یزد- مدیر حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای یزد گفت: دغدغه اصلی مسئولین و بزرگترین مشکل اساسی کشور بحران کم آبی می باشد.

بحران کم آبی، دغدغه اصلی مسئولین در کشور است

به گزارش قدس آنلاین، محمدرضا حکیمی در جمع دانش آموزان دبیرستان دخترانه حاج احمد فلاح با اشاره بر اهمیت آب درپیدایش  تمدن های اولیه بشری اظهارداشت: کشور ایران به عنوان یکی از کشورهای خشک و نیمه خشک جهان می باشد و در منطقه خاورمیانه از جمله کشورهایی است که با بحران آب روبرو است.

حکیمی مهم ترین علل  کم آبی در کشور را  موقعیت جغرافیائی، شرایط اقلیمی کشور و برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی برشمرد و ادامه داد: حدود  ۸۵ درصد از مساحت کشور خشک و بیابانی است و متوسط بارندگی کشور یک سوم متوسط  بارندگی جهانی و همچنین میزان بارندگی استان حدود ۹۳ میلیمتر می باشد که حدودا معادل  ۴۰ درصد متوسط کشور است.

 این مقام مسئول افزود: استان یزد یکی از کم باران ترین استانهای کشور به شمار می رود و به همین دلیل فاقد آب سطحی بوده و بیشترین نیازهای استان از منابع  آب زیرزمینی تأمین می شود.

  حکیمی میزان تبخیر دراستان  را ۳۱۹۳  میلیمتر اعلام کرد  و گفت: تعداد منابع آبی استان ۳۸۷  دهنه  چشمه ۲۶۳۰  رشته  قنات و ۳۸۶۳ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق  است.

 مدیر حفاظت و بهره برداری شرکت آب  منطقه ای یزد  خاطر نشان ساخت:  آب های  زیرزمینی برای استان جنبه حیاتی دارد و باید در حفظ و حراست از آن تمام تلاش خود را به کار بریم.

وی در مورد سفره های آب زیرزمینی توضیحاتی ارائه و بیان نمود: منابع آب زیرزمینی نامحدود  نیست و در صورتی که بی رویه برداشت شود به اتمام می رسد.

 محمدرضا حکیمی  خشک شدن قنوات، تغییر کیفیت آب، نشست زمین، بیابان زائی و افزایش ریزگردها را از تأثیر برداشت بی رویه از  منابع آب زیرزمینی دانست.

مدیر حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای یزد در مورد طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی  توضیحاتی ارائه و موفقیت این طرح را مشروط به همکاری همه افراد جامعه دانست.

وی  در پایان سخنانش  تأکید نمود: دانش آموزان باید پلیس آب باشند  و اعضای خانواده و اطرافیان را بر صرفه چوئی در مصرف آب سفارش کنند و مسئله آب  باید دغدغه عموم مردم باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.