اگر چه اروپایی‌ها تمایل دارند برجام پا بر جا بماند، در عین حال به دنبال تشدید نظارت‌ها بر سایت‌های هسته‌ای ایران از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) هستند.

سفرای اروپایی برای حفظ برجام به کنگره رفتند

 قدس آنلاین- گروهی از سفرای اروپایی با هدف حفظ برجام به کنگره آمریکا رفتند تا کنگره را متقاعد سازند تا توافق هسته‌ای با ایران برای محدود و کنترل کردن برنامه هسته‌ای این کشور بایستی پا بر جا بماند.
سفرای کشورهای بریتانیا، فرانسه، آلمان و نماینده اتحادیه اروپا با حداقل ۳۰ سناتور دیدار کردند تا ضمن مطرح کردن این موضوع، درباره ابهامات موجود در کنگره آمریکا در ارتباط با برجام به گفت و گو بپردازند. سفرای یادشده معتقدند که توضیحات قانع کننده‌ای را برای حفظ تواق هسته‌ای با ایران ارائه کرده‌اند.
اگر چه اروپایی‌ها تمایل دارند برجام پا بر جا بماند، در عین حال به دنبال تشدید نظارت‌ها بر سایت‌های هسته‌ای ایران از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) هستند. آن‌ها به این موضوع اشاره کردند که در هیچ کجا از قرارداد ممنوعیتی برای بازرسی از تاسیسات نظامی ایران در نظر گرفته نشده و به سناتورها یادآور شدند که ایران تاکنون هیچ درخواستی را برای بازرسی رد نکرده است. سفرای اروپایی همچنین خاطرنشان کردند که هیچ یک از کشورهای چین، روسیه و ایران تمایلی به مذاکره مجدد ندارند؛ از طرفی امکان مذاکره مجدد تنها با یک طرف فراهم نیست. بنابراین هیچ کدام از نهادها و کشورهای یادشده برنامه‌ای برای همراهی با آمریکا در خروج از توافق هسته‌ای ندارند.
یک دیپلمات غربی در توضیح گفت‌وگوهای صورت گرفته در کنگره آمریکا عنوان کرد: امکان دوباره گشودن این توافقنامه وجود ندارد، اما آمادگی داریم تا درباره موضوعاتی که قرارداد هسته‌ای پوشش نداده است به مذاکره بپردازیم.
این دقیقاً نکته‌ای است که کشورهای غربی مشارکت کننده در برجام نیز برای کاخ سفید تصریح کرده‌اند.
دیپلمات غربی دیگری می‌گوید: ما پیشنهاداتی را برای اتخاذ سیاست‌ها و اقداماتی به منظور عقب راندن ایران در منطقه با مقامات اجرایی در میان گذاشته‌ایم. در همین راستا غربی‌ها راهکارهایی را برای افزایش فشارها بر ایران به مقامات کاخ سفید ارائه کرده‌اند. اکثر دیپلمات‌ها انتظار دارند ترامپ با عدم تأیید برجام در گزارش آتی خود، تصمیم‌گیری درباره توافق را به کنگره ایالات‌متحده واگذار کند. سفرا دریافتند که سناتورها نیز علاقه کمی به کنار گذاشتن برجام دارند. چرا که وزرای امور خارجه، دفاع و رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در مورد بهتر بودن حفظ توافق هسته‌ای برای ایالات‌متحده به آن‌ها هشدار داده‌اند. دیپلمات دیگری اظهار داشت: اکثریت جمهوری‌خواهان چندان تمایلی به تأیید برجام ندارند، اما در عین حال ترجیح می‌دهند از بحرانی تازه به دور باشند.
اروپایی‌ها هرگز دوست ندارند ایران دارای سلاح هسته‌ای را تصور کنند. احتمالی که در صورت ترک برجام توسط آمریکا، چندان دور از ذهن نیست! به دنبال عدم تأیید توافق از سوی ترامپ در تاریخ ۱۵ اکتبر، کنگره مسئول بررسی آن خواهد بود. از همین رو سفرای اروپایی در ماه جاری میلادی دیدارهای دیگری را با اعضای کنگره برای گفت‌وگو پیرامون این موضوع برنامه ریزی کرده‌اند.

*ویژه نامه روایت امروز روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.