اراک- هم‌زمان با فرارسیدن فصل پاییز، برداشت محصول سیب‌درختی پاییزه از باغات شهرستان خمین آغاز و به مدت یک ماه ادامه دارد اما فصل برداشت محصول بنا بر گفته بسیاری از باغداران شیرینی همیشگی را ندارد.

سیب باغداران خمین در سبد دلالان

قدس آنلاین-گروه استان ها: شهرستان خمین  دارای ۳۶۰ هکتار باغ سیب است که ۳۳۰ هکتار آن مثمر بوده و ۴ نوع سیب مرغوب که شامل ارقام  فرانسوی ،زرد و قرمز لبنانی،گلاب  را تولید می‌کند.

گفتنی است یکی از دلایل مهم مرغوبیت سیب خمین  وجود آب‌وهوای خوب است اما باوجوداینکه محصول این شهرستان قابلیت صادرات به سایر کشورها را دارد اما کمبود برخی زیرساخت‌ها مانند سردخانه صنعتی و یا صنایع تبدیلی همه‌ساله دسترنج باغداران را در سبد دلالان قرار داده و کام باغداران را تلخ می‌کند.

نبود سردخانه

مرادی یکی از باغ داران منطقه در این رابطه می‌گوید: مهم‌ترین مشکلی که باغداران سیب با آن روبرو هستند، نبود سردخانه در شهرستان است که باعث شده تا بار خود را برای نگهداری به سردخانه‌های شهرهای اطراف ببریم.

وی ابراز می‌کند: این موضوع متأسفانه موجب بالا رفتن هزینه‌های ما می‌شود لذا مجبور به روانه محصول باقیمت نازل به بازار هستیم.

وی می‌افزاید:  الآن سیب را درنهایت ۱۵۰۰ تومان از ما خریداری می‌کنند اما در بازار کمتر از ۳۰۰۰ تومان به فروش نمی‌رسد.

یکی دیگر از باغداران نیز با گلایه از این موضوع که سیب و یا دیگر محصولات از باغدار به قیمت پایینی خریداری می‌شود اما در بازار قیمت چند برابر می‌شود یادآور می‌شود: در این میان دلالان سود می‌برند و قیمت را تعیین می‌کنند.

وی با اشاره به این موضوع که دولت حمایتی نداشته و برای حل این مشکلات چاره‌ای نمی‌اندیشد می‌افزاید: این موضوع همه‌ساله به همین منوال ادامه دارد.

نبود صنایع تبدیلی

فرماندار خمین نیز راه‌اندازی صنایع تبدیلی برای تکمیل حلقه زنجیره تولید محصولات کشاورزی، ایجاد ارزش‌افزوده و جلوگیری از خام فروشی در حوزه کشاورزی این شهرستان را ضروری عنوان کرد.

کاهش قیمت در زمان برداشت محصول، از مشکلاتی است که هر ساله با شروع فصل برداشت، باغداران با آن روبرو هستندسید مهدی ساداتی گفت: یکی از اولویت‌های اساسی ستاد اقتصاد مقاومتی امسال برنامه‌ریزی برای سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی است که در این زمینه صنایع تبدیلی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی باید در این شهرستان توسعه ‌یابد.

ساداتی بیان کرد: خمین منطقه‌ای با مزیت‌های کشاورزی است که با توجه به سال‌های متوالی خشک‌سالی تولید محصولات کشاورزی و به دنبال آن درآمد این قشر کاهش‌یافته است.

وی بیان کرد: از طرف دیگر دسترنج کشاورزان زحمتکش به دلیل نبود محصولات تبدیلی عاید دلالان و واسطه‌ها می‌شود.

فرماندار خمین گفت:  بهترین راهبرد برای افزایش درآمد کشاورزان، ایجاد اشتغال جدید در روستاها، افزایش تولید، ماندگاری در روستاها و جلوگیری از مهاجرت به شهر راه‌اندازی صنایع تبدیلی است.

حمایت از سرمایه‌گذاران

فرماندار خمین گفت: مهم‌ترین مشکل خمین بیکاری است و هرسال باوجود ایجاد اشتغال به دلیل مشکلات عنوان‌شده در بخش کشاورزی از جمعیت شاغل در این بخش کاسته می‌شود و بر جمعیت بیکار این شهرستان افزوده می‌شود.

ساداتی بیان کرد: به هر سرمایه‌گذاری که بخواهد در بخش کشاورزی و ایجاد صنایع تبدیلی در این شهرستان سرمایه‌گذاری کنند موردحمایت قرار می‌گیرد و بدون محدودیت تسهیلات پرداخت می‌شود.

فرماندار خمین گفت: اولویت با سرمایه‌گذاران بومی است اما در صورت نبودن متقاضی با فراخوان از سرمایه‌گذاران غیربومی دعوت خواهد شد در بخش کشاورزی و راه‌اندازی صنایع تبدیلی در خمین اقدام کنند و از حمایت همه‌جانبه در بخش تأمین منابع مالی و زیرساخت‌ها برخوردار شوند.

ساداتی افزود: همه زیرساخت‌های لازم برای کاهش نرخ بیکاری در خمین فراهم است و این نوید را به سرمایه‌گذاران می‌توان داد که منابع مالی برای ایجاد اشتغال تأمین‌شده است.

رویارویی باغداران با مشکلات

مدیر جهاد کشاورزی خمین نیز گفت: تولید محصولات کشاورزی باوجود کم‌آبی ازیک‌طرف و کاهش قیمت محصولات از طرف دیگر کشاورزان  و باغ داران را با مشکلات بسیاری مواجه کرده است.
احمدرضا جعفری افزود: سطح زیر کشت باغات سیب در خمین ۳۶۰ هکتار است که ۳۳۰ هکتار آن، بارور است.

وی اظهار کرد: ۱۵۰۰ نفر در شهرستان خمین به باغداری مشغول هستند که از این تعداد ۹۰۰ نفر درکشت و تولید سیب‌درختی فعالیت دارند.

جعفری ادامه داد: میانگین تولید سیب در هر هکتار ۳۰ تن است که این مقدار در حداکثر برداشت، به ۶۰ تن هم می‌رسد که بااین‌وجود پیش‌بینی می‌شود، امسال از باغات سیب خمین شش هزار تن محصول برداشت شود که نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش تولید داریم.

وی در ادامه به مشکلات باغداران شهرستان اشاره و بیان کرد: کاهش قیمت در زمان برداشت محصول، از مشکلاتی است که هرساله با شروع فصل برداشت، باغداران با آن روبرو هستند.

جعفری تصریح کرد: نبود سردخانه برای انبار کردن محصولات باغی ازجمله مشکلات اصلی این تولیدکنندگان است که البته این مشکل با هماهنگی با شهرهای اطراف تا حدودی رفع شده است، اما این شهرستان باوجود حجم بالای محصولات باغی، نیازمند سردخانه است.

مدیر جهاد کشاورزی خمین افزود: چنانچه افرادی در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند، دولت می‌تواند تسهیلات خوبی پرداخت کند.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.