کرج- در حالی که موج فزاینده عرضه قلیان در سفره خانه ها و رستوران های ریز ودرشت کرج موجی از نارضایتی در نزد خانواده ها را ایجاد کرده است وهشدار متولیان حوزه سلامت را در پی داشته دوهفته ای است موضوع برخورد با واحدهای عرضه کننده قلیان درکلانشهر کرج تشدید شده است.

تبدیل قلیان به گُلدان نیازمند کارفرهنگی

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، دوهفته پیش بود که شاکرمی دادستان کرج طی دستوری حکم به پلمپ واحدهای عرضه کننده قلیان در این کلانشهر داد.

بر اساس ابلاغیه جدید دادستان مرکز استان البرز،   مرکز بهداشت شهرستان کرج مکلف شده تا نسبت به پلمپ فوری تمامی رستوران ها، کافی شاپ ها، چایخانه ها و سایر اماکن عمومی که قلیان عرضه می کنند اقدام و در صورت ممانعت متصدیان اماکن عمومی، نسبت به معرفی آنان به یکی از شعب ویژه دادسرا اقدام کنند.

این دستور قضایی دادستان مرکز استان البرز در راستای  قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات صادر کرده است و به دنبال صدور این حکم مرکز بهداشت کرج با همراهی نیروی انتظامی نقاط مختلف شهر را  برای بررسی وپایش مراکز عرضه قلیان وبرخورد با آنها آغاز کرده است.

از سوی مقابل اما صاحبان بسیاری از سفره خانه ها ومراکز عرضه کننده قلیان در سطح شهر خود در اقدامی پیشگیرانه و برای مصون ماندن از تبعات قانونی عرضه قلیان اقدام به جمع آوری قلیان ها کردند و بخشی دیگر نیز که محوریت کسب و کارشان با عرضه قلیان معنا پیدا می کند اقدام به بستن واحدهای صنفی خود کرده اند تا به یکباره شاهد کاهش شدید عرضه قلیان در جای جای شهر کرج باشیم.

این روزها با رصد میدانی نقاط مختلف شهر به خوبی می توان جوانها و نوجوانانی را دید که با مراجعه به سفره خانه ها و مراکز عرضه قلیان با درهای بسته و چراغ های خاموش این اماکن روبرو می شوند که در صورت تداوم و ثبات اجرا، این طرح می تواند ثمرات و خروجی مثبتی داشته باشد.

به گواه آمارهای موجود کرج در کنار پایتخت، گسترده ترین مراکز عرضه قلیان را دارد و حال در این وانفسا به نظر می رسد با تصمیم دادستان به عنوان نماینده مدعی العموم قرار است اوضاع نابسامان وبدون کنترل عرضه قلیان به اقشار مختلف مردم به خصوص سنین پایین که در سالهای اخیر ایجاد شده  تا حدی جای خود را به فضایی آرام  وکنترل شده تر بدهد.

اما به واقع عرضه قلیان آن هم به این گستردگی چگونه رقم خورده است و آیا عرضه این ماده دخانی در بخش اعظمی از رستوران ها وسفره خانه ها دارای مجوز قانونی است؟

رییس سازمان صنعت، معدن وتجارت استان البرز در این ارتباط می گوید: از اواخر سال۹۳ برای هیچ واحد صنفی عرضه قلیان مجوز صادر نشده است

ایرج موفق در خصوص دستور تعطیلی مراکز عرضه قلیان توسط دادستانی در البرز گفت: بر اساس ابلاغیه وزارت صنعت، معدن و تجارت در دی ماه ۱۳۹۳، هیچ مجوزی برای مراکز عرضه قلیان در استان البرز از تاریخ مذکور به بعد از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت البرز واتحادیه صنفی مربوطه  صادر نشده است.

عدم صدور مجوز عرضه قلیان در ۳ سال اخیر

وی تاکید کرد: در طول سه سال گذشته هم اگر مجوزی به چایخانه و قهوه خانه های سنتی اعطا شده، به صراحت در پروانه کسب آن ها عبارت «عرضه قلیان ممنوع است» ذکر شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت البرز با توجه به این که در سه سال گذشته با وجود عدم صدور مجوز به این مراکز، همچنان قلیان عرضه شده است، اظهار کرد: چایخانه و قهوه خانه هایی که تا تاریخ دی ماه ۹۳ مجوز فعالیت گرفته اند، تا پنج سال اعتبار داشته و پس از سال ۹۳ ما مجوز هیچ مرکز عرضه قلیانی را تمدید نکردیم.

وی افزود: اگر چایخانه و قهوه خانه ای در حال عرضه قلیان است، طبق قانون می بایست از طریق گشت های مشترک متشکل از بازرسان بهداشت، تعزیرات، اتاق اصناف و نیروی انتظامی با آن مرکز برخوردهای لازم صورت بگیرد.

حال با مروری بر صحبت های رییس سازمان صنعت، معدن وتجارت البرز این سوال پیش می اید که اگر نزدیک به ۳ سال است که صدور مجوز عرضه قلیان متوقف شده چگونه است که میزان استعمال این ماده دخانی در ۲ سال اخیر سیر فزاینده داشته و جای جای شهر را به تسخیر خود در آورده است؟

اینکه فردی بدون اخذ مجوزهای قانونی به راحتی مبادرت به عرضه قلیان کرده ناشی از ضعف کدام نهاد های نظارتی بوده است که کار را به این جا رسانده است؟

واقعیت آن است افزایش قارچ گونه قلیان سراها در کنار متمایل شدن رستوران ها به عرضه قلیان در کنار سرویس غذای خود قطعا یک شبه اتفاق نیافتاده و ماحصل فراهم بودن بستر مناسب برای این فعالیت غیرقانونی بوده است.

باهمه آنچه گفته شد طرح برخورد باعرضه قلیان در کرج این بار جدی تر از همیشه و با گستردگی بیشتر در حال اجراست و در هفته های اخیر توانسته تا حد بسیاری فضای لجام گسیخته و پرالتهاب عرضه این ماده دخانی را ولو به شکل موقت کنترل کند.

اینکه در راستای  قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات برخورد با سفره خانه ها و مراکز عرضه قلیان شکل جدی تری به خود گرفته جای بسی خوشحالی است و باید آن را به فال نیک گرفت اما از سوی مقابل باید با کاری کارشناسی و بررسی ابعاد روانی وفرهنگی این موضوع تحلیل درستی از روی آوردن گسترده جوانان ونوجوانان به مصرف قلیان و رونق گرفتن مراکز عرضه در سال های اخیر ارائه کرد.

برخورد قهری شرایط را بدتر می کند

در این ارتباط رییس اداره ورزش وجوانان شهرستان کرج گفت: برخوردهای قهری با موضوعات اجتماعی ومشخصا قلیان به نظرم شرایط را بدتر می کند و نمی تواند خروجی اثربخشی داشته باشد.

رستم کلهر افزود: اینکه یک جوان به سمت قلیان سوق پیدا کرده و برای مصرف آن تمایل نشان میدهد ماحصل عدم دریافت خدماتی است که باید در حوزه های فرهنگی وورزشی دریافت می کرده است.

وی با بیان اینکه در حوزه ورزش باید رویکرد ونگاه ها تغییر کند گفت: در حال حاضر ورزش را اینگونه تفسیر کرده ایم که باید در یک فضای سربسته ودر باشگاه رقم بخورد در حالی که ورزش می تواند به ساده ترین شکل ودر فضای طبیعی صورت بگیرد وبا جاذبه ای فراوان نسل جوان را از توجه به مسایلی چون مصرف سیگار ودخانیات بی نیاز کند.

این متولی امور ورزشی تصریح کرد: ما در حوزه ورزش برای توسعه اماکن ورزشی قوانین را تسهیل کرده ایم ودر حال حاضر به متراژهای حدود ۱۵۰ متر هم مجوز تاسیس باشگاه میدهیم اما معتقدم باید از این هم فراتر رفت و بستر رونق ورزش و حضور حداکثری مردم را بیش از پیش تسهیل کرد.

کلهر در جمع بندی صحبت های خود گفت: پیشگیری از ناهنجاری هایی چون مصرف قلیان اقدامی ارزشمند است اما معتقدم پیش از آن باید هنجارهایی چون ورزش وفعالیت بدنی بستر رشد و عرضه داشته باشد و در نهایت مجال وفضایی برای دیده شدن و گسترش ناهنجاری ها نماند.

با تمام آنچه گفته شد خروج قلیان از سبد انتخاب شهروندان به خصوص نسل جوان و تبدیل آن به گلدان  وفاصله گرفتن از فضای ملتهب کنونی هر چند نیازمند قوه قهریه و برخوردهای قانونی است اما در پشت خود خلاء های فرهنگی را دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

ایجاد بسترهای مناسب برای سپری شدن اوقات فراغت جوانان اعم از توسعه مراکز تفریحی، فرهنگی و ورزشی می تواند یک راهکار مناسب واثربخش برای دور ماندن نسل جوان از محیط هایی این چنینی باشد.

ضمن حمایت از رویکرد جدید مسئولان استانی در برخورد با عرضه قلیان در شهر جوانی به مانند کرج بررسی ابعاد فرهنگی و اجتماعی مرتبط با آن را نیز ضروری می دانیم و معتقدیم پیوست های فرهنگی این پدیده اجتماعی نیز باید به شکلی درست و واقع گرایانه مورد توجه قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.