چندی قبل رسانه‌های خارجی تصاویری ضبط‌شده توسط داعشی‌ها از چند اسیر افغانستانی را پخش کردند. سخی میرالله‌قلی، یکی از این اسرا بود. او نیز قرار بود همچون بسیاری دیگر از اسیران داعش، سر از تنش جدا شود، اما درست در لحظه اجرای حکم و دقایقی قبل از این‌که تیزی تیغ داعشی‌ها پوست گردنش را لمس کند، با رسیدن حکم مبادله نجات پیدا می‌کند.

به لشکر فاطمیون کمتر پرداخته شده است

این‌روزها فیلم مستندی با عنوان «نقاشی یک‌رؤیا» در فضای مجازی منتشر شده که حکایت‌گر این افغانستانی رهاشده از چنگال داعش است.

ساسان فلاح‌فر، طلبه فیلم‌ساز که طی سال‌های اخیر مستندهای زیادی در رابطه با جبهه مقاومت ساخته است، در این مستند در زمانی کوتاه و فشرده، با سخی میرالله‌قلی همراه می‌شود و ماجراهای عجیب و شگفت‌انگیزی که برای او پیش آمده را روایت می‌کند. آنچه «سخی» را با خیلی دیگر از نیروهای مقاومت متمایز کرده، تفاوت قبل و بعد از حضورش در جنگ است. او قبلاً به‌صورت حرفه‌ای ورزش می‌کرد و در مسابقات کشوری رشته وشوو مقام‌هایی هم به‌دست آورده است، اما بعداً گرفتار بیماری اعتیاد شد. اما این‌که یک کارگر افغانستانی، چطور در مهلکه جنگی هراسناک وارد می‌شود، سوژه جالبی است که رازهای آن در این مستند برملا می‌شود. شاید در نگاه اول برخی از افراد سطحی‌نگر این پاسخ را مطرح کنند که این کارگر برای تأمین زندگی و همچنین یافتن هزینه مواد مخدر خود به منبع‌درآمد نیاز داشته و عضو لشکر فاطمیون شده تا از این‌طریق، بخشی از هزینه‌های زندگی خود را به‌دست آورد. اما واقعیت این است که کمتر کسی حاضر است برای پول، به عرصه پربلا و خطرناکی چون جنگیدن با داعش تن بدهد.

سال ۹۲ در همین حال و احوال، اخبار سوریه به او می‌رسد و دلش هوای حرم می‌کند و برای رفتن به سوریه به‌منظور دفاع از مقدسات ترغیب می‌شود، ولی اعتیاد مانع رفتن به سوریه بود، تا بعد از این‌که اراده‌ای قوی به کمکش آمد و بعد از ترک اعتیاد طی سه‌ماه، با سختی‌های تمام راهی سوریه شد. این فیلم چندی پیش در شبکه تلویزیونی افق رونمایی شد. ساسان فلاح‌فر کارگردان این فیلم در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان این‌که مدتی است  به‌طور اختصاصی در لشکر فاطمیون فعالیت دارم، گفت: دلیل این‌کار، مظلومیت این عزیزان و ازسویی دیگر بی‌نظیر بودن آن‌هاست. همین خصلت‌ها بنده را به این وا داشت که در این زمینه فعالیت کنم.

وی با بیان این‌که «فاطمیون» یک اتفاق خاص بود، افزود: به‌قول سردار سلیمانی، لشکر فاطمیون غبار مظلومیت را از چهره افغان‌ها زدود. فلاح‌فر با تأکید بر این‌که در سال‌هایی که از انقلاب سپری شده است، نگاه درستی به افغانستان نداشته‌ایم، افزود: بنده با پرداختن به فاطمیون این اتفاقات مهم را به مخاطبان القا می‌دهم. متأسفانه کمتر به این موضوع پرداخته شده است، حتی خود من یکی از کسانی بودم که نگاه درستی به زندگی دوستانم در لشکر فاطمیون نداشتم، ولی هرچقدرکه به زندگی آنان نزدیک شدم، محبت بنده  به آن‌ها بیشتر شد.

وی گفت: مسئولان نگاهی جدی به این موضوع ندارند، ولی خانواده‌های شهدا که تاج سر ما هستند و به ما لطف زیادی داشتند، می‌توانم با صراحت بگویم که دعای این عزیزان است که ما را نگه داشته است و فعالیت می‌کنیم.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.