شبکه هوسا تی وی(Hausa TV ) به عنوان مرجع نمایش آثار داستانی تلویزیونی برای هوسازبانان آفریقا؛ ویترین جذابی از سینمای پاک، پرمحتوا و دربردارنده مضامین متعالی انسانی و اسلامی ایران در میان مخاطبان خود خواهد بود.

ویترینی زیبا از تولیدات داستانی سینما و تلویزیون ایران برای هوسازبانان آفریقا خواهیم ساخت

 به گزارش روابط عمومی هوسا تی وی، محمدرضا حاتمی مدیر شبکه تلویزیونی در دست راه اندازی معاونت برون مرزی صدا و سیما ضمن بیان این نکته افزود:  سینما در مناطق مخاطب هوسازبان، از دهه ۹۰ میلادی تحول قابل ملاحظه ای یافته و برای جذب بیننده بیشتر، یک سینمای ترکیبی از دو فرهنگ هندوستان و هوسا شکل گرفته که طرفداران بسیاری نیز جذب کرده است، به طوری که  تا سال ۲۰۱۲ بیش از ۲۰۰۰ شرکت فیلمسازی در انجمن فیلم سازان ایالت کانو در شمال نیجریه عضو شدند و روند جهشی توسعه سینما در این بخش از جهان همچنان ادامه دارد. به همین سبب، انتظار می رود اختصاص بخشی از ظرفیت پخش Hausa TV به فیلم و سریال های ایرانی با دوبله حرفه ای به زبان هوسا، تاثیر اطمینان بخشی بر ذائقه مخاطبان در حوزه آثار نمایشی داشته باشد.  
حاتمی همچنین از تصمیم Hausa TV برای دوبله منسجم و پرحجم تولیدات نمایشی فاخر و جذاب تلویزیونی و نیز فیلم های سینمایی شاخص ایرانی خبر داده و گفت: امیدواریم با پخش سریال ها و  فیلم های  سینمایی  برگزیده ایرانی، علاوه بر ارائه الگوهای مناسب سبک زندگی، سهم بسزایی در افزایش سطح کیفی سینمای نیجریه و هوسازبان آفریقا ایفا کنیم.
به گفته مدیر Hausa TV، همچنین تشویق اهل هنر و سینمای دو کشور به تولید مشترک فیلم و سریال و معرفی سینمای ایران در محافل و مؤسسات سینمایی نیجریه از جمله اهداف جدیدترین شبکه تلویزیونی معاونت برون مرزی صدا وسیما است.
وی ضمن اشاره به تاریخچه سینمای نیجریه افزود : سابقه صنعت سینمای نالیوود به ۱۱۴ سال پیش باز می گردد. زمانی که نخستین فیلم تولید شده در نیجریه در شهر لاگوس به نمایش گذاشته شد و در سال ۱۹۲۶، نخستین فیلم سینمایی ناطق  در نیجریه با نام “Palaver” ساخته شد. در سال ۱۹۵۴ بیش از سه و نیم میلیون نفر از مردم نیجریه‌ از طریق سینماهای متحرک (Mobile Cinema Vans) موفق به تماشای فیلم شدند و سه سال بعد فیلم‌های سینمایی رنگی (Technicolor) درجهان به بازار عرضه شد که از همان سال در نیجریه نیز به نمایش درآمدند.
گفتنی است؛ یک دهه پیش از این، «نالیوود» به خاطر تولید تعداد زیادی از فیلم های سینمایی به عنوان دومین صنعت بزرگ تولید فیلم در دنیا شناخته شد و به این ترتیب کشور نیجریه در رتبه‌بندی حجم تولیدات سینمایی، بعد از آمریکا قرار گرفته و هندوستان نیز، مرتبه سوم جهانی را به دست آورد. از سوی دیگر «کانیوود» (صنعت فیلم‌سازی شمال شرق نیجریه در ایالت «کانو») نیز رشدی چشمگیر یافته است و فقط تا سال ۲۰۱۲ بیش از ۲۰۰۰ شرکت فیلمسازی در انجمن فیلم سازان ایالت کانو در شمال نیجریه عضو شدند.  
Hausa TV که در روزهای اخیر فعالیت محدودش را در فضای شبکه های اجتماعی مجازی آغاز کرده و با فراهم شدن امکانات مالی، شرایط فنی و... و. ، در آینده برای پخش آزمایشی خود نیز برنامه ریزی خواهد کرد؛ نخستین شبکه تلویزیونی ایران است که با ساختار یک شبکه عمومی (جدول پخش ترکیبی  از خبر، برنامه های گفت و گو محور، مستند و  فیلم و سریال و ...)، ماموریت معرفی سیمای راستین سبک زندگی ایرانی – اسلامی را با شعار Bringing Hearts Togethe  به مخاطبان در قاره آفریقا را به عهده دارد.

منبع: پرس تی وی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.