیفیک (تی پی پی) کنار می کشد. در حال کنار کشیدن از یونسکو است. در حال کنار کشیدن از همه چیز است. بنابراین مردم دیگر نمی توانند به سخنان آمریکا اعتماد کنند.

ظریف تاکید کرد: اکنون هیچ کسی امتیازی به آمریکا نمیدهد. چراکه آنها می دانند رئیس جمهوری آینده آمریکا خواهد آمد و می گوید این (امتیازات) کافی نبوده و ما راضی نیستیم.

وی افزود: ما متعهد هستیم که نخستین طرفی نباشیم که از این توافق کنار می کشیم.... در صورتیکه سود اقتصادی ما در این توافق پابرجا باشد و ایران به بهره برداری از آن ادامه دهد ما به (توافق) آن احترام می گذاریم. اما به محض اینکه ایران این امتیازات را دریافت نکند، آنگاه شرایط کاملا تغییر خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.