۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۱
کد خبر: 569369

ترامپ در مخمصه‌ای گرفتار شده که خودش ایجاد کرده است! او به عنوان یک نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بدون هیچ تجربه‌ای در زمینه سیاست خارجی موضعی سخت علیه توافق هسته‌ای اتخاذ کرد و در حال حاضر هیچ راه خروجی از این وضعیت نمی‌بیند.

قدس آنلاین- عدم تأیید توافق هسته‌ای با ایران بزرگترین اشتباه ترامپ در حوزه سیاست خارجی خواهد بود. آقای رئیس‌جمهور این کار را نکنید! یک دولتمرد واقعی باشید و به نظرات مقامات نظامی و اطلاعاتی خود گوش بدهید و امنیت ایالات‌متحده و هم پیمانان آمریکا را بر هوا و هوس خود ترجیح دهید.
تأیید برجام یکی از شرط‌های لازم برای برجام نیست؛ قراردادی که طی آن ایران پس از مذاکره با ایالات‌متحده و پنج قدرت جهانی دیگر، محدودیت‌هایی را برای برنامه هسته‌ای خود در قبال رفع تحریم‌های بین المللی پذیرفت. تأیید یادشده تنها الزامی از سوی کنگره است که رئیس‌جمهور آمریکا را در هر ۹۰ روز به ارائه گزارشی از وضعیت پایبندی ایران به تعهداتش در برجام و اینکه آیا این توافق منافع ایالات‌متحده را تأمین می‌کند یا خیر، متعهد می‌سازد.
بنابراین تصمیم آقای ترامپ مبنی بر خودداری از تأیید برجام، بر خلاف ادعای وی در مبارزات انتخاباتی سال ۲۰۱۶ میلادی، به معنای پاره شدن اتوماتیک توافق هسته‌ای نخواهد بود! بلکه تنها این قرارداد به کنگره ارجاع داده می‌شود تا درباره اعمال مجدد تحریم‌های اقتصادی علیه ایران تصمیم‌گیری شود؛ که به خودی خود یک ریسک به شمار می‌رود! از این رو تنها نتیجه ابراز نارضایتی آقای ترامپ از توافق هسته‌ای می‌تواند از دست رفتن حمایت نزدیک‌ترین هم پیمانان این کشور باشد که همگی تلاش چشمگیری را برای حصول این توافق به کار بستند.
ترامپ در مخمصه‌ای گرفتار شده که خودش ایجاد کرده است! او به عنوان یک نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بدون هیچ تجربه‌ای در زمینه سیاست خارجی موضعی سخت علیه توافق هسته‌ای اتخاذ کرد و در حال حاضر هیچ راه خروجی از این وضعیت نمی‌بیند. او اخیراً در سخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل، برجام را یکی از بدترین و یک طرفه‌ترین قراردادهایی دانست که ایالات‌متحده تا کنون به آن ورود کرده است.
البته قضاوت ترامپ در مورد این توافق را می‌توان نوعی واکنش غیرارادی به دستاوردهای باراک اوباما و متأثر از بنیامین نتانیاهو که توافق ایران را پوچ و بی معنی اعلام کرد دانست. از طرفی نیز باید در نظر داشت که احساسات ضدایرانی در آمریکا همچنان قوی است.
آقای ترامپ تا کنون دو بار موافقت کرد تا برجام را تأیید کند و مشاورین امنیت ملی وی در حال حاضر بر تکرار این موضع از سوی او اصرار دارند. با این حال گزارش‌ها نشان می‌دهد که رئیس‌جمهور ایالات‌متحده از این روند رضایت ندارد و مصمم است تا در گزارش بعدی به کنگره در تاریخ ۱۵ اکتبر، به قول انتخاباتی خود جامه عمل بپوشاند. همچنین به نظر می‌رسد که تأیید آژانس بین المللی انرژی که نهاد ناظر بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران است، تصدیق جامعه اطلاعاتی آمریکا و پنتاگون مبنی بر پایبندی ایران به تعهداتش در قبال برجام نیز نمی‌تواند نظر ترامپ را تغییر دهد!
در حالی که اکثریت کنگره زمانی که مذاکرات هسته‌ای با ایران در جریان بود با آن مخالف بودند، در حال حاضر ارزش آن را دریافته‌اند و مخالف یک بحران هسته‌ای دیگر نظیر آنچه ایالات‌متحده در مورد کره شمالی با آن دست به گریبان است هستند. از جایی که مشخص نیست کنگره چه اقدامی در ارتباط با لایحه‌ای که برای اعمال مجدد تحریم‌ها یا مذاکره مجدد در اختیارش قرار می‌گیرد انجام می‌دهد، عاقلانه‌ترین و صحیح‌ترین راه حل برای آقای ترامپ تأیید مجدد توافق هسته‌ای است. صرف نظر از نقش ایران در سوریه و یمن، ایالات‌متحده در صورت پایبندی به برجام و حفظ اتحاد با هم پیمانان خود، شانس بیشتری برای رفع نگرانی‌هایش درباره نقش منطقه‌ای ایران خواهد داشت.

شورای سردبیری نیویورک تایمز

*ویژه نامه روایت امروز روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.