قوچان- رئیس بهزیستی قوچان گفت : این شهرستان دارای ۳ هزار و ۱۵۰ معلول در حوزه‌های مختلف است که جامعه معلولین در حوزه بینایی ۹ درصد را به خود اختصاص داده است .

 ۹ درصد معلولان قوچان نابینا هستند

به گزارش قدس آنلاین، ناصر نیک افشار به مناسبت ۲۳ مهرماه، روز جهانی عصای سفید در جمع خبرنگاران بابیان اینکه در قوچان ۵۳ نفر نابینای مطلق و ۱۲۸ کم بینایی شدید وجود دارد افزود: از میان ۲۹۸ معلول در حوزه بینایی ۱۹۱ مرد و ۱۰۷ نفر آنان زن می‌باشند.
وی با گرامیداشت روز جهانی نابینایان و معلولین با مشکلات بینایی گفت: یکی از برنامه‌های بهزیستی قوچان با همکاری موسسه نابینایان شهرستان انجام فعالیت‌هایی در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و علمی باهدف افزایش توان معلولین، افزایش فرهنگ عمومی و شرایط زندگی در کنار این افراد است که در این زمینه اقدامات قابل‌توجهی انجام‌شده است.
رئیس بهزیستی قوچان از افتتاح کتابخانه ویژه نابینایان با کمک اداره کتابخانه در این هفته خبر داد و افزود: این کتابخانه با فضای ۳۵ متری در محل کتابخانه آقا نجفی به دو صورت کتاب صوتی و بریل است. درصدد تهیه امکاناتی همچون ذره‌بین‌های درشت نما و به دید برای افراد کم‌بینا تا روز افتتاحیه هستیم.
وی تمرکز سازمان بهزیستی کشور را موضوع اشتغال معلولین یادکرد و ادامه داد: با توجه به قانون جامع حمایت از معلولین و لزوم به کارگری ۶۰ درصد از پست‌های اپراتوری برای نابینایان، ۶ نفر از معلولین حوزه بینایی در ادارات مشغول کار هستند و ۲۰ معلول دیگر این حوزه نیز با مدارک تحصیلی معتبر آماده به‌کارگیری می‌باشند.
نیک افشار تعداد معلولین نابینا و کم‌بینای روستایی در این شهرستان را ۱۳۰ نفر خواند و تصریح کرد: این معلولین در روستا توانایی راه‌اندازی دامداری رادارند که در این زمینه وام‌های خوداشتغالی به آن‌ها پرداخت می‌شود. از ابتدای سال جاری ۱۰ وام اشتغال به ارزش یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال به این معلولین پرداخت‌شده است.
وی مهم‌ترین دغدغه نابینایان را دسترسی به امکانات شهری دانست و ابراز داشت:  ایجاد مسیر ویژه نابینایان توسط شهرداری در خیابان‌های اصلی شهر یکی از اقدامات انجام‌شده در جهت استفاده از امکانات شهری برای نابینایان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.