یزد - معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان یزد گفت: باید با کار فرهنگی اثر گذار، دشمن را در حربه و نیرنگ هایش ناکام گذاشت و اجازه نداد با شایعه پراکنی مردم را از نظام اسلامی ناامید نماید.

دشمن در پی ناامید کردن مردم از نظام اسلامی است

به گزارش قدس آنلاین، غلامعلی دهشیری در جلسه تبیین نقش رهبران فرهنگی در مدل تعالی فرهنگی در قوه قضاییه اظهار داشت: قوه قضاییه از جمله نهاد های اثر گذار و انقلابی است که مورد هجمه و شایعه پراکنی معاندین در فضای مجازی و حقیقی قرار گرفته و مقابله با این هجمه ها نیازمند یک کار تشکیلاتی و منسجم است.

وی برضرورت کار فرهنگی در جامعه امروز تأکید کرد و افزود: بخشی از اقدامات باید برای آحاد جامعه مد نظر قرار گیرد و بخش دیگری از اقدامات فرهنگی نیز باید با برنامه ریزی دقیق و بهره گیری از اساتید فرهیخته در جهت ارتقاء سواد رسانه ای و بصیرت افزایی نیروی انسانی دستگاه به کار گرفته شود.

این مقام قضایی تدارک برنامه های فرهنگی برای کارکنان را اقدامی بسیار اثر گذار برشمرد و گفت: با کار فرهنگی دقیق و منظم و مستمرمی توان نیروی انسانی دستگاه قضایی را به عنوان سفیران فرهنگی در مقابله با تهاجمات فرهنگی دشمنان به کارزار  مبارزه فرستاد.

وی براستفاده ازظرفیت بسیج در برنامه های فرهنگی تأکید کرد و افزود: بسیج با یک تشکل منسجم و نیروی انسانی متعهد می تواند ظرفیتی ارزشمند برای تربیت نیروی فرهنگی متخصص قرار گیرد.

معاون قضایی استان خاطر نشان ساخت: استفاده ازاطلاعات واحد های نظارتی درون دستگاه قضایی بهترین و ساده ترین شیوه آسیب شناسی رفتاری دقیق قوه قضاییه است و برای تدوین یک برنامه فرهنگی اثر گذار، شناسایی آسیب ها و خلأهای درون دستگاه ضروری است که معاونت فرهنگی می تواند این اطلاعات را از واحد های ارزشیابی و نظارتی اخذ نماید.

دهشیری، استفاده از مشاوران فرهیخته فرهنگی را به عنوان پیشنهاد مطرح کرد و گفت: می توان تا زمان تکمیل چارت سازمانی و تأمین نیروی فرهنگی در حوزه های قضایی، ساز و کاری تدارک دید تا رؤسای حوزه های قضایی که زین پس بعنوان رهبر فرهنگی نقش آفرینی خواهند کرد چون با کار بسیار قضایی و اجرایی و مدیریتی درگیرند و فرصتی برای برنامه ریزی فرهنگی ندارند بتوانند از افراد مجرب و متعهد و متخصص در امور فرهنگی و آشنا بامقتضیات دستگاه قضایی بهره گیرند.

تعامل و همسویی کارگزاران فرهنگی در پیشبرد اهداف فرهنگی نقش بسزایی دارد

سرپرست معاونت اجتماعی دادگستری استان یزد گفت: تعامل در برنامه ریزی و اجرای برنامه های فرهنگی، فرصت استفاده از ظرفیت های متقابل را ایجاد  و در پیشبرد و تحقق برنامه های فرهنگی اثر گذار است.

علی شریعت پناه اظهارداشت: بحث اجتماعی شدن قوه قضاییه چند سالی است که در حال دنبال شدن است و از همین رو اداره کل پیشگیری های فرهنگی و اجتماعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، برنامه های ارزنده ای را تدوین و اجر می کند.

وی ارتقاء مهارت و دانش عمومی و حقوقی آحاد جامعه را هدف اداره کل پیشگیری های فرهنگی و اجتماعی دانست و افزود: در برخی از برنامه های معاونت فرهنگی نیز مخاطب برنامه، آحاد جامعه هستند و بهتر است این برنامه ها از مرکز جهت اجرا در یک طرح مشترک و شیوه اجرای همراه و همسو با بودجه مشترک به دو معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم و معاونت فرهنگی ارجاع گردد.

این مسئول از هماهنگی بسیار خوب و نزدیک دو معاونت اجتماعی و فرهنگی دادگستری در استان یاد کرد و گفت: برنامه های بسیار خوبی در همکاری این دو معاونت در استان انجام گرفته است اما به نظر می رسد برای اثر گذاری بیشتر اجرای برنامه ها، اگر از اساس و پایه ریزی برنامه و تعیین بودجه و اعتبار به استفاده از ظرفیت های مشترک فکر شود، نتایج بهتری حاصل گردد.

تحقق اهداف فرهنگی مستلزم آموزش مستمر است

معاون قضایی در امور شوراهای حل اختلاف استان نیز گفت: یکی از اهداف فرهنگی قوه قضاییه اصلاح ذات البین و ترویج فرهنگ صلح و سازش است که رسالت اصلی شورهای حل اختلاف است اما هرگز برای این هدف مهم آموزش کامل با حضور اساتید طراز اول کشوری در دستور کار وجود نداشته است. 

محمدرضا حدادافزود: باید اعتبار ویژه و تدوین برنامه های های آموزشی از مرکز برای شوراهای حل اختلاف کشور در نظر گرفته شود اگرچه تاکنون شوراهای حل اختلاف کارنامه موفقی در صلح و سازش داشته اند، اما تجربه ثابت کرده اگر در این زمینه آموزش علمی و کاربردی تدارک دیده شود، نتایج بسیار اثر گذاری را به دنبال خواهد داشت.

این مقام قضایی، از پیش بینی همکاری های فرهنگی در آیین نامه ی شوراهای حل اختلاف بین معاونت فرهنگی دادگستری استانها با شوراهای حل اختلاف استان خبر داد و گفت: اما تأمین اعتبار این برنامه ها و فعالیت ها از مرکز دقیق مشخص نشده است.

وی فعالیت شوراهای حل اختلاف را با ورود به مسائل کیفری و حقوقی گسترده دانست و اظهار داشت: ظرفیت بسیار عظیمی برای کار فرهنگی در شورای حل اختلاف و تاثیر گذاری آن در جامعه وجود دارد وبرای استفاده از این ظرفیت بی بدیل باید برنامه های خاص فرهنگی ویژه اعضای شوراهای حل اختلاف از مرکز تدوین وجهت اجرا ابلاغ گردد.

این مقام قضایی گفت: در حال حاضر در استان یزد اقدامات خوب فرهنگی در حوزه های مختلف بنا به مناسبت های ملی ،مذهبی و اجتماعی اجرا شده و در حال انجام است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.