رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در دیدار همتای ترکیه‌ای گفت: سخنان رئیس جمهور آمریکا بار دیگر نشان داد، دولت آمریکا غیرقابل اعتماد است.

به گزارش قدس آنلاین، «یوسف بایزید» رئیس کمیسیون امنیت ملی و رئیس گروه دوستی پارلمانی ترکیه و ایران امروز در تهران با علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد.

در ابتدای این دیدار بروجردی با تاکید بر اشتراکات فرهنگی و تاریخی دو کشور، گفت: جمهوری اسلامی ایران و ترکیه از ظرفیت های بالایی برای توسعه و گسترش مناسبات در زمینه های مختلف سیاسی، امنیتی، بین المللی و اقتصادی برخوردار هستند که می توان با افزایش تحرکات پارلمانی شاهد ارتقاء هرچه بیشتر همکاری های فی‌مابین باشیم.

وی ضمن تاکید بر حمایت آمریکا و رژیم صهیونیستی از گروه های تروریستی در منطقه و جهان، افزود: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای پیروزی انقلاب تکلیف خود را با آمریکا مشخص کرده و هرچه زمان می گذرد بیشتر به این جمله ساده و مهم بنیانگذار انقلاب اسلامی ایمان پیدا می کنیم که آمریکا شیطان بزرگ است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با ابراز نگرانی از وضعیت به وجود آمده در اقلیم کردستان عراق و تاکید بر سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران در دفاع از تمامیت ارضی عراق، اظهار کرد: ایران و ترکیه باید از تمام ظرفیت های خود در این مسئله استفاده کنند و نباید اجازه دهند این موضوع مشمول گذر زمان شود چرا که حفظ تمامیت ارضی کشورهای منطقه یک اصل بسیار مهم است.

بروجردی با اشاره به سخنان تبلیغاتی رئیس جمهور آمریکا درباره توافق هسته ای ۱+۵ با جمهوری اسلامی ایران، گفت: رئیس جمهور آمریکا با بیان این سخنان بار دیگر نشان داد، دولت آمریکا غیرقابل اعتماد است و رفتار آمریکا با توافق برجام مشوق دیدگاه کشورهایی مانند کره شمالی است.

وی در پایان با تاکید بر وحدت جهان اسلام، نقش دو کشور را در ایجاد آن در مقابله با توطئه های دشمنان بسیار مهم دانست.

همچنین یوسف بایزید، رئیس کمیسیون امنیت ملی پارلمان ترکیه ضمن تشکر از فرصت این دیدار، گفت: مشکل اساسی منطقه بحث تروریسم است که به واسطه نیروهای بیگانه به ما تحمیل شده که امیدواریم با استفاده از تمام ظرفیت های سیاسی و پارلمانی فی‌مابین بتوانیم بر این مشکل فائق آییم.

وی با تاکید بر همسویی مواضع دو کشور در مورد مسائل عراق، سوریه و فلسطین، افزود: مطمئنا اقداماتی که در منطقه اقلیم و شمال عراق صورت گرفت، مشکلاتی برای دو کشور در بر خواهد داشت و آنچه در این امر واضح می باشد حضور آمریکا و اسرائیل به عنوان بازیگران پشت صحنه است؛ ضمن اینکه عکس العمل ترکیه در این باره قاطع است.

رئیس گروه دوستی پارلمانی ترکیه همچنین با اشاره به حمایت دولت ترکیه از انجام توافق هسته ای ایران و ۱+۵ از ابتدا، اظهار کرد: باز شدن مرزهای دو کشور به صورت تمام وقت، افزایش تبادلات و مراودات اقتصادی و سیاسی، ایجاد فاینانس و تسهیل هر چه بیشتر همکاری های بانکی مورد توجه دولت ترکیه است و امیدواریم هدف ارتقاء سطح مبادلات تجاری دو کشور به ۳۰ میلیارد دلار که در سفر رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران به ترکیه مشخص شد، تحقق یابد.

همچنین سفیر ویتنام هم امروز با رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کرد.

بروجردی در این دیدار بر اهمیت نقش مقاومت در کشور ویتنام تأکید کرد و با اشاره به سخنان ترامپ، گفت: «سخنان ترامپ با عکس العمل جهانی مواجه شده است».

نماینده مردم بروجرد درمجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: «صحبت های رئیس جمهور آمریکا از هیچ منطقی برخوردار نیست؛ چرا که ترامپ می خواهد یک قرارداد رسمی که با قطعنامه شورای امنیت تأیید شده را تغییر دهد.

وی افزود: موضع ترامپ، انسجام داخلی ما را بیشتر کرده است و همگان دفاع محکمی از سپاه به عنوان نیروی انقلابی و فرزند انقلاب اسلامی داشتند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ادامه داد: این روند، آمریکا را نیز دچار مشکل می‌کند؛ چرا که در مجموع ثباتی در تصمیم‌گیری‌های ترامپ وجود ندارد. او مواضعی را علیه کره شمالی اعلام و بعد از آن عقب نشینی می‌کند که اینها نمونه‌هایی از این عدم ثبات است.

در ادامه این دیدار نگوین هونگ تک، سفیر ویتنام به نقش مقاومت در کشور ویتنام اشاره و بر چگونگی همکاری‌های بین المللی تأکید کرد.

سفیر ویتنام ضمن تأکید بر گسترش تعاملات میان ویتنام و ایران، افزود: «ما علاقمند هستیم تا از تجربیات ایران در خصوص برخی از مصوبات نیز بهره‌مند گردیم».

نگوین هونگ تک همچنین بر تلاش گروه‌های دوستی پارلمانی در گسترش مناسبات میان دو کشور تأکید کرد.

منبع: خانه ملت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.