روز گذشته تیم کاری رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا مشغول گزارشی بودند که طی آن تیلرسون، ترامپ را یک احمق خوانده بود. تیلرسون در طول تابستان قصد استعفا از شغل خود داشت که با صحبت‌های مایک پنس، معاون ترامپ و افرادی دیگر، از این تصمیم منصرف شد.

توازن قدرت/اختلاف تیلرسون و ترامپ هنگام تصمیم درباره ایران

بار دیگر نشانه‌های اختلاف‌نظر در کاخ سفید ترامپ در زمانی حیاتی به چشم می‌خورد. روز گذشته تیم کاری رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا مشغول گزارشی بودند که طی آن تیلرسون، ترامپ را یک احمق خوانده بود. تیلرسون در طول تابستان قصد استعفا از شغل خود داشت که با صحبت‌های مایک پنس، معاون ترامپ و افرادی دیگر، از این تصمیم منصرف شد.
این بدترین زمان ممکن است؛ زیرا زمانی است که ترامپ باید اتحاد میان کابینه خود را بیش از پیش نشان دهد! هنگامی که دوباره تصمیم به کنار گذاشتن یک پیمان بین‌المللی می‌گیرد، که این بار توافق هسته‌ای با ایران است.
اما درحالی که ترامپ علناً به این توافق حمله کرد، جیمز متیس، وزیر دفاع این هفته در دیدار با سناتورها گفت در شرایط فعلی بهتر است دولت آمریکا به توافق هسته‌ای با ایران پایبند بماند.
تاکنون مقامات رسمی کاخ سفید که کنار گذاشته یا اخراج شده‌اند، شامل استراتژیست ارشد ترامپ، مشاور امنیت ملی و رئیس ارتباطات وی بوده‌اند. حتی تیم حقوقی ترامپ نیز با یکدیگر دارای اختلاف‌نظرهایی هستند.
پیامد این آشفتگی در کنار فقدان وزرایی برای وزارت امنیت ملی و وزارت بهداشت، می‌تواند به‌معنای مشکلات اساسی ترامپ در کسب نتایج صحیح از سیاست‌گذاری‌هایش باشد؛ آن هم زمانی که تنها ۹ ماه از شروع ریاست‌جمهوری‌اش می‌گذرد.

*ویژه نامه روایت امروز روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.